Waarom vervult de één wel een vacature op de krappe arbeidsmarkt en lukt het een ander bedrijf niet? Onlangs keek ik naar een webinar ‘Werven als een winnaar’, waarin deze vraag werd gesteld (helaas is het webinar niet meer terug te kijken). Vacatures vervul je niet zomaar meer met een standaard oproep in een flyer of een vacature achterin de krant. Hoe val je wel op in het brein van de potentiële kandidaat? En waar moet je vooral aan denken tijdens het wervingsproces?
In dit artikel geven we jou vijf tips voor een voorsprong in de zoektocht naar een geschikte kandidaat.
Arjan Elbers is specialist in recruitmentmarketing en benadrukt allereerst het belang van een sterk werkgeversmerk, ofwel een employer brand. Met een goed geformuleerd werkgeversmerk trek je talenten aan en weten ze waar je als organisatie voor staat. Zo onderscheid je jezelf van de concurrentie. Daarnaast creëer je een duidelijk imago, waar sollicitanten zich in herkennen en bij willen horen.
Goede voorbeelden van bedrijven die hun werkgeversmerk op orde hebben:
Maar laat je als mkb-bedrijf zeker niet tegenhouden, want met herkenbare arbeidsmarktcommunicatie toegespitst op jouw kernwaarden kom je ook al een heel eind.
Voordat je begint met werven, wil je weten waarover iemand moet beschikken om de functie uit te voeren. Dat doe je met een functieprofiel. Daarin leg je een aantal belangrijke punten vast om onduidelijkheden achteraf te voorkomen. Denk aan een duidelijke functieomschrijving, functie-eisen en het (organisatie)aanbod. Verder leg je in een functieprofiel de functietitel vast, wat het takenpakket is en o.a. het aanbod voor de toekomstige medewerker.
Lees ook: Begin je zoektocht goed met een helder functieprofiel
Afhankelijk van het functieprofiel, de organisatie en jouw kernwaarden bepaal je welke wervingskanalen het best aansluiten. Eerder schreven we een artikel met uitleg over actief en passief werven. Maar ook welke wervingskanalen het meest worden gebruikt.
Lees ook: Welke wervingskanalen zet je in?
Wat vinden toekomstige medewerkers echt belangrijk? Arjan Elbers benoemt de welbekende vraag: ‘’What’s in it for me?’’ Zodra je deze vraag helder hebt voor jouw potentiele sollicitanten, weet je ook wat je diegene kunt bieden. Of wat iemand positief triggert, zodat je daarmee de aandacht trekt. Stel bijvoorbeeld de volgende vraag in een poll op social media:
Wat vind je nou echt belangrijk in een nieuwe baan? Benoem voorbeelden en laat ruimte over voor aanvullingen. Denk bijvoorbeeld aan ruimte voor (persoonlijke) ontwikkeling of vrijheid in werktijden.
Daarna kijk je welke contentvorm geschikt is om de vacature onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld een Reel op Instagram, een korte introductievideo met een sfeerbeeld van het team en de toekomstige werkplek. Of een professionele TikTok, waarin je korte steekwoorden noemt. Wat bied je aan? En waarom moet diegene bij jou solliciteren?
Juist nu moet je als organisatie echt omdenken. Een goed voorbeeld daarvan is Randstad als uitzendorganisatie.
Voorbeeld creatief werven
Randstad begrijpt dat omdenken in een krappe arbeidsmarkt belangrijk en nodig is. Daarom zijn ze met een unieke campagne gestart, waarin de werkgevers op bezoek gaan bij de sollicitant. Andersom solliciteren wordt dit fenomeen genoemd.
Bron: Randstad
Als bijvoorbeeld manager, mkb-ondernemer, secretaresse of marketeer is het niet makkelijk om opeens vacatures te vervullen. Voor diegenen die het werven van nieuwe medewerkers als nieuwe taak op hun bordje krijgen, zijn we bezig met een nieuw opleidingsprogramma. Daarin leer je de basisvaardigheden voor werven en selecteren. Zo weet je precies waar je op moet letten bij de werving en selectie.