De Academy for Recruitment verwelkomt een nieuwe trainer: Noortje Poot. Zij gaat onder andere de trainingen Personal Branding, Employer Branding en Candidate Experience geven. De kans is dus groot dat je haar tegen gaat komen bij de opleiding Recruitment Professional of als je een ‘losse’ training bij de Academy for Recruitment volgt. Genoeg reden om deze trainer alvast beter te leren kennen.
“Ik ben Noortje Poot en naast trainer bij de Academy for Recruitment ben ik manager Talent Acquisition en Employer Branding bij Lely. Ik woon in Rotterdam met mijn partner en drie kinderen. Mijn carrière begon bij Tempo Team als intercedent. Ik kwam er daar achter dat ik het verleiden van kandidaten erg leuk vind. Dat je mensen voor jou laat kiezen en niet voor de concurrent. Ik vond het leuk om te experimenteren met de beste manieren om veel mensen te werven. Zo zette ik, toen al, bijvoorbeeld referral recruitment in, door een bioscoopbon te geven aan degenen die geschikte kandidaten naar voren schoven. Iedere doelgroep vraagt om een andere aanpak om haar te verleiden. Dat maakt recruitment zo leuk. Via Intelligence Group ben ik uiteindelijk ook het trainersvak in gerold.”
“Ik hou heel erg van interactie opzoeken. Je kan me wat dat betreft een luie trainer noemen: ik zorg dat ik jou de theorie leer, maar ik zal niet de hele tijd alleen aan het woord zijn. Ik wil mensen zélf aan het werk zetten. Want ik geloof dat je het beste leert door het zelf te doen en te ontdekken. Misschien ga je dan een keer vol op je neus, maar daar leer je wel het meeste van. Ook zoek ik graag de dialoog op, want daardoor deel je ervaringen met elkaar. Zo leer je dus ook veel van andere deelnemers.”
“Ik ben in 2017 begonnen met het geven van trainingen. Maar ik pretendeer niet alle wijsheid in pacht te hebben. Vooral het sparren met vakgenoten is erg leuk en leerzaam. Ik vind het ook heel leuk om recruiters in spe te ontmoeten. Ik wil de deelnemers meenemen in mijn passie voor het vak en laten zien hoe dingen ook gemakkelijker kunnen. Je moet het alleen maar net even weten. Er zitten altijd wel parels tussen die het heel ver schoppen. Dat die dan bij mij in de klas hebben gezeten is een leuk idee. En ik leer ook nog allerlei nieuwe organisaties kennen.”
“Ik vind het belangrijk dat recruiters de basis op orde hebben: ik geloof heel erg in het totaalpakket. De Academy laat je dan ook verschillende onderdelen van het vakgebied aantikken. En ik wil daar onderdeel van zijn. Zodat jij jezelf naar een hoger niveau tilt als recruiter. Maar daarvoor moet eerst je basis stevig zijn. Op het moment dat er innovaties zijn zie je vaak dat iedereen er gelijk in meegaat. Zoals een nieuwe app of technologie. Maar dan werkt het amper, omdat de basis niet in orde is. En dan heb je daar uiteindelijk niets aan.”
“Als je je organisatie op een juiste manier neerzet die past bij haar identiteit en de mensen die er werken, dan is je winst dat er betere kandidaten reageren. Daarnaast krijg je een grotere naamsbekendheid onder de doelgroepen die voor jou belangrijk zijn. Door een bepaalde positie in te nemen sluit je mensen uit die toch niet bij je passen en trek je gemakkelijker de mensen aan die je organisatie verrijken. Maar wat we bijvoorbeeld ook terugzien in tevredenheidsonderzoeken: goede campagnes maken je medewerkers trots om bij jou te werken. Employer branding werkt dus door in je hele organisatie.”
“Wat ik belangrijker vind is uitgaan van de kracht van de organisatie en haar medewerkers. Je moet als organisatie een identiteit aannemen die uniek en onderscheidend is. Hiermee kan je ook schaars talent vinden. Daar heb je helemaal geen fancy en flashy middelen voor nodig. Het kan bijvoorbeeld gewoon een goede vacaturetekst zijn waar je dit in verwerkt. Zo maak je een sterkere match tussen de organisatie en het talent.”
“Als het mis gaat bij employer branding, komt dat meestal omdat de basis niet in orde is. Dat je niet goed weet waar je voor staat en wat je wilt bereiken. Of dat alle neuzen niet dezelfde kant op staan. Wat je bijvoorbeeld vaak ziet, is dat de strategie maar half uitgevoerd wordt. Of dat de campagne zó algemeen is, dat het niet bij het bedrijf past en je de kans mist om je echt te onderscheiden. Met standaard zijn kom je gewoon echt niet weg. Ik gebruik dan ook het liefste onze eigen mensen in campagnes, want zij weten precies hoe de organisatie in elkaar zit. Dat stralen ze ook uit. Sommige organisaties gebruiken stockfoto’s of überhaupt geen afbeeldingen. Dat werkt toch echt een stuk minder goed.”
Zie ook: [Gratis] whitepaper met 101 tips om aan de slag te gaan met employer branding
“Wat je bijvoorbeeld aan het begin van de eerste lockdown in maart zag, waren supermarkten die hun eigen mensen lieten zien met een duidelijke boodschap: “wij gaan voor jou aan de slag”. Dat was een heel goed voorbeeld van slimme, verstopte employer branding. Dat vervolgens iedereen ermee aan de haal ging, zwakte het effect wel enigszins af, maar het eerste idee was erg goed.”
“Ik wil de deelnemers vooral meegeven dat ze het simpel moeten houden. Employer branding klinkt altijd als iets heel groots, waar je een universitaire graad voor moet hebben of een enorm budget. Maar dat is helemaal niet zo. Het zit ‘m vooral juist in de basis. Ook de mkb’er kan goede employer branding opzetten. Grote spelers als Achmea en Lidl zijn natuurlijk uitstekende voorbeelden van hoe je sterke employer branding opzet. Maar de slager op de hoek kan ook een hele sterke strategie hebben. Daar kan ik heel enthousiast van worden. Maar als je heel zichtbaar bent en toch niet de juiste doelgroep weet te raken, dan heb je iets niet goed gedaan. En dat is zonde van het geld, de tijd en de moeite die je erin hebt gestoken.”
Meer over het recruitmentvak leren van Noortje Poot? Je komt haar onder andere tegen in verschillende modules van de opleiding Recruitment Professional.