De zorgsector heeft als geen ander te maken met uitdagingen rondom schaarste, verloop en verzuim. Het is daarom van uiterst belang om je als werkgever neer te zetten als een aantrekkelijke werkgever en daarmee een heldere employer branding te ontwikkelen. Het werkgeversmerk stelt het bedrijf mede in staat om de juiste medewerkers aan te trekken én te behouden. Het is daarnaast van groot belang om een sterk merk in de zorg te prefereren omdat de taken van de organisatie niet uniek zijn, maar wel de manier waarop deze worden uitgevoerd. Het positioneren van jezelf als een prettige werkgever, waarvoor je graag wil werken is heden ten dage essentieel om de juiste kandidaten te werven en te behouden.
Extern winnen is intern beginnen. Luister naar de wensen van je personeel, zij zijn tenslotte de ambassadeurs en het visitekaartje van je bedrijf. Naast het geven van meer inspraak is het ook belangrijk dat medewerkers meegenomen worden in de communicatie zodat zij vragen kunnen beantwoorden als: “waar staat de organisatie voor?” en “welke visie heeft het bedrijf”? Het is belangrijk om daarin je medewerkers te horen en te betrekken in je merkverhaal. Zo maak jij van je medewerkers ambassadeur van jouw merk.
Het merkverhaal, ook wel je merkidentiteit, wordt ook wel de kern van je bedrijf genoemd. Het bepaalt de richting waar jullie met de medewerkers op gaan varen, de basis van het bedrijfsverhaal en je strategie. Je onderscheidende vermogen wordt hierin vastgelegd. Middels een sterke merkidentiteit, ook wel merkverhaal ben je als bedrijf in staat om:
Wanneer dit merkverhaal is gecreëerd, samen met je merkdragers, is het zaak deze uit te dragen naar degene die dit verhaal willen, moeten en kunnen horen. Een gedegen communicatiestrategie biedt hiervoor uitkomst. Denk hierbij zowel aan offline als aan online kanalen, begin klein maar vergeet ook zeker het grotere publiek niet uit het oog. Als je je boodschap consistent en op een consequentie manier uitdraagt, dan bouw je aan een onderscheidend en toch herkenbaar merkimago.
Zodra punt 1 (employer branding) en punt 2 (communicatiestrategie) draaien en lopen zoals je dat middels een strategie hebt bepaald, dan kun je je gaan bezighouden met het promoten van je vacatures en het pushen van je verhaal. Jouw verhaal is klaar voor het grote publiek en vacatures zijn klaar om gevonden te worden. Het is tijd om jouw gewenste doelgroep te bereiken tegen het daarvoor bepaalde budget.
Benieuwd hoe je jouw employer brand (nog) sterker kan maken? En zo niet alleen talent aan te trekken maar ook te behouden?