Fleur Wendel (47) komt uit Brabant, Roosendaal. Als creatieveling ontwerpt ze in haar vrije tijd haar eigen kleding. Daarnaast ontwikkelt ze ook graag de trainingen voor de Basisopleiding Uitzendprofessional (BOU) en is ze dol op schrijven. Wat karakteriseert jou als trainer? En waarom is lesgeven leuk? In deze rubriek krijg je vijf tips van onze trainer om het leerrendement op een leuke manier te verhogen.
Maar eerst, een korte introductie. Hoe zou jij jezelf omschrijven in drie woorden? ‘‘Goede vraag, dan denk ik aan: humor, geduldig en druk.’’ Kun je dat toelichten? ‘‘Met de nodige humor deel ik mijn kennis over de vaak taaie stof. Daarnaast ben ik geduldig en herhaal ik mijn kennis, zodat het voor de deelnemers beter blijft hangen.’’
‘‘Bij vragen leg ik dit ook graag uit met meerdere (praktijk)voorbeelden. Tenminste, als er meerdere mogelijkheden voor zijn. En druk, want aan het einde van de week is mijn energie wat minder. Dan merk ik aan mezelf dat ik in de ochtend uit enthousiasme toch wat drukker ben.’’ 😉
Fleur Wendel
Hoe begon de liefde voor lesgeven? ‘‘In 1995 begon mijn studententijd in Utrecht. Na de havo en meao ben ik begonnen met de opleiding Commerciële economie. Na een jaar kwam ik erachter dat deze studie niet bij mij paste. Toen ben ik Engels gaan studeren. Om vervolgens voor de klas te gaan staan. Daar begon mijn passie voor het lesgeven al.’’
Als trainer heeft Fleur Wendel ook ervaring in de uitzendbranche. Fleur: ‘‘Dat is natuurlijk superfijn, want zo kun je je nog beter inleven in de intercedenten.’’ Het verlangen voor het intercedenten-vak begon al vroeg. ’’Ik wilde graag intercedent worden, dus trok ik de stoute schoenen aan en stapte binnen bij Tempo-Team. Dat kon ook, maar ze hadden nog een andere functie van accountmanager. En daarbij had ik de verantwoordelijkheid over grote organisaties.’’
‘‘Wat ook leuk was, is dat ik weleens groepjes mocht begeleiden die dan één dag of twee dagen meeliepen. Een introductieles hoorde daar ook bij en ik vond het voor de klas staan superleuk!
‘‘Daarna heb ik o.a. een aantal jaar bij Syncreon technology als Flex resource-manager gewerkt. Daarbij had ik het beheer over alle flex HR-activiteiten voor meer dan 900 medewerkers. Vervolgens was ik bemiddelingscoördinator bij uitzendbureau Logistic Force. Ook heb ik in mijn loopbaan veel verantwoordelijkheden gehad binnen de uitzendbranche als manager. In 2021 combineerde ik beide passies van lesgeven en de uitzendbranche bij artra. Momenteel geef ik de BOU-opleidingen. En in de loop van dit jaar komt daar ook de Basisopleiding Backofficeprofessional (BOB) bij. En de incompany trainingen natuurlijk ook.’’
‘‘Als trainer heb je een leerdoel en dat is natuurlijk dat mensen slagen voor de opleiding met het SEU-examen. Dat moet ook, maar je moet ook de passie en de liefde voor het vak meegeven’’, vertelt Fleur. Hoe bedoel je dat? ‘’Nou zelf weet ik uit ervaring hoe het is om als intercedent te werken. De wet- en regelgeving binnen de uitzendbranche verandert constant. Daarnaast wil ik de − vaak nog jonge − intercedenten ook echt helpen en ze voorbereiden op de praktijk.
‘‘Kennis overdragen vind ik heel erg leuk. De meeste deelnemers kijken op tegen het SEU-examen en vinden dat heel moeilijk.’’ Fleur stelt ze dan gerust door te zeggen: ‘‘Dat snap ik, want dat is eng hè.’’ Uiteindelijk moeten ze het toch doen. ‘’Het is veel belangrijker om de spanning eraf te halen. Daarnaast is het belangrijk dat de informatie die we bespreken tijdens de lessen, dat ze daar de komende 10 jaar ook wat aan hebben. Ik kan ze wel vertellen dat ik ze de kennis meegeef op een grappige manier en door herhaling blijft het pas echt hangen.’’
