Het is steeds lastiger om goede werknemers voor langere tijd aan de organisatie te binden. Want als een werknemer eenmaal binnen is, betekent dat niet meteen dat hij of zij lang bij de organisatie zal blijven. En dat is zonde, want een geschikte nieuwe kandidaat vinden kost veel tijd en geld.
1 op de 3 nieuwe medewerkers switcht binnen een jaar naar een andere organisatie. Dat is veel. Zeker als je je bedenkt dat het tussen de 50 en de 150 procent van een jaarsalaris kost als iemand binnen zo’n korte tijd vertrekt. De meeste mensen die hun baan snel opzeggen zijn starters (43 procent) en mediors (38 procent). Redenen die vaak genoemd werden voor snel vertrek zijn:
Dat mensen snel vertrekken omdat ze twijfelen over hun loopbaan, daar is niet veel aan te doen. Het feit dat onvolmaakte verwachtingen over het werk een grote reden blijkt, is verrassend. Want vrijwel iedere organisatie kent een inwerkperiode. Toch voelden medewerkers zich overweldigd, niet gewaardeerd, verwaarloosd en ondergekwalificeerd. Oftewel, ze hebben niet de begeleiding en aandacht gehad die ze hadden gewild. Hierin speelt de organisatie een beduidend grotere rol. Het is de taak van de organisatie om de juiste verwachtingen te creëren, te zorgen voor goede begeleiding én om beloften na te komen.
Wat had de organisatie volgens deze snelle vertrekkers anders kunnen doen zodat ze zouden blijven? BambooHR, een Amerikaans technologiebedrijf dat HR-software voor het midden- en kleinbedrijf levert, heeft een onderzoek gedaan onder mensen die in het eerste jaar ontslag namen. Zij noemden een aantal elementen die het verschil hadden kunnen maken in hun beslissing: zoals duidelijkere richtlijnen over verantwoordelijkheden, effectievere training en een vriendelijkere sfeer. Daarnaast willen nieuwe medewerkers in de eerste werkweek graag:
Alle bovengenoemde punten vallen onder het proces dat in de HR onboarding wordt genoemd. Onboarding is het proces van het binnenhalen, verwelkomen en acclimatiseren van een nieuwe medewerker. En dat proces moet dus goed verlopen, want met een goed onboardingsprogramma voelen nieuwe medewerkers zich meer betrokken en verlaten ze de organisatie minder snel. Daarnaast zorgt een goede onboarding volgens onderzoek van the Undercover Recruiter voor nog meer goede resultaten:
Er ligt dus een duidelijke taak voor organisaties te wachten. Want de resultaten van een goed onboardingsprogramma liegen er niet om. Gelukkigere, productievere medewerkers, die graag bij je organisatie blijven: dat wil toch iedereen?