Welk gevoel wil je een (potentiële) werknemer geven als hij of zij in aanraking komt met jouw organisatie? In deze tijd kiezen kandidaten hun werkgever. Het beeld dat ze hebben wordt gevormd door alle interacties en ervaringen die ze hebben met de organisatie. Al deze interacties en ervaringen vormen samen de candidate experience.
Aan de hand van de candidate experience die een kandidaat heeft gehad, kan deze bepalen of jouw organisatie zijn of haar nieuwe werkgever wordt. Het is niet alleen belangrijk om aandacht te schenken aan de kandidaat die daadwerkelijk de baan aangeboden krijgt. Alle afgewezen kandidaten hebben óók een candidate experience gehad. En als deze niet goed was, kan dat negatieve gevolgen hebben voor de organisatie. Hoe zorg je er dan voor dat de candidate experience van jouw organisatie optimaal is? In dit artikel geven we jou 5 tips!
De candidate experience wordt gevormd door alle interacties die een kandidaat met de organisatie heeft. Dat kunnen dus ook hele kleine dingen zijn. En dat zijn vaak dingen die je gemakkelijk kunt doen. Als je een bevestiging van een sollicitatiegesprek stuurt naar een kandidaat, stuur dan bijvoorbeeld ook een “pinnetje” mee vanuit Google Maps. Dan kunnen ze direct vanuit de mail de route zien op hun telefoon. Kleine moeite, groot gebaar.
Als er één ding vervelend is voor een kandidaat, is het wel om in onzekerheid te zitten over de sollicitatieprocedure. Zorg dat mensen vóórdat ze solliciteren weten hoe het sollicitatieproces in elkaar zit. Wat ze kunnen verwachten en wanneer ze iets van jou te horen krijgen. Houd ze tijdens het proces op de hoogte van waar ze in het proces zitten. We zijn allemaal gewend om onze pakketjes te kunnen volgen via Track & Trace, waarom doen we dat dan niet voor onze kandidaten?
Je kent ze vast, die ellenlange formulieren die ingevuld moeten worden voor een sollicitatie verstuurd kan worden. Saai en onnodig! Hierdoor haken mensen gauw af én je schept zo geen positieve associaties met de organisatie. Houd het kort! Het beste kun je 3 of 4 vragen opnemen in het inschrijfformulier. Zo kun je wat meer te weten komen over de kandidaat, zonder de candidate experience te benadelen.
Afwijzingsmails zijn o zo gemakkelijk. Je vermijdt een ongemakkelijk gesprek met een teleurgestelde kandidaat. Maar, dat is ook meteen de meest onpersoonlijke optie. Kandidaten hebben moeite gedaan voor de sollicitatie. Het minste wat een organisatie daar tegenover kan stellen is waardering voor die moeite en een duidelijk antwoord. Wijs de kandidaten in plaats van met een mail dus af met een telefoontje of een videoboodschap via Whatsapp. Dat is net iets persoonlijker.
Wil je nóg persoonlijker communiceren? Probeer dan rekening te houden met de voorkeuren van de kandidaat. Dat kan voor iedere kandidaat anders zijn. Achmea vraagt tegenwoordig bijvoorbeeld tijdens de sollicitatieprocedure op welke manier sollicitanten het liefst benaderd willen worden door Achmea. Zo sluit het communicatiemiddel aan bij de behoeften van de kandidaat.
Het optimaliseren van de candidate experience is dus niet heel ingewikkeld en hoeft niet veel tijd te kosten. Deze tips maken jouw candidate experience al snel een beetje beter!