Steeds vaker zetten medewerkers AI in op de werkvloer om productiever te zijn en tijd te besparen op terugkerende taken. De komst van AI, kunstmatige intelligentie, kent vele voordelen, maar ook zeker risico’s. Hoe zet je AI slim in? En hoe houd je de balans tussen de menselijke maat en de technologie? In dit artikel delen we inspiratie en tips om zelf aan de slag te gaan.
De technologie verandert snel en zeker met de komst van AI. In Nederland gebruiken vier op de tien Nederlanders AI veelvuldig in hun dagelijks leven voor zowel zakelijk als privé. Zo blijkt uit recent onderzoek van ING International. Onder jongeren (18 tot 24 jaar) ligt dit percentage nog hoger, 66 procent van hen heeft ervaring met generatieve AI. En 54 procent verwacht binnen de komende vijf jaar een grote impact van AI op hun dagelijks leven.
De arbeidsmarkt staat al een tijdje onder druk door vergrijzing, personeelstekorten en de toenemende vraag naar digitale vaardigheden. Bedrijven hebben moeite om geschikt talent te vinden, en hier komt AI om de hoek kijken. Het biedt namelijk talloze oplossingen, zoals het efficiënter maken van processen en het bevorderen van inclusiviteit bij de werving en selectie.
Randstad heeft een AI-gestuurd aanbevelingssysteem ontwikkeld dat vergelijkbaar is met systemen van platforms zoals Spotify en Netflix. Dit systeem helpt bij het matchen van vacatures met kandidaten door hen specifieke vacatures aan te bevelen op basis van hun profiel en eerdere interacties.
Ook heeft Randstad een tool ontwikkeld die vacatureteksten analyseert en deze vertaalt naar de benodigde vaardigheden en competenties. Dit helpt recruiters om duidelijker te communiceren wat er van kandidaten wordt verwacht en om de juiste kandidaten aan te trekken.
Hoewel specifieke details over ManpowerGroup minder uitgebreid zijn in de whitepaper van de ABU, wordt vermeld dat ook zij zich oriënteren op de mogelijkheden van AI voor hun werkprocessen. Dit omvat het gebruik van AI voor recruitment om efficiëntere werkprocessen te creëren en betere matches te realiseren, vergelijkbaar met de initiatieven van Randstad.
Beide organisaties zijn actief bezig met het integreren van AI in hun recruitmentstrategieën, wat hen helpt om sneller en effectiever te werven. Ook helpt het hen aan de juiste matches.
Wil je meer weten over AI in de uitzendbranche? Lees dan deze whitepaper van de ABU met praktijkvoorbeelden.
Veel terugkerende taken kun je automatiseren met tools. Ontdek de voordelen van AI en hoe het je werk een stuk efficiënter en leuker maakt. Eerder schreven we al een artikel over de inzet van recruitment automation gericht op het recruitmentproces en de vele voordelen. Hieronder hebben we een aantal voordelen voor je op een rij gezet.
Leestip! Zes slimme manieren voor de inzet van recruitment automation
Toch zitten er niet alleen maar voordelen aan AI en kleven er ook zeker nadelen aan de komst van AI.
Denk maar aan het gemak, waarmee mensen nepnieuws kunnen verspreiden en dit vaak bijna niet van echt te onderscheiden is.
Ook missen mensen nog veelal de menselijke maat in teksten die geschreven zijn door AI.
Niet altijd onderscheidend. Vaak kun je ze er zo uit vissen met veelgebruikte woorden of een overvloed aan hoofdletters en emoticons.
Niet alle AI-tools beschikken over de meest recente informatie. Controleer dus altijd zelf de inhoud na het doen van een prompt (zoekopdracht). Als hulpmiddel kun je AI goed inzetten voor verschillende taken.
Gebruik AI-tools om terugkerende werkzaamheden te automatiseren, zodat je meer tijd overhoudt voor strategische en creatieve taken.
Volg trainingen of workshops om je kennis van AI te vergroten. Dit maakt je niet alleen waardevoller voor je huidige werkgever, maar ook voor de arbeidsmarkt in het algemeen.
Zet AI in om de kwaliteit van nieuwe medewerkers te verbeteren. AI kan helpen bij het vinden van betere matches en het verminderen van vooroordelen in het selectieproces.
Zorg ervoor dat de inzet van AI de persoonlijke interactie niet overschaduwt. Empathie en menselijk contact blijven essentieel in elke sector.
Gebruik AI om waardevolle inzichten uit data te halen die je kunnen helpen bij het nemen van geïnformeerde beslissingen.
De wereld van AI verandert snel. Door op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en technologieën, blijf je relevant en kun je beter inspelen op veranderingen.
Lees ook: Zes slimme manieren voor de inzet van recruitment automation
Begin vandaag nog met het verkennen van AI-tools. Ontdek hoe de inzet van AI je productiviteit flink kan verhogen en je werk een stuk makkelijker maakt.
Benieuwd hoe je alle mogelijkheden van ChatGPT benut tijdens het recruitmentproces? Je leert het tijdens onze training ‘Recruitment met ChatGPT’.