Succesverhalen in de uitzendbranche “In goede en slechte tijden moet je er voor elkaar zijn”

Denise Brijan 5 juni 2020 5 min
Categorie: Uitzendbranche

We draaien er niet omheen: het zijn geen gemakkelijke tijden voor de flexbranche. De ABU meldde voor de periode 23 maart tot 19 april 2020 een daling van het aantal uitzenduren met 24 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Desondanks zijn er uitzendorganisaties die hun omzet op peil weten te houden of zelfs groeien. Bijvoorbeeld Q-Interim en Vedaflex. Zij vertellen hoe ze dat is gelukt.

Niet achteroverleunen

Felicia Vos, directeur bij Vedaflex: “We hebben meteen de koppen bij elkaar gestoken. Er waren twee opties: of we gaan achterover leunen omdat we denken dat bedrijven niet op ons zitten te wachten, of we bieden bedrijven de helpende hand. Dat laatste hebben wij gedaan. We zijn fanatiek blijven bellen en hebben gekeken waar we konden ondersteunen. We merkten dat bedrijven het heel fijn vonden dat we contact opnamen. We hebben heel veel goede mensen weten te recruiten. En die hebben we weer bij bedrijven kunnen plaatsen die ze nodig hadden. Zo hebben we het gedaan: elke dag heeft het team contact onderhouden met klanten en nieuwe organisaties door te bellen, bellen en nog eens te bellen.”

Proactief aan de slag. Dat was ook de strategie bij Q-Interim. Zo vertelt Kirdy Nijsten, operationeel manager bij Q-Interim: “Direct zijn we gaan nadenken over hoe we onze service toch zo optimaal mogelijk konden blijven bieden. Vanaf de eerste dag hebben wij goed gecommuniceerd. Elke klant en elke medewerker hebben wij uitvoerig gesproken. Er was veel onrust. Juist doordat je dan met elkaar in contact treedt, creëer je een klein beetje rust. We zijn goed bereikbaar gebleven en hebben de informatie op onze site en bij de vacatures aangepast.”

Relatiebeheer, maar ook koude acquisitie

Beide uitzendorganisaties waren al voor de crisis veel bezig met relatiebeheer. Kirdy: “We zijn een bureau met een langetermijnvisie. Zo zijn de meeste van onze collega’s al jaren in dienst. Dan heb ik het over een periode van tien jaar of meer. Als je al zo’n lange tijd bij je klanten over de vloer komt, weet je precies welke kandidaten er goed passen. We zien dat 85 procent van de plaatsingen die we doen, uiteindelijk overgaat in een vast dienstverband. De uitzendkrachten maken zich onmisbaar. Ze worden een lid van de familie van onze klant. Van deze medewerkers nemen onze opdrachtgevers niet zomaar afscheid.”

Niet alleen benaderen ze bestaande klanten, ze zijn ook bezig met koude acquisitie. Is dat niet vreemd om te doen in deze tijd? “Er zijn organisaties die nu dringend mensen kunnen gebruiken”, vertelt Felicia. “Een collega heeft veertig flexwerkers weten te plaatsen bij één opdrachtgever. Al die flexwerkers heeft ze gevonden via een oproep op onze sociale mediakanalen.”

Risicospreiding

Nog een overeenkomst tussen beide uitzendondernemingen is dat ze in meerdere branches opereren. “Doordat onze interne collega’s gespecialiseerd zijn in diverse branches, doen we aan risicospreiding”, vertelt Kirdy. “Zo hebben we medewerkers in het ziekenhuis van Maastricht aan het werk, lassers bij metaalbedrijven, marketingmanagers, bouwpersoneel, maar vervullen wij ook diverse kantoorfuncties. Natuurlijk hebben wij gemerkt dat in bepaalde sectoren harde klappen vallen. Met deze medewerkers en bedrijven houden we veelvuldig contact. In goede en in slechte tijden moet je er voor elkaar zijn.”

Opleiden en bouwen

Her en der klinken geluiden om deze tijd te gebruiken om medewerkers te laten ontwikkelen. Zo vertelt Kirdy: “Dit is het moment om medewerkers in te werken, te trainen en het vertrouwen te geven om zo een hecht team te vormen. We hebben een nieuwe collega op kantoor aangenomen. Juist nu wilden we haar het vertrouwen geven. Zij is meteen begonnen met het onboardingtraject van artra. De dag dat zij officieel in dienst kwam, is ze vanuit thuis met de basisopleiding gestart. Zo heeft ze alle benodigde kennis om lekker aan de slag te gaan. Tevens is ons hele team met de salesboost-training gestart. We hebben deze op maat laten maken en gevolgd via Zoom. In deze tijd is het vanzelfsprekend dat je soms last hebt van negatieve gedachten. Dat is iets wat we absoluut wilden voorkomen. Denken in kansen en doorgaan! De salesboost heeft iedereen weer extra energie en tools gegeven om de komende periode mee aan de slag te gaan.”

De komende maanden

Hoe zien de uitzenders de komende maanden voor zich? Felicia heeft al een duidelijk idee. “Het noorden van het land, waar wij actief zijn, is het minst geraakt door corona. Er zijn in deze omstreken bijna geen besmettingen gemeld. Hierdoor heerst er nog maar weinig angst bij zowel onze opdrachtgevers als bij de uitzendkrachten. Zelf maken we ons klaar om weer mensen op kantoor te ontvangen. Dat doen we door het RIVM-beleid in acht te nemen en ruimte te creëren waarin we voldoende afstand kunnen bewaren.  Persoonlijk contact is in deze branche toch erg belangrijk. We willen graag onze uitzendkrachten persoonlijk ontvangen. Dat geeft voor beide kanten vertrouwen. Verder blijven we doorgaan met bellen en afspraken maken.”

Kirdy beaamt dit: “Ons kantoor is inmiddels klaar om weer kandidaten te ontvangen voor interviews. We hebben de ruimte gecreëerd, schermen van plexigas geplaatst, desinfectiemiddelen bij de ingang gezet en gezorgd voor goede ventilatie. Zodra het is toegestaan, zijn wij er dus klaar voor. We merken dat bedrijven nog steeds open staan voor die ene echte specialist. Als we deze mensen vinden, gaan we proactief aan de slag. Aanbod creëert vaak vraag. We gaan met alle enthousiasme gewoon verder.”

In contact blijven

Kirdy en Felicia hebben een aantal tips voor collega-uitzenders. Felicia: “Laat wat van je horen! Juist nu is het belangrijk om met elkaar in contact te blijven. Door goed te luisteren vind je nieuwe kansen. Ga niet achterover leunen omdat je denkt dat bedrijven nu niet op je zitten te wachten. Mijn ervaring is dat ze het juist waarderen om wat van je te horen.”

Ook Kirdy staat achter deze ondernemende en proactieve mindset. “Blijf veelvuldig contact houden met je medewerkers, dat geeft rust en vertrouwen. En houd contact met je opdrachtgevers, zodat je weet wat er speelt. Maar blijf vooral positief. Denk in kansen en wees creatief. We moeten er met z’n allen doorheen!”

>