Spotify telt wereldwijd ruim 574 miljoen gebruikers. Dat aantal steeg afgelopen jaar nog met 26%. Ook voor de komende jaren wordt een groei van het aantal gebruikers verwacht. Ook in Nederland heeft de muziekdinest minstens 6 miljoen gebruikers. Je kunt er dus als recruiter wel vanuit gaan dat je doelgroep luistert naar muziek of podcasts op Spotify. Een interessante bron wellicht om te werven?
Op Spotify kun je adverteren via Spotify Ads. Alleen gebruikers die niet betalen voor de dienst krijgen deze advertenties te horen. Echter, het blijkt dat meer dan de helft van de 574 miljoen gebruikers een gratis account heeft op de audiodienst. Dat betekent dat je een behoorlijk aantal mensen kunt bereiken via Spotify Ads.
Je kunt de Ads inzetten om een vacature onder de aandacht te brengen van een relevante doelgroep, maar natuurlijk is bouwen aan het employer brand ook mogelijk. Spotify Ads kent interessante targetingmogelijkheden. Erg interessant is de mogelijkheid om op specifieke locaties te targeten. Zelfs op postcodeniveau is dit mogelijk. Daarnaast kun je targeten op interesses. Zoek je een kok, dan kun je je dus richten op mensen die van koken houden. Maar je kunt de advertentie ook op een specifiek moment of via een specifiek device laten afspelen en richten op de muzieksmaak van de luisteraar.
Je maakt binnen enkele minuten een account aan om te adverteren. Het minimumbudget om te adverteren bedraagt 250 dollar.
En dan moet natuurlijk de advertentie gemaakt worden. Je hoeft echter niet zelf achter de microfoon te gaan zitten om een advertentie in te spreken. Dat wordt voor je gedaan door Spotify. Bij het opzetten van een campagne lever je je logo, tekst, bedrijfsnaam en de url waarnaar doorgeklikt kan worden, aan. Een stemacteur spreekt vervolgens jouw tekst in. Daarbij kun je aangeven of je wilt dat het door een man, vrouw, ouder of jonger iemand wordt ingesproken en op welke toon (bijvoorbeeld informeel, zakelijk, enthousiast).
Het is dus redelijk laagdrempelig. Zie je mogelijkheden? Start met experimenteren!
Op YouTube staan miljarden video’s. En iedere seconde komen er honderden nieuwe video’s bij. Ook opnames van webinars, bijdragen op congressen, tips van handige klusjesmannen en experts. Dat maakt YouTube interessant om op zoek te gaan naar die ene geschikte kandidaat voor jouw openstaande vacature. Maar ja, waar begin je?
Er is een tool beschikbaar, filmot.com, die in enkele seconden de inhoud van alle video’s scant. Je geeft een zoekterm in, eventueel bepaal je of er in een specifiek kanaal gezocht moet worden en je geeft de zoekopdracht. De tool geeft vervolgens een overzicht van de video’s waarin de betreffende zoekterm voorkomt.
In onderstaand voorbeeld heb ik gezocht naar een mechatronica monteur. Die zoekopdracht levert 6 resultaten op. Daarna kun je uiteraard de details van de video bekijken. Vervolgens kun je de maker, expert of uploader benaderen en proberen te verleiden om met jou in gesprek te gaan.
Wellicht moet je nog wel op zoek naar een e-mailadres om iemand te kunnen benaderen. Daarvoor kun je hier terecht. Je vindt hier en overzicht van 30 apps om e-mailadressen te achterhalen. Kies de app die jou het meest geschikt lijkt of probeer er enkele uit.