De voordelen en aandachtspunten van boomerang-hires

Marco Hendrikse 29 september 2022 3 min
Categorieën: On- en offboarding, Recruitment

Wie wel eens met een boemerang heeft gespeeld weet dat een goed geworpen boemerang terugkeert. Met een fikse slinger gooi je hem weg, om de boemerang vervolgens enkele seconden later weer op te vangen. Als je de juiste techniek hebt tenminste. En zo gaat het ook met boomerang-medewerkers. Medewerkers die terugkeren bij hun voormalige werkgever. Maar ook voor hen geldt, het heeft voordelen, maar er zijn zeker ook aandachtspunten. De juiste ‘techniek’ hanteren is belangrijk.

Spijt van overstap

Sommige medewerkers stoppen tijdelijk met werken, bijvoorbeeld om mantelzorger te worden. Veel medewerkers stappen over naar een andere werkgever. Daar gaan ze meer verdienen, hebben ze betere carrièrevooruitzichten of verwachten ze meer uitdaging. Vaak blijkt dan na een tijdje het gras aan de overkant helemaal niet zo groen. Spijt of twijfels over de overstap overheersen. Voor sommige medewerkers ligt dan een terugkeer naar de ex-werkgever voor de hand. Volgens cijfers van Linkedin was in 2021 4,5 procent van de aangenomen medewerkers een zogenaamde boomerang hire. Een andere studie, waarin specifiek gekeken wordt naar de coronaperiode, stelt zelfs dat 1 op de 5 personen die wegging bij haar werkgever alweer is teruggekeerd.

Contact onderhouden

Nog een groter percentage zou overwegen terug te keren. Echter, zij hebben dan wel aanmoediging nodig. Ze nemen zelf geen initiatief om terug te keren, maar zouden dit zeker overwegen als hun ex-werkgever het hen vroeg. Daarnaast vinden zij het belangrijk dat er een relatie blijft bestaan met de voormalige werkgever. Een goed alumni-beleid is dus cruciaal om contact te onderhouden met oud-medewerkers.

Voordelen boomerang-medewerkers

Werkgevers die geen beleid hebben voor de terugkeer van ex-medewerkers missen daarmee kansen om op laagdrempelige wijze vacatures te vervullen. Ze missen ook alle voordelen van een boomerang-medewerker, zoals:

  • Je bespaart recruitmentkosten. Je hoeft immers niet een hele campagne op te tuigen of een W&S-bureau in te schakelen voor het werven van een medewerker.
  • Onboarding van een medewerker die de organisatie reeds kent gaat veel sneller. Je hebt dus veel sneller een medewerker die 100% productief is en hoeft minder kosten te maken voor bijvoorbeeld opleiding en training.
  • Volgens diverse studies zouden boomerang medewerkers productiever en loyaler zijn dan medewerkers die via andere kanalen binnenkomen.
  • De opnieuw aangenomen medewerker komt binnen met de ervaring die zij of hij heeft opgedaan bij een andere werkgever. Dit zorgt voor verfrissende nieuwe inzichten die (mogelijk) van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie.

Aandachtspunten boomerangrecruitment

Naast deze voordelen zijn er ook aandachtspunten. Het gaat dus om het hanteren van de juiste ‘techniek’. Je moet een ex-medewerker die terug wil keren niet koste wat het kost aannemen. Blijf kritisch en denk er extra goed over na als:

  • Een medewerker op een negatieve manier is weggegaan. In geval van ontslag is dat duidelijk, maar soms liggen er ook conflicten met managers of collega’s ten grondslag aan het vertrek van een medewerker. Het is dus goed om na te gaan waarom iemand is weggegaan en hoe de context er in dit verband nu uitziet.
  • De terugkerende medewerker het vooral over betere arbeidsvoorwaarden heeft. Wat is het motief om terug te keren, is dat alleen een hoger salaris? Dat is uiteraard niet de juiste motivatie.
  • Je indicaties hebt dat het niet bepaald een toppresteerder was. Natuurlijk wil je je vacatures vervullen, maar niet met (beneden)gemiddeld presterende medewerkers.
  • Medewerkers echt al heel lang weg zijn. Dit hoeft geen probleem te zijn. Maar als de organisatie en/of het werk significant veranderd zijn, dan gaan de bovengenoemde voordelen niet meer op.

Boomerangbeleid

Niettemin blijft het interessant voor organisaties om oud-medewerkers te benaderen om terug te keren. Natuurlijk moet je wel oog hebben voor de zojuist genoemde aandachtspunten. Een goed boomerangbeleid is wel noodzakelijk. Hoe hou je contact met oud-medewerkers? Hoe zorg je ervoor dat ze weten dat de deur voor hen openstaat? Wanneer en hoe benader je deze medewerkers? Leg dit als organisatie vast in beleid. En bedenk, het afscheid van medewerkers (offboarding) is cruciaal. Als een medewerker op een goede manier weggaat, is de terugkeer vele malen makkelijker!

>