6 tips voor de re-onboarding van remote aangenomen medewerkers

Marco Hendrikse 29 juni 2021 4 min
Categorie: On- en offboarding

Onboarding was de afgelopen tijd door de coronapandemie voor veel organisaties een uitdaging. Nieuwe medewerkers moesten op afstand ingewerkt worden, vertrouwd raken met de cultuur, normen en waarden van de organisatie en kennismaken met collega’s. En nu we weer naar kantoor gaan, moet die onboarding van nieuwe collega’s min of meer opnieuw plaatsvinden. Rebecca Zucker geeft op hbr.org zes tips om de re-onboarding vorm te geven.

Sociaal kapitaal opbouwen

Sommige nieuwe medewerkers zijn helemaal nog niet op kantoor geweest. Anderen alleen om hun contract te tekenen en hun leidinggevende live in de ogen te kijken. Maar dat is het dan.

Natuurlijk heb je vaak binnen de kortste keren in de gaten waar je moet zijn voor koffie en thee. Hoe het werkt met parkeren, het ontvangen van bezoekers en hoe de lunchopstelling is. Na wat gehannes is zelfs printen geen probleem en post versturen ook niet. Collega’s beter leren kennen. De ongeschreven regels leren, dat kost echt meer tijd. Maar dit zijn wel zeer belangrijke aspecten van de onboarding. Nieuwe medewerkers moeten sociaal kapitaal opbouwen binnen de organisatie. Moeten ook lekker in hun vel zitten. Dat is alleen zo als je de weg een beetje weet binnen een organisatie. Als je je thuisvoelt. Daar moet je als werkgever actief aan werken.

Lees ook: Werven tijdens Covid 19: Hoe gaat Achmea hier mee om?

Re-onboarding op kantoor

Zes tips voor re-onboarding

Zucker raadt aan de medewerkers die net gestart waren voor de uitbraak van de pandemie mee te nemen in de re-onboarding. De 6 tips voor het re-onboarden van remote aangenomen medewerkers:

1. Bevorder groepsvorming bij de nieuw aangenomen medewerkers

Of het nu een klein groepje is of een grotere groep, stel medewerkers in staat om elkaar op te zoeken. Ze delen immers iets unieks met elkaar: ze zijn aangenomen in een tijd die geen vergelijking kent. Onder extreme omstandigheden. Organiseer gezamenlijke bijeenkomsten voor deze groep. Laat medewerkers ervaringen delen. Vertellen. Deze medewerkers ervaren steun aan elkaar en een gevoel van verbondenheid.

2. Wees attent

Zorg voor een aardigheidje voor de nieuwe medewerkers. Echt alsof het hun eerste dag is (want dat is het in feite ook). Een bosje bloemen, een welkomstpakketje. Een kaartje met een persoonlijke boodschap. Medewerkers zullen zich gewaardeerd voelen. Gezien. Erkend, dat ze gestart zijn onder lastige omstandigheden.

3. Zorg dat ze de weg op kantoor kennen

Natuurlijk moeten nieuwe medewerkers zo snel mogelijk weten waar het toilet is en waar het koffiezetapparaat staat (en hoe het werkt). Maar daar houdt het niet op. Hoe werkt het parkeerbeleid? Hoe meld je gasten aan? Waar zijn de nooduitgangen? Hoe boek je een vergaderzaal? Waar moet je terecht als de printer niet werkt of de inkt op is? Is er een clean desk policy? Het veiligheidsbeleid. Etc. Alles wat dus met het functioneren van de kantoorruimte zelf te maken heeft moet even de revue passeren.

4. Herinner managers nog eens aan het belang van onboarding

Als iemand al wat langer voor je werkt (bijvoorbeeld vanaf het begin van de pandemie), ook al is het op afstand, kun je snel denken dat onboarding niet meer nodig is. Dat zo iemand al helemaal ‘ingeburgerd’ is. Maar dat is natuurlijk niet zo. Zeker niet als medewerkers in een nieuwe omgeving terecht komen. Managers moeten dus echt doordrongen zijn van het belang van een goede re-boarding. Moedig managers dus aan om te gaan lunchen met de remote aangenomen medewerker(s). Managers moeten ook regelmatig gesprekken voeren met medewerkers om de vinger aan de pols te houden. Is alles duidelijk? Zit de medewerker goed in zijn of haar vel? Hiermee wordt vroegtijdig verloop voorkomen.

5. Zet een buddysysteem op

Koppel een nieuwe medewerker aan iemand die er al langer zit. Iemand die de weg weet binnen de organisatie. Remote aangenomen medewerkers kunnen met hun vragen bij deze buddy terecht. De buddy helpt de nieuwe medewerker bij het vinden van de weg in de kantoordynamiek (cultuur, politiek, etc.). Overwogen kan worden om een tweede buddy aan te wijzen die vakinhoudelijke vragen kan beantwoorden (als de eerst aangewezen buddy dat niet kan).

6. Zorg voor informele teambuilding-momenten

Medewerkers moeten elkaar leren kennen. Dat is zeer belangrijk om je ergens thuis te voelen. Maar natuurlijk ook om te kunnen inschatten bij wie je moet zijn bij vragen of expertise. Overigens zijn die informele teambuilding-momenten, zoals lunches, een borrel, een picknick of een pubquiz, niet alleen belangrijk voor nieuwe medewerkers. Als je elkaar ruim een jaar niet live hebt gezien, is dat voor iedereen een goed moment om weer eens te connecten.

Nieuw jargon dus: re-onboarding

Terug naar kantoor kan weer even wennen zijn. Ook voor medewerkers die er al jaren werken. Voor reboarding moet dan ook aandacht zijn. Maar met speciale aandacht voor nieuwe medewerkers waar veel op afkomt als ze op hun nieuwe werkplek komen. En daar hoort dus nieuw jargon bij: re-onboarding.

>