Leden van de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN), de branchevereniging voor detacheringsorganisaties zetten fors in op het extra opleiden van personeel. In vergelijking met 2021 is er 18,5% meer uitgegeven aan opleidingen. In totaal werd er 4,2% van de loonsom uitgegeven aan opleidingen. Dit is aanzienlijk meer dan dat ‘reguliere’ organisaties doen. Detacheerders zijn zich bewust van het belang om personeel te blijven binden en boeien. Dat blijkt uit de nieuwste MarktMonitor van de branchevereniging. De branchevereniging maakt zich wel zorgen over het achterblijven van het zogenaamde verkooptarief.
OmzetstijgingDe omzet van de leden van de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN), de branchevereniging voor detacheringsorganisaties, is in het vierde kwartaal van 2022 gestegen met 16% per werkdag in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Fred Boevé, bestuurslid VvDN: ‘Ondanks de omzetgroei gaat het nu best spannend worden. We zien de groei wat afvlakken. We nemen nog steeds meer mensen in vaste dienst. Dat is dit kwartaal met 6% gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Maar dit alles heeft ook een neveneffect. De periode zonder opdracht (de zogenaamde ‘leegloop’) stijgt omdat leden steeds vaker zelf specialisten meerdere maanden voordat een opdracht start al in dienst nemen. In die tussentijd ruimen zij tijd in om mensen op te leiden en te trainen in afwachting van de juiste opdracht. Hier staan echter geen inkomsten tegen over. Op zich kan dit worden opgevangen. Zij het wel dat de stijging van de verkooptarieven niet in de pas loopt met de sterk stijgende kosten.’ Fred Boevé, bestuurslid van de VvDN Onvoldoende stijging van verkooptarievenDe verkooptarieven stegen volgens de MarktMonitor met 6% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit is echter onvoldoende. Boevé: ‘Het probleem van onze sector is dat wij vaak met grote organisaties zakendoen waarbij de afdeling Inkoop soms wel belangrijker lijkt dan de afdeling HR. Deze inkoopafdeling timmert contracten volledig dicht en ziet ‘personele inzet’ niet als een investering maar vooral als een kostenpost. Tussentijds herzien of aanpassen van overeenkomsten is bijna niet bespreekbaar. Terwijl onze salaris- en inkoopkosten enorm zijn gestegen. Natuurlijk is er sprake van ondernemingsrisico, maar wij kunnen niet blijven absorberen. We moeten dit bespreekbaar maken met onze opdrachtgevers.’ In lijn met de BV Nederland is ook het ziekteverzuim gestegen. Post-coronastress, virussen die toeslaan maar ook onderbezetting bij opdrachtgevers eisen hun tol. Gedetacheerden moeten verlichting bieden. Maar op een afdeling waar de werkdruk hoog is, kan het ook stressvol zijn voor de gedetacheerden. De omzet binnen het IT-vakgebied is met 20% sterk gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Ook Engineering (18%) en Financial (13%) laten dubbele groeicijfers zijn. |