Best practice – Recruiten tijdens COVID-19: Hoe gaat Achmea hiermee om?

Denise Brijan 11 mei 2020 4 min
Categorie: Recruitment

Ongeveer een derde van de organisaties heeft een vacaturestop vanwege het coronavirus. Achmea is één van de organisaties die wél doorgaat met de werving en selectie van nieuwe medewerkers. In dit artikel vertelt Debbie van der Vegt, Corporate Recruiter bij Achmea én alumna bij Academy for Recruitment, welke impact dit heeft op het recruitmentproces.

Het recruitmentproces staat niet stil

“Bij Achmea zetten we alles op alles om onze dienstverlening aan klanten zo goed mogelijk door te laten gaan. Ook in deze tijd. Daar hoort ook de werving en selectie bij. Met meer dan 14.000 medewerkers werken we vanuit huis keihard om 10 miljoen klanten zo goed mogelijk bij te staan in deze moeilijke periode. Onze merken ontwikkelen in sneltreinvaart nieuwe diensten en passende oplossingen. Daarom gaan wij als recruitmentafdeling ook door. Daarnaast willen we juist nu iets extra’s doen voor de samenleving. Zo zijn bijvoorbeeld medewerkers met een (recent verlopen) BIG-registratie vrijgesteld van hun normale werkzaamheden, zodat zij bij kunnen dragen aan een verlichting van de werkdruk van zorgprofessionals.”

Een ‘digitaal bakkie’

“Normaal zeggen we tegen mensen die interesse hebben in een baan: kom eens langs op kantoor en neem een kijkje in de keuken van Achmea. Maar gewoon even langskomen op kantoor om te solliciteren zit er nu even niet in. Gelukkig biedt de digitale snelweg tegenwoordig prima alternatieven, maar ook dat is best even wennen. Vooral omdat persoonlijk contact in het recruitment vak erg belangrijk is. Daarom doen we graag digitaal ‘een bakkie’. Gewoon om even kennis te maken, vragen te beantwoorden en om te kijken of er een match is.”

recruiten best practice

Debbie van der Vegt, Corporate Recruiter bij Achmea

Videogesprekken, Instagramsessies en wandelen

“Sollicitanten kunnen solliciteren via onze website, werkenbijachmea.nl. Vanwege de maatregelen van het RIVM is besloten om de sollicitatiegesprekken online via video of telefoon te laten plaatsvinden. Ook horen we steeds vaker dat gesprekken tijdens een wandeling in de buitenlucht worden gedaan, met 1,5 meter afstand natuurlijk. Zo worden we steeds creatiever. Afgelopen week zijn we gestart met live sessies op Instagram, waarin mensen die meer willen weten over een vacature, live vragen kunnen stellen aan een vacaturehouder en recruiter. Op donderdag 14 mei organiseren we weer een live sessie op Instagram en geven we onder andere tips over het opstellen van een mooi cv.”

Even wennen aan online sollicitatiegesprekken

“Met name de online sollicitatiegesprekken waren redelijk nieuw voor ons. Het is voor iedereen even wennen om online een sollicitatiegesprek te voeren. We hebben daarom tips & tricks opgesteld voor iedereen die een gesprek gaat voeren. Ook sturen we deze tips naar sollicitanten op het moment dat zij worden uitgenodigd voor een gesprek. Zo helpen we waar we kunnen.”

Lees meer: 6 tips voor online sollicitatiegesprekken

“Wij merken dat online solliciteren beter gaat dan we van tevoren hadden gedacht. Zolang je op een gestructureerde manier blijft interviewen, kan je objectief beoordelen of iemand geschikt is voor de functie. Dit is overigens voor iedere functie anders, online selecteren zal bij de ene functie makkelijker zijn dan bij de andere.”

Noodzaak kan blijvende verandering worden

“Ik merk vooral dat het eerste gesprek prima online gaat, wellicht is dat iets wat we in de toekomst mee kunnen nemen. Sollicitanten besparen immers reistijd en het zorgt voor minder drukte op de wegen en in het openbaar vervoer. Wat ook opvalt is dat gesprekken al snel persoonlijker worden. Doordat je online bij iemand thuis ‘binnen’ kunt kijken en misschien wel kinderen op de achtergrond hoort, wordt zo’n gesprek vaak een stuk persoonlijker. Dit vind ik een mooie ontwikkeling. Ook is wandelen in de buitenlucht een ontspannen manier om een gesprek te voeren.”

Digitalisering van het recruitmentproces

“We zijn altijd bezig om ons werving en selectieproces te optimaliseren. Een deel daarvan is digitaliseren. Wie solliciteert bij Achmea, mag sinds 2018 zelf kiezen hoe het contact met de recruiter verloopt: via de traditionele brief, een e-mail, een telefoontje of een berichtje via WhatsApp. We willen sollicitanten zelf laten kiezen hoe ze met ons willen communiceren. We versturen immers meer appjes dan e-mails, dan is het logisch dat we die optie ook aanbieden. Bij Achmea willen we de toekomst een stap voor zijn en zullen we dus blijven optimaliseren. Ik juich dit alleen maar toe.”

Maar persoonlijk contact blijft

“Ondanks alle mogelijkheden om het recruitmentproces te digitaliseren, vind ik dat persoonlijk contact belangrijk is en blijft. Als je solliciteert, wil je graag je nieuwe werkplek, collega’s en leidinggevende echt ontmoeten. Ook kunnen wij als recruiters met je meedenken over welke functie het beste bij je past. Ik denk dat dit altijd een belangrijk aspect zal blijven.”

Doorgaan met recruiten is dus zeker mogelijk in deze tijd, ook als je kandidaten even niet face-to-face kan spreken of je geen rondleiding op kantoor kan geven. Maar juist nu is het een goed moment om te bekijken waar je recruitmentproces geoptimaliseerd kan worden. Online sollicitatiegesprekken kunnen zelfs ‘het nieuwe normaal’ worden. De voordelen zijn duidelijk. Maar of dit gaat gebeuren, is afwachten.

>