Vanaf 2025 moeten alle grote bedrijven, waaronder die in de uitzendbranche, voldoen aan de Europese richtlijn Corporate Social Responsibility Directive (CSRD). Deze richtlijn verplicht grote bedrijven transparanter te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties op het gebied van milieu, sociale zaken en governance (ESG). De jaarverslagen gaan dan niet meer alleen over in- en uitgaande geldstromen, maar geven ook transparantie over de duurzaamheid, ethiek en sociale impact van een bedrijf.
In dit artikel gaan we dieper in op de ‘S’ van sociale duurzaamheid uit de ESG-factoren en hoe dit kansen biedt voor goed werkgeverschap.
‘ESG’ staat voor milieu-, sociale en governance factoren. Deze hebben in toenemende mate invloed op zakelijke dienstverleners zoals accountants, consultants en flexbedrijven. Door de invoering van de CSRD zijn vooral grotere bedrijven, die voldoen aan de criteria, verplicht om over sociale duurzaamheid te rapporteren in hun jaarverslag. Een kanttekening daarbij is dat voor een deel van de grote bedrijven de verantwoording op duurzaamheid in 2024 al is gestart. De nieuwe wetgeving heeft als doel om transparanter te zijn over o.a. de CO2-voetafdruk die je achterlaat. Ook helpt het klanten en andere betrokkenen om betere keuzes te maken in duurzame samenwerkingen.
Aan welke vereisten moet een groot bedrijf voldoen bij de CSRD-richtlijn? Hieronder hebben we de criteria voor je op een rij gezet.
Bron: ING-verslag van ESG
De ‘S’ van ESG gaat over sociale factoren. De sociale kant van ESG stelt dat je medewerkers eerlijk behandelt en ondersteunt in hun groei en welzijn. Dit betekent een veilige werkplek, eerlijke beloning, en gelijke kansen voor iedereen. Denk ook aan programma’s voor mentale gezondheid en trainingen voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers.
Met de invoering van de CSRD moeten grote bedrijven vanaf boekjaar 2025 in hun jaarverslag laten zien hoe zij aan deze sociale duurzaamheidscriteria voldoen, waarbij kleinere bedrijven ook steeds vaker aangespoord worden tot duurzaamheidstransparantie.
Het duurzaamheidsrapportage is niet alleen een verplichting, maar ook een kans om je employer branding onder de loep te nemen. En als bedrijf goed te kijken naar je positie op de arbeidsmarkt en te investeren in sociale pijlers, waaronder goed werkgeverschap, diversiteit en duurzame inzetbaarheid.
Leestip! Waarom employer branding zo belangrijk is
Er is nog steeds een enorm tekort aan medewerkers in de zakelijke dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan de beveiligingsbranche, schoonmaak en accountancy. Door te investeren in medewerkers kunnen bedrijven een aantrekkelijke werkgever zijn en vooral ook blijven. Het gaat dan om goed werkgeverschap, diversiteit & inclusie en duurzame inzetbaarheid. Hiermee kunnen bedrijven zich positief onderscheiden van de concurrent.
Goed werkgeverschap houdt in dat een werkgever zorgt voor een positieve werkomgeving, goede arbeidsvoorwaarden en aandacht heeft voor het welzijn en de ontwikkeling van werknemers. Dit draagt niet alleen bij aan hogere betrokkenheid, tevredenheid en loyaliteit van medewerkers, maar versterkt ook de reputatie van de organisatie.
Lees ook: Goed werkgeverschap: focuspunten en praktijkvoorbeelden
Kortom, door te investeren in de sociale aspecten van ESG kun je je organisatie voorbereiden op de toekomst en een positief, duurzaam werkgeversmerk opbouwen dat medewerkers aantrekt en behoudt. Want steeds vaker vinden werkzoekenden het imago van een bedrijf belangrijker dan wat meer salaris.
De SER heeft in een eerdere publicatie over de CSRD-richtlijn ook veelgestelde vragen op een rij gezet. Bekijk de publicatie voor meer kennis en inspiratie.
We houden de ontwikkelingen rondom de wet- en regelgeving goed in de gaten. Wil je niets missen? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief.