De term ‘candidate experience’ zal bij menig recruiter en HR-professional een belletje doen rinkelen. Het omvat alle interacties die een kandidaat heeft met de organisatie tijdens het sollicitatieproces. Welke indrukken krijgt iemand, vanaf het begin tot het einde van het proces, van een organisatie? Een goede candidate experience is niet alleen iets wat sympathiek is ten opzichte van de kandidaat. Het is ook iets waar je juist als werkgever beter van wordt. In dit artikel 6 hele goede redenen om aandacht te besteden aan jouw candidate experience.
Een heel groot voordeel van een goede candidate experience is dat het een positieve uitwerking heeft op het werkgeversmerk van een organisatie. Mensen delen graag goede ervaringen over sollicitaties, waardoor ze anderen stimuleren om ook bij deze organisatie te solliciteren. Maar er zijn altijd mensen die de baan helaas níet krijgen. Dat is natuurlijk nooit leuk. Maar ook zij kunnen met een goed gevoel terugkijken op de sollicitatie als ze een goede candidate experience hebben ervaren. Hierdoor is de kans groter dat ze later nog eens een poging wagen of dat ze anderen aanraden om te solliciteren bij de organisatie. Dat versterkt jouw werkgeversimago.
Iemand die een fijne candidate experience heeft gehad gedurende het sollicitatieproces, begint met een veel beter gevoel aan zijn of haar nieuwe baan dan iemand voor wie het proces vervelend was. Als iemand met een positief gevoel begint aan een nieuwe baan, is diegene veel gemotiveerder om aan de slag te gaan. En daar plukt de organisatie de vruchten van. Als het tegenovergestelde het geval is, heb je echter een grotere kans dat deze nieuwe medewerker vlug weer verdwenen is. Dat is zonde van alle tijd en moeite die je in het proces hebt gestoken.
Een kandidaat verliest bij een slechte candidate experience niet alleen zijn waardering voor de organisatie als werkgever, maar ook als merk. Er kunnen sollicitanten tussen zitten die de organisatie al kennen omdat ze er al klant zijn (geweest). En die wil je natuurlijk niet verliezen. Maar liefst 42 procent van de mensen zou geen producten meer kopen bij een organisatie waar ze slechte ervaringen mee hebben opgedaan in het sollicitatieproces. Dit voorkom je met een goede candidate experience. Daarnaast is de kans hiermee groter dat sollicitanten die de organisatie nog niet kenden, alsnog klant worden.
Misschien wel de belangrijkste reden vanuit het oogpunt van de organisatie, is dat goede kandidaten eerder de baan accepteren na een goede candidate experience. Recruiters weten maar al te goed dat een recruitmentproces niet alleen veel tijd kan kosten, maar ook veel geld. Het is zonde na al die moeite als aan het einde van de rit de gewenste kandidaat de baan afwijst. Hierdoor loop je talent mis. Een goede candidate experience zorgt ervoor dat de kans groter is dat de baan wordt geaccepteerd en bespaart de organisatie zo tijd en geld.
Een relatief nieuw fenomeen is dat mensen een recensie achterlaten over een organisatie als werkgever op websites als Glassdoor of Indeed. Het blijkt dat 55 procent van de werkzoekenden niet bij een organisatie solliciteert waar slechte reviews over zijn geschreven door (ex-)werknemers of andere werkzoekenden. Voorkom dat deze laatste groep een slechte review over je schrijft door te letten op de sollicitatie-ervaring die je je sollicitanten biedt. Als je een verbluffende candidate experience faciliteert, heb je zelfs kans dat sollicitanten een positieve recensie over je achterlaten. Dat trekt anderen natuurlijk weer aan om te solliciteren.
De candidate experience begint vaak al vóór de sollicitatie. Ongeveer de helft van de sollicitanten is op een of andere wijze al met de organisatie in aanraking geweest voor ze er solliciteerde. Bijvoorbeeld omdat deze sollicitanten er al eerder gewerkt hebben, vrienden of familie er werkten, het merk of de reputatie van de organisatie ze aansprak of omdat ze er al klant zijn of zijn geweest. En omdat ze de organisatie al kennen, hebben ze er ook al een mening over gevormd. Uit onderzoek van IBM is gebleken dat de kans dat afgewezen kandidaten nogmaals bij dezelfde organisatie solliciteren met 80 procent steeg, als ze vóór de sollicitatie al een positieve indruk hadden van de organisatie.
Uit het onderzoek van IBM kwamen ook een aantal aanbevelingen naar voren om te zorgen voor een goede candidate experience.
Door een goede employer branding strategie in te zetten, zorg je ervoor dat potentiële sollicitanten al bekend zijn met jouw organisatie. Daarnaast kan je zo ook de impressies beïnvloeden die ze van de organisatie hebben. Kandidaten die al bekend zijn met de organisatie en daar een positief beeld bij hebben als werkgever, zullen sneller solliciteren. En solliciteren vaker nog eens als ze het niet geworden zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Jumbo. Zij zetten expliciet acties op met huidige werknemers, die op straat of op Instagramvideo’s vertellen over hoe het is om bij Jumbo te werken. Door op deze manier bezig te zijn met jouw werkgeversimago, haal je meer en betere sollicitanten binnen.
Een candidate experience staat of valt bij de communicatie. Sollicitanten willen op de hoogte gehouden worden over het verloop van de sollicitatie, want ze haken snel af als ze te lang niets te horen krijgen. Dat is volkomen logisch, ze willen immers weten waar ze aan toe zijn. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een gebrek aan tijdige communicatie met kandidaten zijn weerslag heeft op alle positieve indrukken van de organisatie. Maar bekijk ook eens hóe je met sollicitanten communiceert. Er zijn steeds meer organisaties die bijvoorbeeld chats of Whatsapp inzetten als kanaal om te communiceren met sollicitanten. Dit is laagdrempelig en snel, en wordt met name gewaardeerd door generatie Z.
Of iemand de baan aangeboden krijgt of niet, mensen zullen altijd hun verhaal delen over het sollicitatieproces. Wat ze hierover zeggen kan invloed hebben op de reputatie van de organisatie. Het kan zelfs van invloed zijn op de beslissing om klant te worden of te blijven bij deze organisatie. Behandel dus iedere kandidaat goed, zelfs als al snel duidelijk is dat de organisatie niet met deze persoon verder wil. Dit doe je bijvoorbeeld door een persoonlijk berichtje te sturen over de afwijzing, waarbij je transparant bent over de reden waarom deze kandidaat wordt afgewezen. Niets is vervelender dan afgewezen worden om een vage reden of, nog erger, zonder reden.