Een medewerker verlaat de organisatie. Soms wordt dan een afscheidsborrel georganiseerd of iemand vertrekt stilzwijgend uit het team. En je gaat weer door tot de orde van de dag. Je neemt een nieuwe collega aan en start enthousiast met de onboarding. Maar vergeten we niet iemand? Juist, de vertrekkende medewerker. In veel gevallen krijgt de offboarding veel minder aandacht dan de onboarding van een medewerker.
En dat is een gemiste kans, want een exitgesprek is een belangrijke bron aan waardevolle informatie. Want wat is reden van vertrek? Heeft diegene zich wel welkom gevoeld binnen de organisatie? En hoe staat het met de verloopcijfers? Uit een goed exitgesprek kun je belangrijke inzichten halen. Zo ook voor een DEI-beleid.
Binnen het offboardingproces vallen uiteenlopende taken: denk o.a. aan de overdracht van de werkzaamheden. En dat de vertrekkende medewerker ook eventuele inloggegevens van zakelijke accounts noteert, zodat je achteraf nog toegang houdt tot de kanalen. Verder zorg je met een fijne offboarding dat een vertrekkende medewerker met een goed gevoel de organisatie verlaat. Als de ervaring tijdens het exitgesprek en de werkervaring daarvoor positief is, dan zullen oud-medewerkers ook positief over de organisatie praten. Wanneer dit niet het geval is werkt dat averechts en tenslotte is ook een oud-medewerker een visitekaartje voor jouw organisatie.
Of wie weet keert een oud-medewerker nog graag een keer terug op de werkvloer. Dat wordt ook wel boemerang recruitment (boomerang recruitment) genoemd. En dit komt vaker voor dan je denkt. Een groot voordeel daarvan is dat de medewerker al bekend is met de organisatie.
Lees ook: De voor- en nadelen van boemerang recruitment
Uit exitgesprekken of exitinterviews kun je belangrijke informatie halen. Ze geven je meer inzicht in de vertrekredenen van medewerkers. Wat de verbeterpunten zijn binnen de organisatie. Wat er eventueel speelt binnen de organisatie en in hoeverre iemand zich betrokken en gewaardeerd heeft gevoeld. Zo blijkt ook uit een handreiking over de waarde van exitgesprekken voor diversiteits- en een inclusiebeleid. Dit is een onderzoek van de Universiteit Utrecht, SER en Stichting InclusieNL.
Opvallend is dat net iets meer dan de helft van de ondervraagden om een vertrekreden vraagt en dit ook noteert tijdens een exitgesprek. En maar 15% vraagt door om erachter te komen of diegene zich wel gewaardeerd en thuis voelde binnen de organisatie. Daar liggen dus nog volop kansen voor het voeren van goede exitgesprekken.
Daarnaast zorgen exitgesprekken ook voor waardevolle input voor een DEI-beleid. Wanneer je oprecht geïnteresseerd bent naar de verbeterpunten, dan kun je dat meenemen voor een divers en inclusief (personeels)beleid. Zo kom je erachter of iemand wel zichzelf kon zijn binnen het team. Maar ook of de vertrekkende medewerker het gevoel kreeg dat ze erbij hoorde en dezelfde kansen kreeg als anderen.
Tip! Lees ook: Checklist: 9 tips voor een succesvol DEI-programma
Voor het gemak zetten we enkele voorbeeldvragen op een rij die je kunt stellen tijdens een exitgesprek. Uiteraard kun je deze vragen aanpassen aan de situatie.
Belangrijk om te weten: een vertrekkende werknemer kun je niet verplichten tot een exitgesprek. Dit heeft ook geen zin, want dan krijg je geen volledige of oprechte antwoorden. Daarnaast is het ook van belang dat je vertrouwelijk omgaat met de verkregen informatie uit een exitgesprek. Geef dit vooral ook aan tijdens het gesprek.
Veel succes!