LinkedIn is bij uitstek hét middel om jezelf te laten zien. Wat je doet, waar je voor staat en wat jou onderscheid van de rest. Een eerste online indruk ontstaat al na 7 seconden. Je hebt dus maar een hele korte tijd om een goede indruk te maken. Het is daarom belangrijk dat jouw LinkedIn-profiel er professioneel uitziet en jouw persoonlijkheid weergeeft. Maar hoe doe je dat? Daarom geven wij je 5 tips voor een sterk personal brand op LinkedIn.
Het is misschien een open deur, maar een goede foto is essentieel op LinkedIn. Het geeft gelijk een eerste indruk van wie je bent. Maar kies niet zo maar een foto. Iedereen weet wel dat een vakantiefoto waarbij je op het strand aan een mojito ligt te lurken niet geschikt is voor LinkedIn. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je niet een beetje persoonlijkheid kan laten zien. Als je een enthousiast persoon bent, hoef je zeker niet met een pokerface voor een witte muur te gaan staan. Kies een foto die bij jouw persoonlijkheid én je doelstelling past. Vraag bijvoorbeeld aan familie, vrienden of collega’s of je gekozen foto echt laat zien wie jij bent.
De koptekst is het regeltje dat direct onder je naam te zien is. Hier zetten mensen meestal hun functie en het bedrijf waar ze werken neer. Maar dat hoeft niet alles te zijn. Je kan er juist voor kiezen om jouw expertise of waar je voor staat erin te verwerken. Waarvoor moeten mensen bij jou zijn? Het is ook slim om hierbij te bedenken op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Zo kom je eerder naar boven in de zoekresultaten. Schroom niet om gebruik te maken van emojis. Dat kan net dat beetje extra kracht geven aan je profiel.
De samenvatting op je profiel is bij uitstek de plek om meer informatie te geven over wie je bent, wat je kan bieden en wat je ambitie is. Zie het als een soort pitch over jezelf aan je doelgroep. Maak het dus niet te lang en gebruik alinea’s. Zo is je samenvatting gemakkelijk ‘scannend’ te lezen. Daarnaast kan je in de samenvatting zoekwoorden verwerken, waarop jij gevonden wil worden. Hou er wel rekening mee dat LinkedIn maar 300 karakters weergeeft boven de ‘vouw’ (dat is het linkje ‘meer weergeven’ waar je op moet klikken om verder te kunnen lezen). Als je het belangrijk vindt dat mensen contact met je op kunnen nemen, kan het daarom handig zijn om je contactgegevens boven de vouw neer te zetten.
Op LinkedIn kun je jouw vaardigheden toevoegen. Anderen kunnen deze vaardigheden onderschrijven. Hierdoor kom je deskundiger over. Daarnaast heeft LinkedIn de optie voor aanbevelingen. Mensen die met jou werken of gewerkt hebben kunnen een aanbeveling achterlaten, een soort review als het ware. Dit versterkt je personal brand én het vergroot je zichtbaarheid. Daarnaast kun je het gebruiken als referentie bij nieuwe klanten.
Als je eenmaal een goed profiel hebt, is het natuurlijk ook van belang dat mensen deze zien. Voor je connecties moet je ook zichtbaar zijn in hun tijdlijn. Door statusberichten te plaatsen over dingen die jij belangrijk vindt, zoals nieuws, tips en vacatures wordt je zichtbaarder. Doe dit op regelmatige basis voor het beste resultaat. Maar ook door statusupdates van anderen te liken en op te reageren vergroot te je zichtbaarheid. Je kan een inhoudelijke reactie geven of bijvoorbeeld mensen taggen waarvan jij denkt dat ze het interessant vinden.
Met deze tips heb je een aantal handvaten voor een professioneel en representatief LinkedInprofiel. Zo bouw je aan je online personal brand! Wil je hier nog meer over weten? De Academy for Recruitment heeft een training ontwikkeld om jouw online personal brand naar een hoger niveau te tillen. En je leert nog meer over hoe je LinkedIn in kunt zetten om jouw doelen te behalen. Klik hier voor meer informatie.