10 recruiters die personal branding echt goed begrepen hebben

Marco Hendrikse 27 oktober 2020 7 min
Categorieën: Loopbaan, Recruitment

Of je nu startend recruiter bent of ervaren recruiter, personal branding is belangrijk. In dit digitale tijdperk is en heeft iedereen een personal brand. En dan kun je maar beter zelf richting geven aan je personal brand in plaats van dat je dat door anderen laat invullen.

Redenen om te werken aan personal branding

Een aantal redenen waarom het belangrijk is om te werken aan je personal branding.

  • Doordat je je personal brand laadt wordt duidelijk dat je verstand hebt van bijvoorbeeld een branche, recruitment, sourcing, specifieke functies. Je collega’s of klanten en kandidaten weten dan dat jij DE persoon bent om naartoe te gaan als er behoefte is aan dergelijke expertise.
  • Kandidaten en (potentiele) sollicitanten vertrouwen een recruiter met een aantrekkelijk personal brand eerder. Daarmee kun je meer en betere sollicitanten aantrekken. Volgens onderzoek onder de lezers van Work it Daily zijn professionals 70% meer genegen om te solliciteren als ze de recruiter ‘kennen’.
  • Door een sterk personal brand breid je je bereik, je netwerk, uit en komen meer potentiele sollicitanten in aanraking met je vacatures. Bovendien kunnen anderen je vacatures delen of hun netwerk op een vacature van jou attenderen.
  • Een sterk personal brand leidt weer tot andere kansen. Zo kun je benaderd worden voor samenwerking, voor het (mede) schrijven van een boek, presenteren op een event of een interessante (nieuwe) baan of klus aangeboden krijgen. En succes kweekt succes!
  • Als corporate recruiter bepaal je mede het employer brand. Je communiceert immers dagelijks met mensen en bent zichtbaar voor de buitenwereld. En een positief employer brand heeft ook weer voordelen, zoals het makkelijker aan kunnen trekken van kandidaten.

Lees ook 5 tips voor een sterk personal brand op Linkedin

10 recruiters met een ijzersterk personal brand

Hieronder 10 Nederlandse recruiters die de waarde van personal branding goed begrepen hebben. En in het kader van ‘afkijken mag’, kijk eens wat je van deze recruiters kunt leren. Niet om precies hetzelfde te gaan doen – iedereen is immers uniek – maar om je te inspireren hoe je kunt werken aan je eigen personal branding.

Bas Westland
Bas heeft door de jaren heen gestaag gebouwd aan zijn personal brand. Hij gebruikte als een van de eersten video om zijn vacatures mee te verrijken. Daarnaast is hij organisator van de verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter. En dat levert natuurlijk weer een steeds groter netwerk op. Daarnaast is Bas moderator, dagvoorzitter en veelgevraagd spreker op events. Ook de zeer actieve Facebook groep Recruitment Buddies, met 3700 leden, is een initiatief van Bas. Last but not least, onderscheidt hij zich (vaak) door zijn opvallende kleding- en schoenenkeuze .

Kleding kan bijdragen aan personal branding

Olfertjan Niemeijer
Een fiks aantal recruiters in deze lijst is winnaar geworden van de eerdergenoemde verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter. En dat is natuurlijk niet gek, want om invloedrijk te zijn, moet je zichtbaar zijn en moet je personal brand op orde zijn. Olfertjan is zo’n voormalige winnaar van deze verkiezing. Ruim 17 jaar geleden startte hij zijn eigen recruitmentbureau Independent Recruiters. Wie Olfertjan op Twitter volgt, ziet elke dag een tweet over ‘de lach van de dag’ (vaak een van zijn kinderen), heel veel Tweets over voetbal – en Ajax in het bijzonder-, en vooral ook iemand met een eigen mening. In de Facebook groep Recruitment Buddies is hij actief met zelf vragen stellen en reageren op vragen van anderen. Jaarlijks organiseert hij het Recruitment Poker Toernooi.

