Houdt jouw organisatie contact met medewerkers die zijn vertrokken? Zo ja, dan biedt dat een voordeel bij een probleem waar we het al vaak over hebben gehad: moeilijk vervulbare vacatures. Want die bovengenoemde medewerkers zullen bij hun nieuwe werkgever niet altijd aarden. En jij kunt ze laten weten dat ze nog altijd welkom zijn. Boemerang recruitment heet dat, en het biedt grote voordelen – en potentiële nadelen.
Een officiële functienaam is er waarschijnlijk nog niet, dus laten we er een verzinnen, een die het goed doet op een visitekaartje of een LinkedInprofiel: boemerangbooster. Want ze bestaan echt: werknemers binnen het recruitmentteam die contact houden met voormalige werknemers. Regelmatig sturen ze een mailtje, over die opwindende producten, of werknemers die zijn gepromoveerd. En o ja, er staat een nieuwe vacature open. Is iemand daarin geïnteresseerd?
Vandaar de vergelijking met een boemerang. Want vroeger zag je vertrekkende werknemer slechts zelden terug, maar tegenwoordig kloppen ze met enige regelmaat weer bij hun oude werkgever aan. Kijk naar cijfers van LinkedIn: in 2019 ging het om 3,9% van alle hires, in 2021 was dat percentage opgelopen tot 4,5%. Belangrijk nieuws in een tijd dat zo’n 41% van de werkenden aangeeft serieus om zich heen te kijken.
Boemeranghires, de beeldspraak is leuk gevonden, maar zoals altijd gaat hij maar beperkt op. Echte boemerangs in de woestijnen van Australië landen weer bij het vertrekpunt, en dat zonder dat de eigenaar ondertussen noemenswaardig is veranderd. Maar in het moderne bedrijfsleven ligt dat toch wat anders. Natuurlijk, volgens de recruiter kent de nieuwe boemerang-medewerker ‘het klappen van de zweep’: hij of zij is immers net een paar jaar weg. Maar is dit een goede voorstelling van zaken?
Niet helemaal, zeggen specialisten. Zij raden aan om ook zo’n boemerang opnieuw te laten onboarden, want de organisatie is na een paar jaar niet helemaal hetzelfde. En nee, dan hebben we het niet alleen over nieuwe procedures – de roze formulieren moeten voortaan in het blauwe bakje – maar over afdelingen of hele bedrijven die zijn gefuseerd, en over innovatieve producten en nieuwe strategieën. Vergeet ook niet dat de oude/nieuwe medewerker niet altijd terugkeert in dezelfde functie – en daar zit een extra angel. Wat als de boemerang in de nieuwe functie leiding gaat geven aan oude collega’s? En dat ook nog tegen een hoger salaris? Wat doet dat met de medewerkers die al die jaren wél loyaal zijn gebleven?
Tip! Lees ook dit artikel over een goede offboarding. Want natuurlijk is de kans groter dat ex-collega’s terugkeren als het afscheid goed geregeld was.
Maar laten we niet te veel gaan somberen. Want er is nog een punt waarop die boemerang-metafoor niet opgaat: ook de boemerang zelf is na zijn vertrek veranderd. Soms is dat ook wel nodig, want het zou zomaar kunnen dat de skills waarmee de ex-medewerkers vertrokken, niet langer relevant zijn. Maar vaker nog zullen de boemerangs hun horizon hebben verbreed, want ze kregen een kijkje in een externe keuken, hebben hun licht kunnen opsteken bij nieuwe collega’s, of hebben hun cv uitgebreid met nieuwe softwarepakketten. En in het meest negatieve scenario hebben ze zich in ieder geval gerealiseerd dat hun oude werkgever zo slecht nog niet was.
Lees ook: De voor- en nadelen van boemerang recruitment
Je hebt het misschien al geconcludeerd: een goed boemerangbeleid staat of valt met een goed gesprek. Natuurlijk, laat vooral merken dat je blij bent om de ander weer te zien, maar stel ook kritische vragen (als je niet zelf het initiatief hebt genomen tot de terugkeer van de medewerker). Wat is de reden dat de ander weer wil terugkeren? Welke nieuwe capaciteiten kan hij of zij laten zien voor dat hogere salaris? En misschien minstens net zo belangrijk: waarom is de ander eigenlijk weggegaan? Bijkomend voordeel van die laatste vraag: je leert misschien nog wat over je eigen organisatie.