Het aftellen naar 2023 is begonnen en daar hoort een vooruitblik bij. Wat kunnen we aan recruitment trends verwachten? De afgelopen tijd heeft recruitment veel trends ondergaan, mede door de coronapandemie en door het thuiswerken. Na het lezen van dit artikel weet je waar de focus gaat liggen voor het komende jaar.
Voordat we vooruitblikken met je, staan we eerst nog even stil bij de huidige situatie. Volgens een recent persbericht vanuit het UWV hebben alle beroepsgroepen sinds het tweede kwartaal van 2022 last van een personeelstekort. Recruiters staan voor een uitdaging: genoeg vacatures staan open, tegenover schaarste aan geschikt talent. Om een beeld te geven van de krapte van vorig jaar (2021), toen stond de waarde van de UWV Spanningsindicator op 2.6 en de waarde van nu is 5.4. Dat is meer dan een verdubbeling op de arbeidsmarkt. Hoe verandert dit de manier van recruiten?
Allereerst zien we dat remote werken een blijvertje is. 85 % van de (HR-)managers verwacht dat werken op afstand de nieuwe standaard wordt. Een belangrijke reden daarvoor is een betere privé-werkbalans, zo blijkt uit statistieken van Findstack. En 64 % van de recruiters verduidelijkt dat een helder thuiswerkbeleid bij een organisatie hen helpt om eerder geschikt talent te vinden. Dit houdt ook in dat kandidaten deze flexibiliteit van een werkgever verwachten.
Niet het cv, maar de nadruk op de competenties van kandidaten staan centraal. Deze trend zagen we in het afgelopen jaar ook en zorgt ervoor dat de talentpool groter blijkt dan gedacht.
Erkenning voor competenties
De organisatie die recente kwaliteiten toetst, is het EVC centrum Nederland. Mensen ‘zonder ervaring’ uit het vakgebied of diploma kunnen hier een quickscan doen om de competenties te ontdekken.
Bron: EVC Nederland
Voorbeeld
Handig als je bijvoorbeeld jarenlang als coach op het voetbalveld hebt gestaan of in je vrije tijd studenten ondersteunt in hun ontwikkeling. In het eerste voorbeeld kun je daar een leidinggevende competentie aan koppelen. Ook al heb je nooit als manager in loondienst gewerkt. Als je daar als recruiter en/of organisatie voor openstaat blijken de mogelijkheden van geschikt talent groter dan gedacht.
Als recruiter heb je meerdere taken en sta je veel in contact met de kandidaten, klanten, hiring manager en andere betrokkenen. Het recruitmentproces wil je soepel laten verlopen en de kandidaten wil je tijdig op de hoogte houden. Dat vraagt om een knap stukje timemanagement, waarbij de techniek ook een belangrijke rol speelt.
Automatiseren bespaart jou als recruiter of HR-professional namelijk veel tijd. Kijk goed naar wat je zelf kunt en wilt doen en welk werk je kunt uitbesteden. Houd daarbij altijd de stakeholders in gedachten met de kandidaat als prioriteit.
Voorlopig is de krapte op de arbeidsmarkt nog niet verdwenen. Baanzoekers kennen hun positie op de arbeidsmarkt en zijn niet bang om rustig bij de concurrent te kijken of ze daar betere arbeidsvoorwaarden krijgen. Latent werkzoekenden hebben al een baan en kijken rustig rond.
Van passief naar pro-actief werven
Post en pray is een passieve manier van werven en dit werkt nauwelijks bij de latent werkzoekenden. Je kunt niet zomaar (meer) wachten totdat een geschikt talent je vindt. Een blijvende trend is dat recruiters en HR-managers geschikt talent op een actievere en creatieve manier gaan benaderen.
Persoonlijke aandacht staat centraal. Dat is hopelijk niets nieuws. De baanzoekers zijn aan zet en van recruiters wordt verwacht dat ze betrokken zijn en oog hebben voor detail. Immers, krijg je maar één keer de kans voor een eerste indruk. Vanuit de candidate experience kijk je naar de kandidaatbeleving. Wanneer je binnen het recruitmentproces weet wat de contactmomenten zijn, dan begin je met personaliseren. Hoe loopt het huidige sollicitatieproces van een potentiële kandidaat? En wat kan beter in dit proces?
