Waar je vroeger nog goed scoorde met een snelle en scherpe pitch, draait het vandaag de dag om iets anders: strategisch meedenken. Niet alleen maar inspelen op de huidige vraag, maar samen met je klant vooruitdenken: wat komt eraan? Wat gebeurt er in de arbeidsmarkt? En belangrijker: wat zijn de mogelijkheden?
Een goed strategisch salesgesprek gaat niet alleen over verkopen, maar vooral over verbinden en richting geven. Jij maakt het verschil met inzicht, visie en een heldere focus op de lange termijn.
Een strategisch salesgesprek gaat verder dan alleen verkopen. Het draait om het opbouwen van een duurzame relatie met je klant, waarbij je meedenkt over de langetermijnstrategie. Je spreekt met je klant over ambities, groeiplannen en toekomstige uitdagingen. Als accountmanager zit je niet als verkoper aan tafel, maar als adviseur die vragen stelt, kansen signaleert en helpt richting te geven.
Naast kennis van de belangrijkste wet- en regelgeving, zoals regulier arbeidsrecht, is het minstens zo belangrijk om scherp te zijn op marktontwikkelingen en te verwachten veranderingen in de branche. Je klant verwacht namelijk geen verkooppraatje, maar een gesprekspartner die weet wat er speelt, en wat eraan komt.
Hiervoor moet je ook goed luisteren en doorvragen om te ontdekken waar de klant écht naartoe wil. Wat zijn de ambities van je klant? Welke uitdagingen komen eraan? Door mee te denken in oplossingen bouw je samen met de klant aan een duurzame strategie. Op basis van de verkregen inzichten is het vervolgens aan jou om de commerciële vertaalslag te maken: wat kan jouw dienstverlening betekenen voor de klant?
Door strategisch te adviseren laat je niet alleen je meerwaarde zien, maar je bouwt ook aan een toekomstbestendige samenwerking.
Een goed strategisch salesgesprek begint al bij de voorbereiding. Hoe beter jij je klant kent, hoe beter je kunt adviseren. Verdiep je in de organisatie, de markt waarin ze werken, en de uitdagingen die spelen. Analyseer trends en breng de doelen van je klant in kaart. Stel vragen als: “Waar wil je organisatie over drie jaar staan?” of “Welke rol speelt instroom in jullie groeiplannen?” Zo krijg je inzicht in de echte hulpvraag.
Wil je jouw gesprekken naar een hoger niveau tillen en echt van waarde zijn voor je klant? Dan is dit het moment om te investeren in je strategische vaardigheden. In onze training Strategisch salesgesprek voeren: blik op de toekomst leer je hoe je met visie, vertrouwen en de juiste vragen een duurzame relatie opbouwt, krijg je kennis van de belangrijkste basis van wet- en regelgeving, en leer je effectief omgaan met bezwaren. Ontdek hoe jij het verschil maakt!