Als professioneel recruiter moet je beschikken over een aantal belangrijke vaardigheden. Denk aan uitstekende communicatievaardigheden, netwerkvaardigheden, schrijven van vacatureteksten, timemanagement en meer.
Negatieve verhalen die weleens de ronde doen van sollicitanten over onprofessionele recruiters, doen geen eer aan het recruitmentvak. Daarom heeft een commissie onder leiding van voorzitter Koen Roozen nagedacht over de Recruitercode. Met deze gedragscode geef je als recruiter aan dat je het recruitmentvak echt serieus neemt. Gelukkig is daar veel animo voor en onderschrijven al meer dan 600 recruiters de Recruitercode. Maar hoe pas je dit toe in de praktijk? En hoe voorkom je fouten bij het toepassen van deze gedragscode?
De Recruitercode is een individuele gedragscode die richtlijnen stelt waar een vakbekwaam recruiter aan moet voldoen. En daar is bewust voor gekozen, want de commissie vindt dat het allemaal begint bij het individu. Een organisatie kan dus niet zomaar claimen dat ze voldoet aan de bepalingen uit de Recruitercode. Dat kan alleen wanneer alle recruiters uit de organisatie zich houden aan de werkwijze die daarbij hoort.
Om aan de Recruitercode te voldoen moet je de richtlijnen kennen die een recruiter hanteert bij het uitoefenen van het vak. De onderdelen van de zeven richtlijnen en bijna veertig bepalingen vind je in de gedragscode voor recruiters.
Met draagvlak binnen de organisatie zorg je ervoor dat iedereen weet hoe belangrijk de Recruitercode is en dat dit ook wordt nageleefd. Hoe? Dat neem je op in een recruitmentplan. Deel de richtlijnen met de betrokkenen uit de organisatie. Kijk goed hoe de werving en selectie nu verloopt. Kunnen (contact)punten daarin beter? Hoe voer je die verbeterpunten door?
Werk je met programma’s? Hoe zorg je ervoor dat het systeem de juiste kandidaten selecteert zonder te discrimineren? De richtlijnen van de Recruitercode geven een inzicht in de basis voor goed recruitment. Uiteraard kun je daar nog een persoonlijke draai aangeven.
Alleen de Recruitercode onderschrijven is onvoldoende. De regels moet je actief toepassen in jouw werk als recruiter. Als je voldoet aan de AVG-wetgeving en de richtlijnen naleeft van de Recruitercode, dan kun je jezelf inschrijven via het register. Als dit wordt goedgekeurd dan kom je in een lijst te staan van anderen die het recruitmentvak ook serieus nemen.
Tip! In je communicatie-uitingen op de website, e-mailhandtekening en/of socialmediakanalen kun je aangeven dat je volgens deze gedragscode werkt. Daarbij mag je ook het logo gebruiken om dit met trots te laten zien.
Verder moet je duidelijk vermelden dat als iemand een bezwaar heeft tegen jouw werkwijze, ze dit eerst bij jou moeten melden. Vervolgens kan een melding bij de commissie van de Recruitercode neergelegd worden. Dit om de kwaliteit van het recruitmentvak te waarborgen.
Lees ook: Acht voorbeelden hoe je de Recruitercode kunt inzetten voor jouw positionering
Op grond van artikel 1 uit de grondwet mag je niet discrimineren en dus ook geen potentiële kandidaten uitsluiten. Een kanttekening daarbij is dat je enkel selectief mag werven als dit nodig is voor het herstel van de inclusiviteit op de werkvloer. Bijvoorbeeld omdat er weinig vrouwen in een bepaalde positie werken. En ook dan moet je eerst aan vier strenge voorwaarden voldoen om te werven met voorkeur.
Tip! Zo voldoet je aan een niet-discriminerende en inclusieve vacaturetekst. In een eerder artikel bespreken we de aandachtspunten.
Ook onbewust kun je kandidaten ongelijk behandelen. Bijvoorbeeld als je werkt met tools die door een bepaald algoritme voorkeuren hebben. Zorg ervoor dat je enkel kijkt naar de nodige functie-eisen om een functie uit te voeren.
Lees ook: Voorkom discriminatie door algoritmes die je inzet voor de werving en selectie
Of je een potentiële kandidaat nu maar één keer spreekt of voorstelt aan de opdrachtgever, je moet altijd zorgvuldig omgaan met de persoonsgegevens. Volg de AVG-richtlijnen en geef nooit zomaar persoonlijke gegevens zonder toestemming door aan een derde.
Als recruiter krijg je met veel mensen te maken. Vanuit slechte verhalen uit het vakgebied kan een potentiële kandidaat ook een vooroordeel hebben over recruiters die het vak minder serieus nemen. Oordeel zelf niet en blijf altijd professioneel naar de ander. Want uiteindelijk ben je als recruiter ook het visitekaartje voor de opdrachtgever en andere stakeholders.
‘‘De verandering voor het professionaliseren van het recruitmentvak begint bij jezelf. ’’
Ben je als recruiter begonnen, maar merk je dat je meer impact wil maken in jouw vakgebied? Recruitment is meer dan alleen het werven van personeel. Denk ook aan het belang van de volgende thema’s: personal branding, het recruitmentproces, timemanagement, employer branding, vacatureteksten schrijven, sourcen en meer. Hoe je dat goed aanpakt? Dat leer je tijdens de opleiding Recruitment Professional.