Generatie Z en millennials: ontdek de trends en uitdagingen op de arbeidsmarkt

Mandy Bakker 16 januari 2025 3 min
Categorie: Arbeidsmarkt

Spreek jij al de taal van de nieuwe generatie? Iedere generatie brengt zo z’n ideeën en verlangens mee naar de werkvloer. Over generatie Z en millennials wordt veel gezegd. Met name dat generatie Z een ‘hoog’ eisenpakket heeft, maar ze weten juist heel goed wat ze wel en niet zoeken in een baan. Een nieuwe tijd vraagt soms ook om veranderingen, in plaats van het werken op een traditionele manier. 

Onlangs heeft Deloitte een onderzoek uitgebracht met interessante statistieken over generatie z en de millennials. Wat zijn de belangrijkste trends en uitdagingen op de arbeidsmarkt? Hoe kun je daar als werkgever op inspelen? In dit artikel duiken we daar dieper in.

Feiten en cijfers

Voor het grootschalige onderzoek van Deloitte hebben in totaal 22.841 respondenten, waaronder 14.468 gen Z’s en 8.373 millennials meegedaan, uit 44 landen. Het onderzoek werd gehouden in de periode van eind november 2023 tot maart 2024. Daarin zijn een aantal belangrijke bevindingen aangehaald. De belangrijkste trends en uitdagingen zetten we voor je op een rij.

Trends:

  1. Focus op duurzaamheid
    Er is een groeiende bezorgdheid over milieu- en duurzaamheidskwesties, waarbij jongeren verwachten dat bedrijven hier actief op inspelen.
  2. Draag bij aan de mentale gezondheid
    De aandacht voor mentale gezondheid blijft toenemen, met een groeiend aantal respondenten dat aangeeft dat dit een belangrijke factor is in hun werk- en levenskwaliteit.
  3. Zoeken naar zingeving
    De meerderheid van generatie Z (86%) en millennials (89%) zegt dat een gevoel van zingeving/voldoening heel belangrijk is op zakelijk vlak. Dit bepaalt ook de mate van tevredenheid over hun werk. En deze generaties zijn steeds vaker bereid om opdrachten of werkgevers af te wijzen die niet matchen met hun (persoonlijke) waarden.
  4. Aandacht voor de werk-privébalans
    De opkomst van flexibele werkstructuren is belangrijk, waarbij jongeren steeds meer waarde hechten aan een goede werk-privébalans.

Uitdagingen:

  1. Economische onzekerheid
    Ondanks optimisme zijn er zorgen over economische stabiliteit en de impact van inflatie op hun levensstandaard.
  2. Werkgelegenheid
    Jongeren ervaren uitdagingen bij het vinden van stabiele en goedbetaalde banen.
  3. Technologische veranderingen
    De snelle ontwikkeling van technologie, zoals AI, brengt zowel kansen als zorgen met zich mee. Generatie Z en millennials erkennen de noodzaak om zich voortdurend aan te passen en nieuwe vaardigheden te leren.

Lees ook: Generatie Z betreedt de arbeidsmarkt: hier moet je op letten

Hoe trek je nieuw talent aan? 

Om aantrekkelijk te blijven voor nieuw talent, kunnen werkgevers inzetten op de volgende punten:

1. Wees authentiek

Laat zien waar je als bedrijf voor staat en draag dit consequent uit. Of het nu gaat om duurzaamheid of inclusiviteit: actie spreekt luider dan woorden. Betrek je medewerkers actief bij initiatieven en deel persoonlijke verhalen om een oprechte band met je doelgroep te creëren. 

2. Zet mentale gezondheid op de agenda

Bied ondersteuning via vitaliteitsprogramma’s, coaching of flexibele werkoplossingen. Zorg dat medewerkers weten dat hun welzijn een prioriteit is. 

3. Stimuleer samenwerking en verbinding

Organiseer leuke, gezamenlijke activiteiten om het teamgevoel te versterken en een positieve werkomgeving te creëren. Wanneer je medewerkers tevreden zijn, dan straal je dit ook uit naar buiten. Wil je een stapje extra zetten? Zorg dan voor verbinding met een community. 

4. Investeer in groei en ontwikkeling

Jong talent waardeert werkgevers die hen helpen groeien. Bied opleidingsmogelijkheden, loopbaanbegeleiding en duidelijke groeipaden. Inspiratie? Een mooi voorbeeld uit de praktijk is dat van Flexfamily. 

Leestip! Zo ondersteunt Flexfamily de loopbaanontwikkeling van haar medewerkers

5. Bied flexibiliteit

Hybride werkstructuren en een goede balans tussen werk en privé zijn onmisbaar. Geef medewerkers ruimte om te kiezen hoe, waar en wanneer ze werken.

Met deze strategieën zorg je ervoor dat jouw organisatie aantrekkelijk blijft, ook voor een nieuwe generatie arbeidsmarktprofessionals.

>