AI en werving & selectie, 5 voordelen om te onthouden

Jeanine Vrehe 22 augustus 2024 3 min
Categorie: Recruitment

We schreven er al vaker over: de komst en de kracht van Artificial Intelligence (AI). In de snel veranderende wereld is het gebruik van generatieve AI in recruitment een van de meest opkomende ontwikkelingen. Daarnaast schreven we dat recruiters geloven dat AI de drijvende kracht wordt die de wervingsindustrie vorm gaat geven. Dat AI niet meer weg te denken is of wordt binnen de werving en selectie is een gegeven, maar wat zijn nou die cruciale voordelen? Wij zetten er 5 voor je op een rij in dit artikel.

Screening van vacatureteksten

Voordat de vacature online staat, kun je de kracht van AI al inzetten. Bij het uitzetten van de vacature kan AI je rechterhand zijn. Wat dacht je van software die jouw vacaturetekst screent op inclusief taalgebruik. Denk hierbij aan bepaalde vaardigheden waar bijvoorbeeld vooral mannen op reageren. De software helpt je dan om alternatieve woordkeuzes in te zetten zodat vrouwen zich ook aangesproken voelen. Heb je eenmaal kandidaten ontvangen, dan kun je tevens gebruik maken van AI zodat kenmerken van persoonlijkheid uitgesloten worden. Denk hierbij aan aanhef of naam.

Kandidaat voorspellingen op basis van data

Belangrijke inzichten en trends op de arbeidsmarkt in combinatie met gedragsdata uit het verleden, maken het mogelijk dat het veel eenvoudiger wordt om zoekopdrachten juist te matchen met die ene vacature. Je kunt AI dus inzetten om op een gemakkelijkere wijze de juiste kandidaat voor een functie te werven. Door middel van een intelligent algoritme, die gebaseerd is op de eisen en wensen van jou, kan AI een juiste inschatting maken van de beste kandidaat voor een functie. Als uitzendbureau ben je dan dus in staat om relevante data (uit het verleden) in te zetten om te voorspellen wanneer er een match zou kunnen zijn tussen een kandidaat en de vacature. Wel is het zo dat de uiteindelijke keuze voor een kandidaat altijd door een persoon wordt gemaakt.

Een enorme database in enkele seconden doorzoeken

Het zoeken naar de juiste kandidaat voor die ene vacature kan een hele opgave zijn. Ook al heb je misschien niet altijd (meer) te maken met stapels sollicitatiebrieven en CVs, tóch vraagt het veel van je reguliere workload om alle reacties te beoordelen. Met AI ben je in staat om in een mum van tijd een grote hoeveelheid data te doorzoeken, sterker nog deze bepaalt direct welke kandidaat het beste bij jouw vacature past.

AI kan je helpen tijd te besparen in het wervingsproces

Potentieel van kandidaten beter te analyseren

AI heeft bovendien de capaciteit om de online aanwezigheid van mensen op voorhand te analyseren. Denk hierbij aan een social media profiel of de beschikbare gegevens. Deze technologie maakt het mogelijk dat voorspellingen gedaan kunnen worden op basis van data. Bijvoorbeeld over de aannemelijkheid dat iemand een baan accepteert en in welke rollen diegene mogelijk geïnteresseerd is. AI brengt dus een bron van online informatie met zich mee waardoor de software kandidaten kan identificeren met overeenkomstige persoonlijkheidskenmerken of vaardigheden. Uiteindelijk stelt AI je in staat om een lijst van geïnteresseerde kandidaten af te leveren voor de functie die je hebt opengesteld en hen bijvoorbeeld te targetten met de juiste vacaturetekst.

Een betere ervaring voor kandidaten

De ‘candidate experience’, ook wel de ervaring die een sollicitant heeft met jou als organisatie tijdens het gehele sollicitatieproces, kan naar een hoger niveau worden getild met de kracht van AI. Denk bijvoorbeeld aan chatbots die 24/7 bereikbaar zijn voor directe communicatie of gestroomlijnde processen gedurende het sollicitatieproces. Deze tools bieden het wervingsproces een meer boeiende en interactieve kandidaat ervaring.

Benieuwd hoe je alle mogelijkheden van ChatGPT benut tijdens het recruitmentproces? Je leert het tijdens onze training ‘Recruitment met ChatGPT’.

>