Wim van den Nobelen
Ver ‘weggestopt’ in Middelburg, maar allesbehalve anoniem. Wim heeft een eigen werving- en selectiebureau Strictly People, dat gespecialiseerd is in de werving van salarisadministrateurs. Het bureau werd dit jaar genomineerd werd voor een Werf&-award (werven van salarisadministrateurs in PSV-stadion). Hij is fervent en origineel blogger. Hij maakte furore met het Nobelisme (waardebepaling achteraf voor het invullen van een vacature. Voor de eerste vacature geldt wel een vast percentage.). Hij kiest zeker niet altijd het makkelijkste pad. Zo vroeg hij zich onlangs af hoe lang de recruiter nog bestaansrecht heeft. Dat levert stevige discussies met vakgenoten op.

Tamara Rood
Ook Tamara is een voormalige winnares van de verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter. En daarna was haar leven nooit meer hetzelfde, zoals ze aangaf. “Er komt daarna heel wat op je af.” Tamara is moderator van de Facebook groep Recruitment Buddies en laat daar regelmatig van zich horen. Ze geeft advies, verwijst door en schuwt ook de discussie niet. Op LinkedIn afficheert ze zich als strategisch recruitment adviseur met oog voor actuele ontwikkelingen (recruitment en covid, offboarding). Ze doet dit in een herkenbare stijl vergezeld van prachtige fotografie (over branding gesproken, zie hier voor een voorbeeld). Dit levert veel reacties en interactie op.

Martijn Smit
Martijn is, zoals hij zelf zegt, een recruitment veteraan. En dat veteraan dat slaat dan ook zeker op wat hij allemaal gedaan heeft om het vak recruitment en zichzelf op de kaart te zetten. Van recruitment comedy en het opzetten en hosten van online radiostation recruiter.fm tot het schrijven van hilarische en messcherp blogs. Bovenal is het gewoon een recruitmentvakman. En dat wordt als zodanig herkend. Het levert hem regelmatig een plekje op een (groot) podium op. Martijn weet als geen ander fun te verbinden met het serieus op de kaart zetten van recruitment.

Rob van Elburg
Wederom een winnaar van de Meest Invloedrijke Recruiter-verkiezing (2014). Is online zeer actief. Discussieert, reageert en inspireert. Die zichtbaarheid levert hem veel podiumplekken op. Letterlijk, als spreker, maar ook figuurlijk als zijn bureau Rave-cruitment wordt genomineerd voor prijzen als ‘beste ICT-recruiter’. Hij is dus een echte specialist op het gebied van werving van technisch georiënteerde professionals. Rob schreef meer dan 100 artikelen over Tech Talent acquisition. Hij is sterk internationaal georiënteerd. Rob is daarnaast een van de drijvende krachten achter het Recruitment Industry Dance Event (RIDE), dat jaarlijks georganiseerd wordt.

Floor Nobels
Over internationaal georiënteerd gesproken. Dat is Floor zeker ook. Ze woonde en werkte jarenlang in Denemarken. Na haar terugkeer naar Nederland vervulde ze hier enkele recruitmentposities, alvorens haar eigen bureau Worklife Recruitment op te zetten. Vanuit China werft dit bureau Chinezen voor Westerse organisaties die in China actief zijn. Via social media kon en kan iedereen haar ‘avonturen’ volgen. Ze is nu bijna 11 jaar jurylid van cv van de maand van SollicitatieLAB. Dit alles leverde haar bijvoorbeeld in Intermediair de nr. 1 positie op in het lijstje ‘10 recruiters die jou moeten leren kennen’ en een interview in vakblad PW. Nu profileert Floor zich als recruitment innovator en referral specialist.

Marcel van der Meer
Nog zo’n globetrotter. Marcel is ‘a legendary sourcer’. Hij schrijft hier blogs en whitepapers over, sinds kort onder andere op platfom Kiqit, dat hij begin 2020 mede oprichtte. Marcel is zeer aanwezig op social media en kent iedereen in het wereldje. Marcel richtte tevens de groep BadAss Recruiters & Sourcers op Facebook op. Hij verzorgt voor heel veel organisaties trainingen op het gebied van sourcing en staat op menig (internationaal) podium om te praten over sourcing.

