19 contentvormen ter inspiratie voor recruitment

Mandy Bakker 19 juni 2023 6 min
Categorie: Recruitment

Content komt vrijwel overal in terug. Als recruiter of uitzendprofessional wil je jouw netwerk blijven boeien en aan je binden met een sterk (personal) brand. Daarnaast ben je ook op zoek naar geschikt talent voor de juiste match. Vacatureteksten worden daar als uiting veel voor ingezet. Maar deel voor de afwisseling ook eens een andere contentvorm.

Want uiteindelijk wil een potentiële kandidaat zich verbonden voelen met de werkcultuur en het DNA van een organisatie. Zo blijkt ook uit een LinkedIn-onderzoek naar betaalde vacatureplaatsingen. Daarin ging het ook over het welzijn van de medewerkers, de mate van flexibiliteit en de cultuur. Deze vacatureteksten werden 46% meer bekeken en het aantal sollicitaties steeg met 49%.

Omdenken op een creatieve manier

Wanneer je weet wat de interesses zijn, dan kun je daar slim op inspelen. Hoe doe je dat op een creatieve manier? Laat een kandidaat in een korte film vertellen over de ervaring tijdens de onboarding. Plaats een interessante quote en deel leuke tips over de branche in een Reel. Afhankelijk van jouw doel, denk aan: informeren, inspireren, overtuigen, amuseren of een combinatie daarvan, kun je content slim inzetten voor recruitment. Deze lijst is niet uitputtend en sommige contentvormen kun je goed voor meerdere doeleinden inzetten. In dit artikel sommen we negentien contentideeën ter inspiratie voor je op.

Deel waardevolle content

Houd bij het maken van waardevolle content altijd jouw doelgroep of potentiele kandidaat in het achterhoofd. Het gaat er niet om wat jij leuk vindt om te delen, maar wat heeft iemand anders daar aan? Met expert-content deel je wat van jouw kennis en ervaring over een bepaald onderwerp. Daarmee laat je zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Heb je weleens gehoord van het ‘EEAT-principe’ van Google? Dit staat voor expertise, ervaring, autoriteit en ‘trustworthiness’ of wel betrouwbaarheid in het Nederlands. In een online wereld waarin van alles wordt gedeeld kun je alleen opvallen met waardevolle content en met inhoud die ook echt iets bijdraagt. Met expertise-content deel je dus informatie die dit principe ondersteunt.

Hoe? Dat kan op verschillende manieren.

1. Schrijf een blog

Artikelen schrijven is nog steeds een interessante manier om jouw kennis te delen. Dat kun je doen door een informatief kennisartikel te delen. Of juist een voorbeeld uit de praktijk te noemen met een best practice. Een checklist of inspelen op een actualiteit.

2. Ga gastbloggen

Met een gastblog deel je kennis op een website van een relevante organisatie met een link naar jouw website of contactgegevens. Kijk dan wel altijd goed of de organisatie waar je een gastblog voor schrijft een autoriteit is in jouw branche.

3. Neem een podcast op

In een podcast kun je letterlijk jouw unieke stem laten horen. Wat speelt er in de branche? Welke vragen hebben uitzendkrachten of potentiële sollicitanten? En welke tips kun je jouw luisteraars meegeven?

4. Verstuur een nieuwsbrief

Als je wekelijks of maandelijks artikelen schrijft en op de website plaatst, dan is het ook handig om een mailinglijst op te bouwen. Zo missen nieuwsbriefabonnees geen actueel nieuws. Dat kan met een wekelijkse update die je naar de nieuwsbriefabonnees stuurt. Of tweewekelijks een thema-nieuwsbrief, waarin je dieper ingaat op een relevant onderwerp. En zo recycle je ook nog eens waardevolle content die je al eerder geschreven hebt. Een win-winsituatie dus. 😉

5. Organiseer een webinar

Heb je een toffe klantcase die je mag toelichten als een best practice? Wil je jouw volgers voorzien van interessante tips en informatie? Dan is een webinar ook een ideaal middel om jouw expertstatus te tonen. Daarin deel je wat het probleem of de klantvraag was en vervolgens de oplossing die je daarvoor gaf. Uiteindelijk sluit je dan af met informatie over wat je voor iemand kan betekenen.

6. Vakblad of geprint magazine

Met een vakblad of geprint magazine werk je allereerst aan de band met jouw medewerkers, kandidaten en andere stakeholders die je betrekt bij het maken. Maar ook vergroot je daarmee de naamsbekendheid en autoriteit in jouw branche met waardevolle kennis.

7. Deel een informatieve infographic

In een infographic maak je de gedeelde kennis gelijk visueel, wat extra waarde toevoegt aan bijvoorbeeld een artikel.

