Dé 7 onmisbare tools voor recruitment

Mandy Bakker 11 januari 2023 5 min
Categorie: Recruitment

Recruiters hebben een belangrijk beroep, maar ook uitdagend. Want in korte tijd wil je een vacature vervullen. Met als hoofddoel een goede match tussen kandidaat en opdrachtgever. Daarvoor moet je als recruiter beschikken over veel vaardigheden.

Waarom je tools wilt gebruiken

Eén van de belangrijkste redenen om tools te gebruiken, is jouw kostbare tijd als recruiter. Want je hebt veel vacatures te vervullen, kandidaten vragen (terecht) om jouw aandacht en hiring managers hebben ook de nodige wensen. Daarnaast heb je ook de verantwoordelijkheid naar opdrachtgevers toe. Wanneer je weet hoe je een tool juist inzet binnen het recruitmentproces, dan scheelt dit tijd en uiteindelijk kosten. Zo houd jij meer tijd over voor het werven, sollicitatiegesprekken voeren en het persoonlijk contact met de kandidaten.

Daarom sommen we zeven onmisbare tools op, zodat jij je kunt focussen op dat wat echt belangrijk is. De connectie met jouw kandidaten, opdrachtgever(s), hiring managers en stakeholders.

tools voor recruitment

Bespaar tijd met de zeven tools voor recruitment

Een kanttekening: binnen de recruitmentbranche kun je gebruikmaken van veel tools. Denk o.a. aan recruitment softwareprogramma’s en artificial intelligence (AI) tools. In dit overzicht noemen we enkele onmisbare tools in een willekeurige volgorde.

1. ChatGPT

De meest recente AI-tool ChatGPT heeft al veel aandacht gekregen. Deze geavanceerde chatbot is in staat om binnen no time antwoord te geven op veelgestelde vragen. En zo kun je deze tool ook makkelijk inzetten om de basis van vacatureteksten te schrijven. De tool is (nog) niet perfect, maar helpt je wel een eind op weg. Daarnaast biedt deze tool nog meer interessante mogelijkheden voor recruiters.

Lees ook: ChatGPT biedt interessante mogelijkheden voor recruiters

2. Boomerang

Kom je pas aan het einde van de dag toe aan jouw mailbox? Of een tijdstip waarop je jouw kandidaat liever niet wilt storen? Mail wanneer jij wilt en houd rekening met geschikte tijdstippen. Als je een Gmail-account hebt is Boomerang een ideale tool. Zo kun je alvast een mail klaarzetten voor een geschikte dag. Vrijdag aan het einde van de dag krijg je waarschijnlijk minder response, dan wanneer je een bericht stuurt op een maandag of dinsdagochtend. Met Boomerang kun je ook alvast herinneringsmails inplannen en de statistieken bijhouden. Bijvoorbeeld of er op de mail geklikt is. Door met tijdsblokken te werken en in één keer alle berichten klaar te zetten voor de kandidaten blijf je productief.

Handig! Met het basic plan kun je gratis tot tien berichten per maand versturen.

Lees ook: 9 tips om ervoor te zorgen dat je een reactie krijgt op je bericht

3. Lusha

Lusha is een tool die automatisch beschikbare telefoonnummers en e-mailadressen opspoort. Deze tool gaat voor je aan het werk, zodra je een lead in Salesforce bekijkt of bijvoorbeeld een profiel op LinkedIn. Let wel op: vraag altijd eerst om toestemming als je iemand wilt benaderen. Bijvoorbeeld door een persoonlijk bericht te sturen op LinkedIn. Bij interesse kun je met toestemming nog extra informatie op de mail zetten. Met de gratis variant krijg je maandelijks 5 credits om contactinformatie te vinden.

Deze tool is vergelijkbaar met o.a. de extensie ContactOut en Hunter.io.

4. Calendly

Met Calendly laat je de kandidaat of opdrachtgever makkelijk een datum kiezen voor een afspraak. Van tevoren vul je zelf alleen de beschikbare dagen in. Zo voorkom je over en weer mailverkeer en heb je gelijk een geschikte datum. Dit bespaart ook weer een hoop tijd en heeft alles te maken met timemanagement.

Verder stuurt deze tool (desgewenst) ook herinneringen voor de afspraak met de juiste informatie.

