Employer value proposition: Hoe word je nu écht uniek?

Denise Brijan 22 april 2021 5 min
Categorieën: Employer branding, Recruitment

In een wereld waarin superhelden echt bestaan, neemt de slechterik in de film The Incredibles wraak door de hele wereld de kans te geven om een superheld te worden. Zijn punt? “If everyone is super, no one will be.” ‘Super’ zijn, wordt dan de standaard. Wie is dan nog echt speciaal?

Na 25 jaar employer branding blijkt dat grote organisaties allemaal op elkaar zijn gaan lijken. Maar als iedereen ongeveer hetzelfde doet, heeft employer branding nauwelijks effect meer. Welke organisaties zijn nou écht onderscheidend? Als werkzoekenden de keus hebben tussen tien bedrijven die verbinding, duurzaamheid en ‘het verschil maken’ belangrijk vinden, gaan ze op zoek naar een ander punt om deze tien met elkaar te vergelijken. Hoe zorg je dan dat je jouw organisatie echt uniek maakt? De employer value proposition is de sleutel tot succes.

Onderscheid in je employer value proposition

Door een goede employer value proposition (EVP) te formuleren, kan je de unieke eigenschappen van de organisatie uitlichten. Een krachtige EVP is een aantrekkelijk argument om talent te overtuigen waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn. Hiermee vormt een EVP in wezen jouw employer brand. Een EVP moet aan vijf voorwaarden voldoen: deze vind je terug in een eerder blog dat is verschenen over dit onderwerp (Wat is een EVP?). Jij kan jezelf met je employer value proposition onderscheiden van de rest. Tenminste, als je goed weet te verwoorden wat jouw organisatie uniek maakt. Kijk maar eens naar de volgende drie EVP’s:

‘Wat maakt onze bedrijfscultuur zo uniek? Onze passie! Wie dag in dag uit geweldige dingen brengt, heeft niet alleen een baan, maar ook een roeping.’ (Autofabrikant)

‘Bent u op zoek naar een werkgever die opereert in een dynamische omgeving, boeiende werkterreinen biedt en waar u echt het verschil kunt maken?’ (Energiebedrijf)

‘Nieuwsgierigheid, passie, creativiteit – er zijn kwaliteiten die gelden voor iedereen die bij X werkt.’ (Industrieel bedrijf)

Ze zeggen allemaal in wezen hetzelfde: we hebben passie voor wat we doen en bij ons maak je het verschil. Nu heb je waarschijnlijk niet zo veel last van organisaties die in heel andere branches actief zijn. Maar dit voorbeeld toont wel aan dat organisaties snel terugvallen op dezelfde waarden en eigenschappen.

Wat maakt jouw organisatie uniek?

Het heeft helemaal geen zin om over jezelf te roepen hoe uniek deze organisatie is ten opzichte van de rest, als de rest hetzelfde doet. Of als je niet kan onderbouwen waarom jullie op dit punt wél echt uniek zijn. Je verliest zo je onderscheidend vermogen. Dus hoe onderscheid je jezelf in je EVP van andere organisaties? Door hierin de dingen op te nemen die jou onderscheiden van de concurrentie. Deze onderscheidende factoren zijn al aanwezig in de organisatie, je moet ze alleen weten te vinden en te verwoorden. Het helpt daarom om medewerkers mee te nemen bij het ontwikkelen van jouw employer value proposition.

uniek employer value proposition

Beter goed gejat dan slecht bedacht?

Een EVP moet weergeven wat de organisatie te bieden heeft en wat voor ervaring de werknemer vanaf de eerste dag bij jou kan verwachten. Dat kan op sommige vlakken overeenkomen met een concurrerende organisatie. Maar kopieer nooit blind wat concurrenten doen met hun EVP. Want de EVP gaat om jezelf onderscheiden. Een unique selling point aangeven waarom talent bij jou moet zijn en niet bij de concurrent. Dat kan nooit door anderen na te doen. Daarnaast past de EVP van een ander in de meeste gevallen niet volledig bij jouw organisatie. En wie zegt dat de concurrent de beste employer value proposition te pakken heeft?

Kijk dus wat de concurrentie doet, en wijk daarvan af of speel erop in. Bijvoorbeeld als de concurrent maar weinig scholing en ontwikkelingsmogelijkheden biedt en jij hier wel een mooi programma voor hebt, kan je dit extra benadrukken in je EVP.

Lees ook: Recruiters: ‘Manager moet ontwikkeling stimuleren’

Lampje in de koelkast

Iedere organisatie heeft wel iets wat haar écht uniek maakt. Alleen is het niet altijd meteen zichtbaar. Kijk naar het voorbeeld van dit bedrijf. Zij wilde graag hulp met employer branding, want ze kwam er niet uit. Aan de lunchtafel vertelde een van de medewerkers trots dat hij het lampje in z’n koelkast eruit had gedraaid om stroom te besparen. Wat bleek: er was een heuse duurzaamheidschallenge gaande onder de werknemers. Het onderscheidende van deze organisatie, lag recht onder haar neus! Want zeg nu zelf, hoeveel organisaties ken je waar medewerkers zó fanatiek bezig zijn met duurzaamheid?

Medewerkers geven inzicht

De gemakkelijkste manier om te ontdekken wat de sterke kanten zijn van jouw organisatie vanuit het perspectief van de werknemers, is door hen vragen te stellen. Dit kan belangrijke inzichten opleveren, zoals bij het voorbeeld van het lampje in de koelkast. Stel de volgende vragen aan jouw werknemers:

  • Waardoor worden potentiële werknemers aangetrokken door de organisatie?
  • Waarom vinden huidige werknemers dat de organisatie uniek is?
  • Wat vinden ze het waardevolst aan het werken daar?
  • Waarom blijven ze?
  • Zouden ze de organisatie aanraden aan een vriend of kennis?
  • Waarom vertrekken ze? (Een goede vraag voor een exitgesprek)

Lees ook: Een Employer Value Proposition ontwikkelen? Met deze 7 tips kan jij snel aan de slag!

Toetsen

Aan de hand van de input van de medewerkers, kan je een EVP gaan opstellen. Het is belangrijk dat deze zowel authentiek is als realistisch. Want de verwachtingen die je schept bij potentiële werknemers, moet natuurlijk wel uitkomen als je wilt dat deze lang bij je blijven. Om te checken of je een krachtig EVP in handen hebt, kan je het toetsen aan de volgende criteria:

  • Past het bij je strategie?
  • Onderscheidt het jouw organisatie van de rest?
  • Geeft het een realistisch beeld van hoe het is om voor jouw organisatie te werken?
  • Inspireert het?
  • Is het simpel, maar breed genoeg om verschillende groepen aan te trekken?

Wanneer je een EVP hebt gecreëerd, die jouw organisatie echt uniek maakt, heb je goud in handen. Hiermee bouw je gemakkelijk verder aan employer branding waarmee jij het beste talent uit de markt aantrekt. Wat maakt jou uniek?

>