Candidate en employee content

Van storytelling smullen we altijd. Daarbij onthouden we een verhaal veel beter, dan wanneer je enkel cijfers presenteert. En wat werkt nu beter dan dat medewerkers of kandidaten zelf vertellen over hun ervaring binnen de organisatie? Juist, met storytelling geef je een kijkje achter de schermen. Zij kunnen het beste vertellen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Deze vorm van content kent meerdere voordelen: je bouwt aan jouw employer branding. Trekt kandidaten aan, die zich herkennen en prettig voelen bij de werkcultuur. Verder creëer je met persoonlijke content ook meer betrokkenheid onder de huidige medewerkers. Ook klanten zien deze content. Zo bouw je aan de uitstraling van jouw (werkgevers)merk. Wat je daarvoor kunt inzetten:

8. Film: medewerkers aan het woord

Videocontent is een krachtig middel om potentiële kandidaten te bereiken. Denk aan bedrijfsvideo’s die de werkomgeving en -cultuur laten zien. Interviews met werknemers, testimonials van huidige werknemers en video’s waarin de functie en de voordelen ervan worden uitgelegd. Of geef per afdeling een kijkje achter de schermen om de sfeer te proeven.

Fonq voorbeeld

Lees ook: 10 voorbeelden van wervingscampagnes voor uitzendkrachten ter inspiratie

9. Content voor sociale media

Afhankelijk van jouw doel en wie je wilt bereiken, hoort content voor sociale media ook zeker in dit rijtje thuis. Persoonlijke posts doen het altijd goed en stralen meer authenticiteit uit dan stockfoto’s. Welke contentvormen kun je verder nog goed inzetten?

  • Denk aan persoonlijke gifjes voor in de Stories.
  • Kandidaten of medewerkers in het zonnetje zetten.
  • Nieuwe medewerkers verwelkomen: laat zien dat nieuwe mensen met open armen ontvangen worden en dat er groei in het bedrijf zit

10. Maak een vlog of videoblog van medewerkers

Dit is een creatieve manier om een kijkje achter de schermen te geven. Maar zo laat je voor een openstaande vacature ook zien hoe het team eruitziet en de cultuur van het bedrijf. Hieronder zie je twee voorbeelden van een sfeerbeleving op locatie.

GKB Groep voorbeeld

Stebru voorbeeld

11. Deel een testimonial

Een testimonial als social proof werkt goed om een beeld te krijgen van jouw dienst of product. Wees ook niet bang om een review te vragen na afloop van een samenwerking met de opdrachtgever.

Snackable content

Snackable content houdt in dat je behapbare informatie geeft, die moet verleiden tot een grotere hap. Kleine vormen van content zijn bijvoorbeeld:

12. Teasen met explainer animaties

Korte voorstukjes werken goed om iemand een beeld te geven. Daarvoor hoef je echt geen gloednieuwe content te bedenken. Heb je al eens blogs geschreven? Dan kun je dit ook goed verpakken in een andere contentvorm.

Bijvoorbeeld tips of een checklist uit een blog die je deelt in een korte (animatie)film.

13. Quotes om je doelgroep te inspireren

Met een luchtige een leuke quote tussendoor zet je jouw volgers aan het denken. Of geef je juist een extra motivatieboost voor de dag.

14. Memes

Bijvoorbeeld van een herkenbare situatie met een tip of weetje erin verwerkt voor de doelgroep.

15. Quizzen

Een quiz is een leuke en interactieve manier om jouw doelgroep kennis te laten maken met een bepaald thema. Daaraan kun je als uitkomst ook een uitgebreider verslag koppelen, zodat de bezoeker enkele gegevens invult.

16. Live Q&A

Bijvoorbeeld op Instagram om in het kort vragen van volgers te beantwoorden. Zo weet je ook met welke vragen jouw doelgroep zit. En dat kun je weer meenemen in de contentplanning.

Downloadbare content

Bij downloadbare content laat de doelgroep enkele klantgegevens achter in ruil voor inhoudelijke kennis. Deze vorm van content is diepgaand en moet interessant genoeg zijn om gegevens achter te laten. Let op! Vraag geen gegevens die je eigenlijk niet nodig hebt. Zo heb je meestal voldoende aan een voornaam en e-mailadres. Adresgegevens vragen voor een whitepaper is toch wel wat overdreven. En geef ook duidelijk aan waar je de persoonsgegevens voor gebruikt. Zo houd je het helder voor de bezoekers.

17. Digitaal magazine

Een geprint magazine stond al eerder in het rijtje. Natuurlijk kan de digitale variant ook niet ontbreken. Door ieder kwartaal of maandelijks een digitaal magazine uit te brengen met thema’s uitgelicht bouw je aan een netwerk van geïnteresseerden in jouw vakgebied. Dit is een contentvorm waar nogal wat tijd in gaat zitten met een plan van aanpak vooraf. Content is vaak ook een langetermijnstrategie en als je eenmaal weet hoe je dat invult, dan verloopt het steeds soepeler.

En met een waardevol en actueel magazine werk je ook aan een fanbase.

18. Kennistest of beroepentest

Leuk voor een sollicitant. Welke functie past bij mij? Of in de vorm van een persoonlijkheidstest, zodat iemand een betere keuze kan maken.

19. Whitepaper of e-book

In een whitepaper of e-book kun je interessante tips en feitjes vermelden over de branche. Maar ook bijvoorbeeld een veelvoorkomend probleem benoemen en daarvoor de oplossing geven.

Hopelijk heb je nu genoeg inspiratie om jouw contentkalender te vullen.

Veel succes met de recruitmentinspanningen!

>