5. Miro

Miro is een ‘online-whiteboard’ zoals ze zichzelf noemen voor een makkelijke samenwerking. Maak een recruitmentproces inzichtelijk en werk samen met teams. Kijk naar verbeterpunten in de processen en vul aan welke contactmomenten je hebt met een kandidaat. Waar valt nog winst te behalen?

6. LinkedIn

Sociale media wordt veel gebruikt binnen recruitment als platform om de juiste kandidaten te vinden. Dat kan rechtstreeks of als referral recruitment vanuit medewerkers bijvoorbeeld. LinkedIn staat hoog op het lijstje, waar recruiters o.a. kandidaten werven. LinkedIn speelt daar mooi op in en biedt twee tools aan, die het werven makkelijker moet maken.

LinkedIn Recruiter Lite

Als eerste heb je LinkedIn Lite, dit is een lichtere versie van LinkedIn en geschikt voor de individuele recruiter of kleine tot middelgrote organisatie.  Met meer dan 20 filters kun je zoeken naar kandidaten. Let op! Met deze versie krijg je resultaten tot en met de derde graad binnen het netwerk. Dat houdt in dat je resultaten krijgt van mogelijke kandidaten binnen je eigen netwerk, volgers van mensen uit je netwerk en van mensen die zijn gelinkt aan de volgers uit de tweede kring. Daarnaast heb je via deze tool de mogelijkheid om tot 30 InMails per maand te versturen naar potentiële kandidaten. Deze tool is één maand gratis te proberen, daarna betaal je de maandelijkse abonnementskosten.

LinkedIn Recruiter

LinkedIn Recruiter is de uitgebreidere variant van LinkedIn Recruiter Lite. Via de filters kun je bij de uitgebreidere variant de kandidaten selecteren met specifiekere filters en dit gaat tot 40 zoekfuncties. LinkedIn Recruiter ondersteunt teams beter en is voor de (grotere) organisatie die het hele jaar door veel vacatures moet vervullen een uitkomst. Daarmee krijg je onbeperkt toegang tot het volledige netwerk van professionals op LinkedIn. Dat is bij de Lite versie tot de 3e vanuit jouw netwerk. Verder kun je tussen de 100 – 150 InMails versturen. Ook ontvang je inzichten in de statistieken met een rapportage.

LinkedIn Recruiter heeft geen gratis proefperiode, daarvoor kun je de lite versie proberen. Eigenlijk is LinkedIn Lite een basisversie van de uitgebreidere LinkedIn Recruiter.

Bron: LinkedIn Recruiter

7. Trello

In Trello kun je overzichtelijk verschillende borden aanmaken en anderen toevoegen. Zo houd je alle betrokkenen op de hoogte van de gezamenlijke planning. Met gekleurde labels kun je prioriteiten aangeven van taken. Zo weet iedereen die toegang heeft hoe jouw planning eruitziet. En wanneer je beter niet gestoord kan worden vanwege afspraken. Verder kun je ook deadlines stellen voor de nodige informatie voor de vacaturetekst of voor een sollicitatiegesprek.

In het kort bestaat Trello uit een overzicht van:

  • Borden: hier omschrijf je de naam van een project of recruitmentproces
  • Lijsten: de lijsten kun je categoriseren met een begin- en eindfase. Denk aan omschrijvingen als: mee bezig, te doen, voltooid of concept voor akkoord.
  • Kaarten: staat voor je taak of opdracht met alle nodige informatie in de kaart om het uit te voeren. Binnen de kaarten voeg je ook gemakkelijk URLS toe of documenten via de bijlage.
  • Labels: hierin geef je met kleuren extra informatie aan jouw kaart (taak).

 

Timemanagement-tips

Uiteindelijk kun je als recruiter kiezen uit oneindig veel tools. Belangrijk detail: bedenk goed waarvoor je iets wilt gebruiken. Met de juiste tools zorg je voor structuur en houd je meer tijd over voor andere belangrijke taken. Zo blijf je productief omgaan met jouw kostbare tijd.

Vind je het lastig om goed met tijd om te gaan? Ontdek dan ons eerdere artikel over de ’10 timemanagement-tips voor recruiters’.

 

>