Wist je dat 75% van de werkzoekenden eerst naar het employer brand kijkt voordat ze solliciteren? Mensen willen werken voor een bedrijf dat hen aanspreekt met een sterk werkgeversmerk. En het liefst voor een merk dat past bij hun idealen. Het imago van een bedrijf telt zelfs zwaarder mee dan een functie met een iets hoger salaris. Een sterk employer brand is dus ontzettend belangrijk voor het behouden en aantrekken van talent.
Maar waar moet je op letten? En hoe pak je dat aan? In dit artikel delen we tips, een voorbeeld uit de praktijk en manieren om je employer brand te promoten.
Maar eerst is het goed om te weten dat iedere organisatie een werkgeversmerk heeft, ook wel een employer brand genoemd. Maar dit komt niet altijd overeen met het imago dat je wil uitstralen.
Met een employer value proposition (EVP) geef je aan hoe je graag gezien wilt worden. Het is een belofte die je waarmaakt, zowel intern als extern. In sommige gevallen spreekt men ook wel van een ‘employee value proposition’. Want uiteindelijk draait het om de meerwaarde die je als werkgever aan de medewerker biedt.
Wat maakt jouw organisatie uniek? Waarom zouden mensen bij je willen werken? Wat is de belofte die je kunt waarmaken?
De activiteiten die je onderneemt en de middelen die je daarvoor inzet vallen onder employer branding. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde vooroordelen over een branche? Het is belangrijk om te achterhalen hoe anderen je zien. Want met een sterk employer brand behoud je medewerkers langer en trek je ook eerder talent aan.
Een mooi voorbeeld is dat van KPMG Nederland. Dat is een grote organisatie met een divers team, waarbij de gemiddelde leeftijd 34 jaar is. KPMG heeft zeker geen stoffig imago, maar toch zijn er vooroordelen over een accountancy-bedrijf. En dat terwijl het bedrijf zoveel meer is dan dat. Hoe heeft het employer branding-team dit aangepakt?
Leestip! Zo versterkt KPMG hun werkgeversmerk
Ken je identiteit en zorg voor een sterk fundament. Hoe ziet je werkgevermerk eruit? Wie ben je als werkgever? Wat zijn je kernwaarden, missie en wat is de cultuur binnen de organisatie? Het is belangrijk dat je laat zien wat jouw organisatie uniek maakt. En wees daar ook consistent in met de interne en externe uitingen.
Voorbeeldvragen:
Wat maakt jouw organisatie uniek? Waarom zouden mensen bij je willen werken? Wat is de belofte (EVP) die je kunt waarmaken?
Zodra dit helder is, dan is het belangrijk dat je dit ook regelmatig intern communiceert. Betrek medewerkers bij beslissingen. Geef waar nodig trainingen om medewerkers op een interactieve manier te betrekken bij de kernwaarden waar je voor staat en hoe je dit met z’n allen uitdraagt. Zo zorg je ervoor dat je een fijne plek creëert waar anderen ook openstaan voor creatieve ideeën.
Persoonlijke verhalen van medewerkers zelf werken het best. Zo krijgen anderen ook een beeld van de cultuur en een kijkje achter de schermen. Let op! Gebruik hiervoor wel authentieke beelden, dus geen stockfoto’s. En stem van tevoren af met diegene of je het beeldmateriaal mag gebruiken voor content op sociale media bijvoorbeeld.
Vraag medewerkers om wat over zichzelf te vertellen. Wat geeft hen energie in hun werk? Dit kun je laten zien in een bedrijfsfilm via YouTube of op een werken-bijpagina. Maar ook delen op LinkedIn, Instagram of Facebook. En als je dit vaker doet, dan zal je zien dat het een positief effect heeft op anderen. Het is als het ware een win-winsituatie. Want je betrekt medewerkers bij de communicatie-uitingen en toont oprechte interesse in hun verhaal. Andersom lezen anderen ook het persoonlijke verhaal en krijgen zo een beter beeld van je employer brand. Ook kun je daarbij inspelen op inhakers die van toepassing zijn op jouw bedrijf. Zoals tijdens Internationale Complimentendag, Collegadag et cetera. Op die manier zet je de medewerkers extra in het zonnetje.
Leestip! Zo maak je ambassadeurs van je medewerkers
Houd eens een brainstorm over hoe je medewerkers kunt betrekken bij de uitingen op sociale media, in campagnes of op de website. Schrijf over onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep en aansluiten bij waar je voor staat. Een contentkalender is daarvoor slim om van tevoren thema’s of pijlers te bedenken waarover je iets kunt delen.
Wist je dat LinkedIn ook een optie heeft om berichten klaar te zetten voor je medewerkers. Via de knop ‘aanbevelen aan medewerkers’ kun je belangrijke content klaarzetten voor jouw medewerkers. Zo kost het hen weinig moeite om betrokken te blijven met de organisatie en om iets te delen binnen hun netwerk. Hierop kun je recente artikelen delen van je website, handige tips, klantverhalen of informatie rondom evenementen et cetera. Zo zorg je er ook nog eens voor dat de huisstijl consistent is, wanneer je contentinspiratie klaarzet.
Wat kun je voor anderen betekenen? Met interviews kun je leuke en inspirerende inzichten delen over klantverhalen. Wat was de klantvraag en hoe hebben jullie dit opgelost? Daarin laat je ook zien wat jullie werkwijze is en daarin een stuk persoonlijkheid van wat anderen kunnen verwachten. Deel succesverhalen van projecten, innovaties, en prestaties om te laten zien dat jouw organisatie voorop loopt.
Spread the word! Zorg ervoor dat je jouw employer brand versterkt en uitdraagt door daar te zijn waar je doelgroep ook is. Zo is de Carrièrebeurs interessant om daar met je team te laten zien wie je bent en wat je anderen kunt bieden. Ben je benieuwd hoe anderen dat doen?
Lees ook: Best practice: goede voorbeelden van hoe je jouw arbeidsmarktcommunicatie inzet
Uiteindelijk geldt dat je pas weet of iets werkt als je het ook gaat doen. Dus wees oprecht, authentiek en deel je unieke verhaal. Met verschillende ’employee advocacy’ tools kun je ook het effect meten van de inspanningen. Maar ook op de socialmediaplatformen krijg je eenvoudig inzicht in de bedrijfsstatistieken. Doe er je voordeel mee.
Succes en vooral veel plezier met het promoten van je employer brand!