‘‘Zelfspot met voorbeelden uit de praktijk, daar houd ik van’’, vertelt Fleur vrolijk. Wanneer intercedenten zich herkennen in situaties uit de praktijk, dan geeft dat een gevoel van herkenning. Uiteindelijk geef je als trainer de deelnemers kennis mee. Maar ik wil ze ook een betere intercedent laten worden.’’ Hoe doe je dat? ‘’Door vragen te stellen en echt interesse te tonen in het individu. Waar loop je tegenaan? Tijdens de lunch zit je toch bij elkaar of soms heb je weleens een uurtje over.’’ Dat zijn mooie momenten om nog eens door te vragen.
‘‘Ook gooi ik wat variatie in de lessen door eens andere vragen te stellen. Wat is het eerste wat je doet op maandagmorgen? Het is verrassend om dan de verhalen van andere deelnemers te horen. De één maakt een grapje en de ander is serieus. Zo leren de deelnemers ook van elkaar.’’
Hoe maak je leren leuker? ‘‘Samen met trainers Sophie van Hooijdonk en Marta Nokkert-Dabrowska ontwikkelen we de BOU-training.’’ Als trainer heeft het weinig zin om alleen maar te zenden, dus daar houden de trainers tijdens de lessen ook rekening mee. ‘‘Daar wordt niemand vrolijk van, dus maken we leren leuker met spellen. De intercedenten houden ook van de interactie. Denk aan een Kahoot!-quiz en ook battles met de letters: A, B, en C . Deelnemers rennen dan naar het juiste antwoord toe.
Wil je dat jouw medewerkers op een leuke manier leren en de stof ook beter onthouden? Dit zijn vijf tips uit de praktijk die onze trainer Fleur Wendel toepast.
‘‘Bovenaan staat voor mij humor – alles wordt beter te behappen met een flink sausje humor.’’
‘‘Verder ben ik gek op ezelbruggetjes – voorbeeld: een arbeidsovereenkomst moet aan de volgende vier voorwaarden voldoen:
L – loon
P – persoonlijk te verrichten
G – gezagsverhouding
G – gedurende een bepaalde periode
Fleur tekent dan een groen autootje en zegt: “kijk, dit is de vette leasebak van je nieuwe werk. Hij rijdt op Groene LPG.”
Door de stof met voorbeelden visueel te maken, onthoud je het beter.
‘‘Als je de stof niet in de dagelijkse praktijk toepast, dan beklijft het ook niet. Neem dus gewoon de tijd voor leuke verhalen uit de praktijk.’’ Zo is Fleur regelmatig te vinden in Amsterdam, Sloterdijk, Eindhoven of Utrecht.’’ Afhankelijk van waar ik lesgeef, stem ik de voorbeelden daar ook op af. Ik probeer wel altijd het juiste referentiekader te vinden.’’
Voorbeeld
Tijdens de lessen over het thema discriminatie behandelen we meerdere onderwerpen. Zo ook de volgende vraag: Wat betekent het woord representatief voor jou? ‘’Dat is logisch, geen tatoeages’’, werd er destijds geroepen. Het woord representatief betekende 15 jaar geleden wat anders dan nu. De tijden veranderen en zo ook de voorbeelden.
Herhaling werkt. ‘‘Ik grijp iedere mogelijkheid aan om de hele groep voor de zoveelste keer te laten roepen waar “WAADI” ook alweer voor staat, of hoeveel dagen er in de formule van de ADV-berekening zitten.’’
Bonustip! ‘‘Voor de deelnemers: bereid je voor! Vaak krijgen ze daar geen tijd voor om dat buiten de lessen te doen.’’ De ruimte krijgen om dingen voor te bereiden maakt een wereld van verschil.
Geef ze vooral het gevoel dat ze allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Zolang deelnemers zich veilig voelen in de klas zullen ze vragen wat ze niet weten, zich niet schamen voor foute antwoorden et cetera. Iedereen werkt kort in de uitzendbranche. De één die durft het niet te vragen, maar waarschijnlijk weten meerdere mensen het niet.
Als afsluiter wil Fleur het volgende meegeven: ‘‘Als je kennis hebt opgedaan, dan begin je met veel meer zelfvertrouwen aan je werk. Dat geeft een fijn gevoel. Je weet zo waar je over praat naar uitzendkrachten en/of opdrachtgevers.’’