Geschikt talent vinden is al een uitdaging op zich. Wanneer je als organisatie precies weet hoe je het voor een sollicitant zo makkelijk mogelijk maakt, dan heb je zeker een streepje voor.
Vrijwel iedere recruiter of HR-professional realiseert zich dat aandacht voor de candidate experience voorop staat. In de praktijk blijkt consistentie nog lastig te zijn. Want dit proces begint al voordat de potentiële sollicitant snuffelt aan jouw vacature(s) en eindigt op het moment dat de sollicitant is aangenomen of afgewezen. In deze blog nemen we jou mee met vijf praktijkvoorbeelden van organisaties die snappen hoe het werkt. En dat zit ‘m soms in de kleinste details.
Een potentiele kandidaat vormt snel een beeld van de organisatie en besluit vervolgens om wel of toch niet te solliciteren. Wanneer je de kandidaat centraal zet in jouw uitingen, dan haal je daar veel voordelen uit. Ter inspiratie zetten we voorbeelden op een rij van bedrijven die daarmee bezig zijn. Doe er vooral je voordeel mee.
Eerder schreven we een artikel over de wervingsstrategie van Rituals en hoe ze dat op een creatieve manier doen. Rituals begrijpt het belang van de candidate experience. Zelfs op de werkenbij-website omschrijven ze de candidate experience als ‘jouw ontdekkingsreis’. Met een virtueel programma krijg je een kijkje achter de schermen en ontdek je of de bedrijfscultuur bij jou past. Dit is ook een onderdeel van de werving & selectie van het cosmeticabedrijf. Zo weet je precies waar je als sollicitant aan toe bent.
Uit onderzoek blijkt dat sollicitanten een persoonlijke boodschap belangrijk vinden. Of ze nu aangenomen zijn of niet. Zelfs afgewezen sollicitanten ontvangen naast een persoonlijke boodschap ook twee cadeaus. Eén voor zichzelf en één om aan een ander cadeau te doen. Zo verspreid je als organisatie de kernwaarden en laat je toch nog een positief gevoel achter. Want mond-tot-mondreclame werkt nog steeds ontzettend goed.
Bron: Rituals
Lees ook: Rituals eindelijk weer positief in het nieuws met wervingsstrategie
Natuurlijk mag Pathé in dit rijtje niet ontbreken. De combinatie van consistente communicatie-uitingen, de juiste techniek en beeld maken het sollicitatieproces een stuk leuker voor de sollicitant. Pathé hecht veel waarde aan de kandidaatbeleving. Als bioscoop leggen ze naast service, de nadruk om de algehele (film)beleving. Een potentiële kandidaat doorloopt tijdens het sollicitatieproces meerdere fases. In de laatste fase van de candidate experience (aannemen of afwijzen) kijkt een potentiele kandidaat ook goed naar de arbeidsvoorwaarden van een organisatie. En of het totaalplaatje klopt. Daar speelt Pathé bioscopen goed op in. Zo krijgt een kandidaat – geheel in stijl van Pathé – een filmrol uitgereikt als arbeidsovereenkomst. De werknemer speelt op deze manier de hoofdrol. Hoe leuk en verrassend is dat? Zo maak je ook gelijk korte metten met saaie en onduidelijke formulieren in het sollicitatieproces.
Bij Jumbo supermarkten weten ze dat persoonlijkheid voorop staat. Daarom maken ze in de vacature-oproepen ook slim gebruik van hun eigen medewerkers. Zo krijgt de potentiële sollicitant een goed beeld van het team en een kijkje achter de schermen. In het werven is Jumbo ook altijd op zoek naar een creatieve manier om een fijne beleving achter te laten. Zo bedachten ze ook het ‘werven met popcorn’. Benieuwd naar de inzichten en resultaten van deze wervingsstrategie?
Lees ook: Best practice van candidate experience bij de Jumbo
Coolblue staat bekend om de slogan ‘Alles voor een glimlach’ en is een klantgericht bedrijf. Voor sollicitanten hebben ze een aparte ‘werkenbij’-site. Daarnaast weet je ook precies welke impact je als potentiële kandidaat maakt. Want ze noemen ze een pakketbezorger een glimlachbezorger. En in de vacaturetekst ontstaan geen onduidelijkheden over het salaris en het aantal uur. Naar de klant en de potentiële sollicitant zijn zo transparant mogelijk. En met de persoonlijke foto’s weet je ook hoe het team eruitziet.
Zowel online als offline kom je de herkenbare woordspelingen tegen. De contactmomenten wil Coolblue zo luchtig en makkelijk mogelijk houden. De klant- en kandidaatbeleving staat hierin echt centraal.
Bron: Coolblue
Daarnaast mag Hunkemöller in dit overzicht niet ontbreken. Hunkemöller vindt een goede service, on- en offline ontzettend belangrijk. Zo heeft de organisatie flink aan de techniek gesleuteld. Eerder kregen sollicitanten een lang sollicitatieformulier te zien op een aparte site. Dit is aangepast naar een kort en krachtig sollicitatieproces, waardoor de tijd aanzienlijk is verlaagd.
De doelgroep kennen ze goed en ze weten dat dit vaak overeenkomt met de sollicitanten die voor de organisatie willen werken. Ze willen echte merkambassadeurs creëren. Iedere sollicitant is waardevol en zo ook afgewezen sollicitanten. Hunkemöller wil degene graag een goed gevoel meegeven, dus ook afgewezen sollicitanten ontvangen een cadeaubon voor de winkel. Als blijk van waardering.
Lees ook: 5 tips om jouw candidate experience een boost te geven
Een fantastische candidate experience begint bij de basis. Zorg daarom dat je alle mogelijke contactmomenten in kaart brengt en goed kijkt naar wat je uitstraalt en wilt uitstralen. Wat kan beter en vooral makkelijker? Welke stappen doorloopt een potentiële sollicitant? Denk aan de zes stappen tijdens het sollicitatieproces: bewustwording, overweging, interesse, solliciteren, selectie en aannemen.
Wil jij weten hoe je meer uit de candidate experience kan halen? Volg dan de training candidate experience, dit is ook een onderdeel uit de Recruitment Professional opleiding.