5 redenen waarom employer branding zo belangrijk is

Denise Brijan 14 augustus 2020 4 min
Categorie: Employer branding

Iedere werkgever heeft een employer brand. Maar niet iedere werkgever is daar bewust mee bezig. Dat is zonde. Want je kan in jouw recruitment enorm profiteren van een goed employer brand. Een sterk employer brand maakt het namelijk gemakkelijker om de beste kandidaten te vinden. In dit artikel leggen we je in 5 minuten uit wat een employer brand precies is en lees je 5 redenen waarom het zo belangrijk is dat je met employer branding aan de slag gaat.

Wat is employer branding?

Als organisatie heb je naast een merkidentiteit voor klanten ook een werkgeversmerk. Dit wordt in recruitment ook wel het employer brand genoemd. Recente onderzoeken tonen aan dat 95% van de sollicitanten veel belang hecht aan het imago van hun potentiële werkgever. De manier om ervoor te zorgen dat toptalenten graag bij je organisatie willen werken, is het neerzetten van een sterk employer brand. De basis van ieder employer brand is de belofte die jij als werkgever doet aan jouw werknemers (EVP). Hiermee laat je zien waarom mensen bij jou moeten zijn voor de leukste job op aarde. Employer branding omvat daarom alle activiteiten die je onderneemt om jouw gewenste employer brand te krijgen.

Lees ook: Employer branding expert Bjorn Luijters: “Eerst het hart raken, dan volgt het hoofd vanzelf”

5 redenen waarom employer branding belangrijk is voor jouw organisatie

Reden 1: Er is altijd een employer brand, ook als je er niet actief aan werkt

Mensen praten nu eenmaal graag over hun werk of werkgever. Het imago dat je als werkgever opbouwt, wordt hierdoor vanzelf verspreid in allerlei netwerken: van werknemers, sollicitanten en ieder andere persoon die met de werkgever in contact komt. Daarnaast geeft de sociale media en website van een organisatie ook al een beeld. Of misschien is iemand al eens klant geweest bij jouw organisatie. Dit heeft allemaal invloed op hoe mensen denken over een organisatie als werkgever. Daarom heb je altijd een employer brand, ook als je daar zelf niet actief mee bezig bent. En die kan anders zijn dan dat je zou willen.

Lees ook: De 4 succesfactoren voor een employer brand

Reden 2: Potentiële werknemers willen weten wie jij bent

Employer branding zet je in voor twee doelgroepen: potentiële sollicitanten en huidige werknemers. De potentiële sollicitanten hebben wellicht al eens verhalen gehoord over de organisatie of kennen de organisatie nog helemaal niet. Zij kunnen op verschillende manieren meer te weten komen over de organisatie. Bijvoorbeeld via sociale media, doordat iemand anders hen erover heeft verteld of omdat ze er klant zijn (geweest).

Een bekende marketingvuistregel is dat klanten zo’n 8 tot 12 ‘touchpoints’ nodig hebben, voor ze besluiten iets te kopen. Hetzelfde geldt in principe ook voor werkzoekenden. Voordat iemand solliciteert, doorloopt hij of zij eerst een paar stappen. Hij of zij komt de organisatie bijvoorbeeld tegen via Facebook, besluit iets meer op te zoeken via andere sociale media of de bedrijfswebsite. Ze bekijken de vacatures, lezen wellicht reviews op Glassdoor en Indeed. Pas dán komt het moment van solliciteren. Of niet natuurlijk.

Reden 3: Talent behouden

Iedereen die nieuw binnenkomt bij een organisatie heeft bepaalde verwachtingen. Niet alleen van de functie, maar ook van de waarden, cultuur en ambities van een bedrijf. Als deze verwachtingen niet matchen met de werkelijkheid, zijn ze net zo gauw weer weg. Vervolgens ben je weer geld, tijd en moeite kwijt om een nieuwe werknemer te vinden.

Dit kan je voorkomen door goede employer branding. Als jij aandacht besteedt aan jouw employer brand, ben je je er van bewust wat je overdraagt aan jouw doelgroepen. Als de verwachtingen die geschept worden in de vacature of de werkenbij-website overeenkomen met de werkelijkheid, houd je talent langer binnen de organisatie.

Recruiter maakt aantekeningen
Recruitment marketing

Reden 4: Werknemers tot ambassadeurs maken

Dan zijn er nog de huidige werknemers. Zij weten precies hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat binnen de organisatie. Of dat nu overeenkomt met het gewenste employer brand of niet, de huidige werknemers vertellen anderen hoe zij het werken bij de organisatie beleven. Zij zijn als het ware een soort ‘ambassadeurs’. Dat is heel belangrijk, want goede verhalen zijn veel krachtiger en overtuigender als ze van medewerkers afkomstig zijn in plaats van de organisatie zelf.

Lees ook: Zo worden jouw medewerkers hun leven lang ambassadeur van jouw organisatie

Reden 5: Jouw boodschappen volgen dezelfde lijn

Als er eenmaal een sterk employer brand staat, is het veel gemakkelijker om dezelfde lijn door te trekken in al jouw communicatie-uitingen. Van het schrijven van de vacatureteksten en het maken van posts op sociale media tot het vullen van de website. Als het verhaal bekend is, wordt het gemakkelijker om dit in allerlei vormen terug te laten komen. Zo creëer je consistentie. Hiermee zorg je dat je de juiste verwachtingen schept over jouw organisatie.

Je hebt zojuist gelezen waarom het zo belangrijk is om met employer branding bezig te zijn. Dit hoeft niet veel te kosten, zowel in geld als in tijd. Ook mkb’s kunnen aan de slag met employer branding. Wil je meer weten hoe je dit aan kan pakken? Wij hebben 101 tips verzameld over hoe je snel en eenvoudig met employer branding aan de slag kunt, of je nu een grote of een kleine organisatie bent. Daar heb je voor een lange tijd profijt van.

>