“Ellen, wil je op klantbezoek?” “Uhm ja, prima.” “En, waar wil je naartoe?” Ik kijk uit het raam. Tegenover onze Start-vestiging was destijds een kantoor van ABN AMRO gevestigd. “Nou, ABN AMRO?” “Prima.” Mijn manager Herbert grijpt zijn koffer, kiept hem leeg, pakt een schrijfblok, pen en wat brochures. Succes, ga er maar naartoe!
Heel eerlijk, nee. Ging het goed? Nou eigenlijk ook niet. Tenminste, ik weet echt niet meer waar we het over hebben gehad. Hoe lang geleden? Ik schat in ruim 25 jaar. Ik was net aangenomen als intercedent en vond alles leuk en spannend. Geen idee wat te doen. Geen idee wat ik moest zeggen. Geen referentiekader zeg maar. Ook geen stress. Kortom: onbewust onbekwaam. Heerlijk. Vond ik het leuk? Ja. Eigenlijk is op dat moment mijn liefde voor sales gestart. En is nooit meer weggegaan.
Aansluitend ben ik gaan werken bij Randstad. En daarna samen met Yvon Trecens gestart. Wat deed ik daar? Commercie en vooral veel salestrainingen geven. Daar heb ik zoveel van geleerd. Allereerst bellen: 6 uur per dag, 5 dagen per week (ik moest ook nog wat administratie doen). Bellen bellen bellen. En daarna: bezoeken, bezoeken bezoeken. En daarna: bellen, bezoeken en trainen.
Wat mij het meest verbaasde in die begintijd is dat mijn toenmalige accountant aan mij vroeg wanneer ik dacht winst te gaan maken. Huh? Ja, nú natuurlijk. Wat een domme vraag (vond ik destijds). Een onwankelbaar vertrouwen in mijzelf en in mijn kunnen. En in sales, kan ik zeggen, heb je dat hard nodig. Want natuurlijk gaat niet alles vanzelf of komt het spontaan aanwaaien. Verre van dat.
Graag deel ik dan hierbij mijn salestips met jullie allen.
Nee heb je, ja kan je krijgen. Er is geen verlies, altijd ruimte voor een nieuwe poging.
Afwijzingen gaan niet over jou als persoon, maar over het moment, de eigen portemonnee, een slechte dag of een minder goed humeur. Morgen weer een nieuwe dag en nieuwe kansen!
Maar maak er geen academische studie van. Zorg dat je weet waar je het over hebt, maar onthoudt dat jouw klant graag over zichzelf en/of zijn bedrijf praat.
In sales praat je nooit (en ik herhaal nooit) over problemen, tegenslagen of sombere zaken). Denk in uitdagingen en kansen. Denk om!
Toen ik net vestigingsmanager was geworden bij Start, was ik ervan overtuigd dat er een management-waardige outfit bij hoorde. Tja, mijn moeder vond het prachtig. Maar het was vooral oubollig en een jaar later was zij de trotse bezitter van twee mantelpakjes.
Soms is het even zoeken of er zijn meerdere locaties van 1 organisatie bij elkaar. Ook zijn parkeergarages vol of ontzettend groot. Dat kost tijd. Vooral op hakken kan dat flink klunen zijn.
Ja, jammer dan. Je kunt niet met iedereen de klik hebben. Zet jezelf er overheen. Vraag je collega het contact over te nemen. Of doe gewoon iets meer je best.
Die snap jezelf ook wel (of laat de knoflooksaus staan).
Sales of verkopen is een kwestie van volhouden. Neem de tijd, bouw aan de relatie. Houd vol. En dan weer overnieuw. Het kost tijd om waardevolle relaties te bouwen. En als deze stevig zijn, kunnen ze ook tegen een stootje.
Zoals Covey ons al jaren voorhoudt: houd de zaag scherp. Als verkoper, accountmanager of salesexcecutive moet je aan jezelf blijven werken. Jouw skills op en top houden. En zeker in deze tijden van Corona kan je niet stilzitten. Kan je niet naar klanten? Blijf jezelf ontwikkelen! Wij helpen je er graag bij.
Ellen van Hierden, directeur van artra en de Academy for Recruitment en initiatiefnemer van keesz. Ellen houdt van werk en met name van flexwerk. Zij is nieuwsgierig naar ontwikkelingen binnen de flexbranche en bericht hier graag over!