Voorkomen is beter dan genezen. Dat klinkt cliché, maar is echt zo. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het ziekteverzuim stijgt. En het personeelsverloop bereikt eind 2022 een recordhoogte van 1,8 miljoen mensen. Organisaties richten zich veelal op het werven van nieuw talent. Waarbij de medewerkers zelf weleens vergeten worden.
Volgens recent onderzoek van de Intelligence Group is dit ook een stijging in de externe mobiliteit. Dat betekent dat medewerkers in loondienst nu bijna twee keer zo snel overstappen naar een nieuwe werkgever. Verder zetten werkgevers nog weinig in op de doorstroom van interne carrières en doorgroeimogelijkheden. De focus ligt veelal op het werven van nieuw talent. Dit zorgt voor hoge kosten in personeelsverloop en een verlies in productiviteit en werkgeluk onder de medewerkers.
Wat kun je daar als werkgever of manager aan doen? In dit artikel krijg je zeven tips voor meer betrokken en tevreden medewerkers.
Een belangrijke managementvaardigheid is dat je de medewerkers ondersteunt bij hun loopbaanontwikkeling. Wat zijn de sterke en zwakke punten? En waar kan de ontwikkeling aan bijdragen om de volle potentie van medewerkers te benutten?
Matcht de functie nog wel bij de medewerker? Of is diegene toe aan een interne carrièreswitch op een andere afdeling?
Medewerkers die mee mogen beslissen bij een project of ander vraagstuk voelen zich automatisch meer betrokken. Dus vraag vooral om input waar nodig, zodat het team zich gehoord voelt.
Een klein compliment doet al wonderen als blijk van waardering. Dat hoeft echt niet dagelijks, maar dit kan al een groot verschil maken bij de productiviteit.
Neem de tijd om naar ideeën te luisteren van je collega’s. Of check eens wat vaker in om te zien of medewerkers nog ergens tegenaan lopen. Tijdens een sparmoment kom je daar achter.
Van een vrijdagmiddagborrel, een gezamenlijke wandeling, of andere activiteit die past bij de organisatie. Niet voor niets zorgen groepsactiviteiten voor teambuilding en zo leer je de collega’s ook wat beter kennen.
Ontdek waar kansen liggen om aan de cultuur te werken. Met een medewerkers-tevredenheidsonderzoek kom je erachter waar de kansen liggen. Beveelt een medewerker jou aan in de omgeving? En waarom wel of niet?
We kennen allemaal wel het beloonsysteem bij referral recruitment als een collega iemand aandraagt uit zijn of haar netwerk. Dan kun je iemand op een leuke en creatieve manier belonen met een soort Rad van Fortuin, waarop leuke presentjes of activiteiten staan. Zo won detacheerder EIFFEL een referral case met ‘The Wheel of Experiences’. Dat allemaal in het kader staat van leuke herinneringen verzamelen in plaats van bezittingen.
Maar een beloonsysteem kun je voor veel meer doeleinden inzetten. Bijvoorbeeld als iemand een zakelijke mijlpaal bereikt. Of als trainers, accountmanagers of andere medewerkers een goede waardering krijgen.
Want tenslotte zijn gelukkige medewerkers een stuk productiever, bevelen jou eerder aan in hun netwerk en blijven langer binnen de organisatie.
Welk punt pak jij op voor meer werkgeluk?