Diversiteit wint. Dat is de veelzeggende titel van een onderzoeksrapport van McKinsey. De consultant heeft voor de derde keer een onderzoek gedaan naar de waarde van divers samengestelde teams. Zowel in 2014 als 2017 werd geconstateerd dat organisaties met divers samengestelde teams een hogere winstgevendheid hebben dan organisaties met minder divers samengestelde teams. Het laatste onderzoek in 2020 laat nog eens een versnelling zien van deze ontwikkeling. Nog niet eerder werd een zo sterk verband gevonden tussen divers samengestelde teams en het financieel beter presteren dan organisaties die dat niet hebben.
Voor het onderzoek werden meer dan 1000 organisaties uit 15 verschillende landen onderzocht. De 25 procent best scorende organisaties op het gebied van man-vrouwverdeling in managementteams hebben een 25 procent hogere kans om een bovengemiddelde winstgevendheid te realiseren in vergelijking met de 25 procent slecht scorende organisaties. In 2014 en 2017 was dit nog respectievelijk 15 en 21 procent.
Als gekeken wordt naar etnische en culturele diversiteit, dan zijn de verschillen nog groter. De 25 procent best scorende organisaties outperformen het slechtst scorende kwart met maar liefst 36 procent op het gebied van winstgevendheid.
Organisaties die goed scoren op het gebied van diversiteit en inclusie zijn daar echt actief en structureel mee bezig, zo blijkt uit het onderzoek. Alles wat je aandacht geeft, groeit.
De onderzoekers identificeren vijf best practices:
In Nederland overigens voert slechts 20 procent van de organisaties een actief diversiteitsbeleid, zo blijkt uit het HR-trends onderzoek van Berenschot. In dit onderzoek geeft 66 procent van de respondenten aan niet actief te sturen op diversiteit.
De titel van het McKinsey-rapport (Diversity wins) laat aan duidelijkheid niet veel te wensen over. Een positieve businesscase voor diversiteit en inclusie is heel makkelijk te maken. Weliswaar moet geïnvesteerd worden in beleid en acties op het gebied van diversiteit en inclusie. Maar daar staat een veel hogere winstgevendheid tegenover.
Maar het begint dus bij het aannemen van talent met een meer diverse achtergrond. En daar gaat het nog vaak mis. Liefst 43 procent van de meldingen over arbeidsmarktdiscriminatie gaat over werving en selectie. Mensen worden afgewezen vanwege een specifieke herkomst, voor het dragen van hoofddoeken of op basis van een niet-westerse naam. Of er wordt in de vacaturetekst specifiek verwezen naar geslacht of leeftijd. Voor recruiters biedt het tegengaan van arbeidsmarktdiscriminatie een mooie kans. Zij kunnen aantonen dat zij door het aannemen van divers talent bijdragen aan de winstgevendheid van de organisatie….
Tip: diverse e-learnings op het gebied van grensoverschrijdend gedrag, zoals discriminatie en pesten vind je hier.