Sales is een vak, dat op meerdere manieren ingevuld kan worden. Toch worden vaak dezelfde methodes gebruikt. Wat werkt, dat werkt, toch? Maar je kan het ook anders aanpakken. Durf jij buiten de gebaande paden te gaan en écht een indruk achter te laten bij jouw (potentiële) klanten? Volg dan deze 7 onalledaagse tips voor sales!
Je kan altijd bellen! Trek je niets aan van de zogenaamde ‘perfecte belmomenten’. De meeste belblokken plannen we tussen 9:00 en 12:00 en van 13.30 tot 17:00 uur. En wat doet iedereen dan? Juist ja: overleggen. Bel een keer voor 8:00 uur of tijdens de lunch. Geen gatekeepers, maar direct de juiste persoon aan de telefoon.
Kleed jezelf gedurfd. Je hoeft echt niet in een doorschijnend negligé naar een afspraak, maar stap eens uit je comfortzone. Kies voor gekleurde schoenen, een afwijkende tas of een print. Of stop een gekleurde veters in je schoenen. Maak een statement en laat jezelf zien. Je hebt direct een perfect gespreksonderwerp.
Wees echt persoonlijk. Vertel niet alleen de obligate zaken, maar kies eens voor een ander onderwerp. Saai kan altijd. Je wordt altijd herinnerd.
Neem in de week na je gesprek telefonisch contact op en vraag naar het gesprek en de opdracht. Wat gaan we verder doen? Het is altijd zoeken naar het juiste contactmoment. Twijfel niet. Bel als je nog top of mind bent!
Je wordt geleerd om eerst het gehele salesgesprek te voeren en aan het einde te vragen naar de opdracht. Draai het om! Start bij het einde. Begin je gesprek met het vragen naar de opdracht. Wil je zaken met mij doen? Nee? Vertel! Concreet, to the point & direct!
Wees vrolijk. Klanten kopen niet van zeurpieten of chagrijnen. Een smile kost niks meer en levert zoveel meer op. Wees in ieder contact positief en kijk naar oplossingen en niet naar problemen.
Bij bezwaren zijn we vaak geneigd om het boetekleed aan te trekken of het bezwaar te omzeilen. Erken het gewoon. “Ja, we zijn niet de goedkoopste.” “Ja, het duurt wat langer.” “Ja, we zijn inderdaad niet de enige aanbieder. Maar daar staat wel tegenover dat…” Geef het gewoon toe en zorg dat je ook kunt compenseren. Blijf weg van de ‘maar’.