Jacco Valkenburg
Jacco loopt als interim recruiter al jarenlang mee in de wereld van recruitment. Hij blogt en schrijft boeken, waaronder de veelverkochte publicaties Recruitment via LinkedIn en Recruitment 3.0. Door het verzorgen van trainingen en opleidingen geeft Jacco zijn kennis over het vak door aan andere recruiters. Zijn zichtbaarheid en bijdragen aan het vak leverden hem diverse onderscheidingen en nominaties op. En wie Jacco een beetje volgt weet dat hij zeer actief is in de sportschool.

Gordon en Kim Lokenberg
We eindigen dit overzicht met een echtpaar. Kim en Gordon, The Lokenbergs, zijn specialist op het gebied van sourcing en hebben beiden hun sporen op dit gebied ruimschoots verdiend. Zo won Gordon in 2012 de Global People Sourcing Contest. Kim en Gordon zijn aanwezig bij heel veel (internationale) events. Als spreker, host of als deelnemer. Beiden trainen recruiters en organisaties op het gebied van sourcen, bijvoorbeeld de incompany sourcing intelligence. Media weten het echtpaar Lokenberg, al dan niet gezamenlijk, te vinden als er iets gezegd moet worden over sourcing. Het spreekt voor zich dat Kim en Gordon allebei actief zijn op social media.

Lees ook het interview ‘Sourcen moet onderdeel zijn van je recruitmentmix’ met Kim en Gordon.

Bonus: Aaltje Vincent
Aaltje is geen recruiter. Toch schurkt ze dicht tegen recruitment aan. Ze helpt (oa) sollicitanten slim en succesvol te solliciteren. Ze schreef diverse boeken, waaronder Jobmarketing 3.0  en Solliciteren via LinkedIn. Ze wordt in Nederland echt als autoriteit herkend en erkend. Ze is hét voorbeeld op het gebied van personal branding. Uiteraard leert zij dit sollicitanten, maar ze brengt het ook iedere dag zelf in praktijk. Ze speurt sociale media af naar berichten over recruitment en solliciteren en geeft daar commentaar op, vult aan of verspreidt deze weer in haar eigen netwerk met een net iets andere ‘verpakking’. Media, zoals bijvoorbeeld online radioshow People Power en Intermediair, weten haar te vinden. Het leverde haar nominaties op voor Vrouw in de Media Award Flevoland in 2018 én 2019. Afgelopen jaar werkte ze mee aan de totstandkoming van de Recruitercode. Het spreekt bijna voor zich dat Aaltje trainingen en lezingen verzorgt, voor sollicitanten en werkgevers (op het gebied van de candidate experience).

De 6 lessen van deze personal brands

Wat leren we van deze personal brands?

  1. Ze zijn authentiek. Ze laten hun eigen stem horen. Hebben ieder hun eigen stijl. Ze zijn ook niet bang om het anders te doen dan anderen. Die eigenheid zorgt ervoor dat zij zich onderscheiden van anderen.
  2. Wie schrijft die blijft. Van boeken en blogs tot social media posts. Deze personal brands maken, creëren hun eigen content. Dat hoeft lang niet altijd een boek te zijn. Dat kan ook een (uitgebreide) post op LinkedIn zijn of een Tweet.
  3. Ze maken keuzes. Weten waar ze wel en waar ze niet goed in zijn.
  4. Ze zijn aanwezig. On- en offline. In LinkedIn- en Facebookgroepen, op Twitter. Op recruitment- en sourcingevents. Bij borrels, pokertoernooien en dansavonden. Het zijn netwerkers pur sang.
  5. Ze zien recruitment als een vak en willen het steeds naar een hoger niveau tillen. Personal branding is daarmee niet alleen in hun eigen belang, maar ook in het belang van het gehele vakgebied. Door hun aanwezigheid kunnen ze andere helpen. Stuwen ze het vakgebied vooruit.
  6. Ze doen alles op het gebied van recruitment (en – waarschijnlijk – vaak ook privé ) met passie en volharding.
>