Wat is de time to hire? Hoe lang moet een sollicitant wachten op een reactie en is dat aanvaardbaar? Maar de personalisatie geldt voor het hele recruitmentproces, dus ook bij het aannemen of afwijzen. Wanneer je een kandidaat moet afwijzen, is dit geen leuk nieuws. Je kunt ook hier een onvergetelijke ervaring van maken met een persoonlijk presentje en een bedankkaart.
Bij ‘hypertargeting’ maak je een wervingscampagne zo persoonlijk mogelijk. Wil je een potentiële sollicitant verleiden om voor jou te werken? Denk dan écht vanuit de kandidaat. Wat zoeken ze? Wat vinden ze belangrijk? Hoe ziet een ideale werkomgeving eruit? Waarmee trek je ze over de streep? Tip! Solliciteer zelf eens op een vacature binnen jouw organisatie. Wat valt je op en wat kan beter? Is het sollicitatieformulier kort en bondig? Of word je moe van de techniek en besluit je om niet door te klikken.
Lees ook: Doe jij al aan hypertargeting om medewerkers te werven?
Vrijwel iedere recruiter of HR-manager begrijpt het belang van een sterk werkgeversmerk. Zeker nu, in tijden waarin je geschikt talent op een creatieve manier moet werven.
Want potentiële werknemers willen weten wie jij bent. In de basis heeft iedereen een employer brand, maar komt dit ook overeen met wat je wilt uitdragen? En welke belofte (employer value proposition) doe je in jouw communicatie-uitingen? Met een sterk werkgeversmerk trek je eerder geschikt talent aan. De middelen die je hiervoor inzet wordt employer branding genoemd.
Welke middelen gaan we vooral terugzien het komende jaar? Naar verwachting neemt de interesse in podcasts en videorecruitment alleen maar toe. Dagelijks word je aan veel prikkels blootgesteld, zowel online als offline. Vanwege de ‘Fear of Missing Out’ (FOMO) willen we eigenlijk niets missen. De middelen voor podcasts en videorecruitment maken de consumptie van informatie makkelijker voor ons brein.
In Nederland blijft het aantal podcastluisteraars ook groeien en steeg in 2022 naar 6,9 miljoen luisteraars. Dat is de helft van alle Nederlanders, die boven de 18 zijn. Ook luisteren mensen langer naar podcasts. Verwacht wordt dat deze groeitrend ook in 2023 doorzet. Daar kun je dus slim gebruik van maken. Voor de externe en de interne communicatie en om jouw employer brand te versterken.
Podcasts zijn ook een ideaal middel om de kennis binnen recruitment te vergroten. Op Spotify vind je leuke voorbeelden, voor en door recruiters.
Voorbeelden:
Lees ook: 7 verrassende voordelen van podcasts voor recruitment en employer branding
Gebruik jij ook weleens video in jouw recruitment? Videorecruitment geeft kandidaten een letterlijk kijkje achter de schermen van een organisatie. Daarnaast voelt het persoonlijker aan en krijgt de potentiële kandidaat een beter beeld van de functie en het team.
Met de komst van Virtual Reality (VR) wordt het voor potentiële kandidaten makkelijker om organisaties digitaal te verkennen, voordat ze solliciteren. Zo kunnen kandidaten bij enkele bedrijven al ‘online proeven’ van de carrièremogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een dag virtueel meelopen in een winkel van Rituals. Dit is een onderdeel van ‘jouw ontdekkingsreis‘. Op een originele manier verkent de potentiële sollicitant zo virtueel of het werkgeversmerk past bij de eigen kernwaarden.
Hoe trek je talent aan? Een trend, die zeker de moeite waard is, gaat over referral recruitment als meest effectieve wervingsbron. Daarbij dragen medewerkers een nieuwe medewerker aan vanuit hun eigen netwerk. Een veelvoorkomend socialmedia-platform dat zich hier bij uitstek voor leent is LinkedIn. Wil je weten hoe je zelf aan de slag gaat met een succesvol referral recruitmentprogramma?
Lees ook de ’26 tips voor het invoeren van een succesvol referral recruitmentprogramma’.
Last but not least: zonder inzicht in data, geen kennis. Wanneer je wervingscampagnes draait, wil je als recruiter, marketeer of HR-professional ook weten wat het effect ervan is. Of dat je moet sturen op andere kanalen. Een goede samenwerking tussen de teams met recruitmenttools blijft de norm.
De wondere wereld van recruitment blijft in beweging. Wil jij niets missen van de actualiteiten uit de recruitmentbranche? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en/of volg onze socialmediakanalen.