Spreek jij al de taal van de nieuwe generatie? Iedere generatie brengt zo z’n ideeën en verlangens mee naar de werkvloer. Over generatie Z en millennials wordt veel gezegd. Met name dat generatie Z een ‘hoog’ eisenpakket heeft, maar ze weten juist heel goed wat ze wel en niet zoeken in een baan. Een nieuwe tijd vraagt soms ook om veranderingen, in plaats van het werken op een traditionele manier.
Onlangs heeft Deloitte een onderzoek uitgebracht met interessante statistieken over generatie z en de millennials. Wat zijn de belangrijkste trends en uitdagingen op de arbeidsmarkt? Hoe kun je daar als werkgever op inspelen? In dit artikel duiken we daar dieper in.
Voor het grootschalige onderzoek van Deloitte hebben in totaal 22.841 respondenten, waaronder 14.468 gen Z’s en 8.373 millennials meegedaan, uit 44 landen. Het onderzoek werd gehouden in de periode van eind november 2023 tot maart 2024. Daarin zijn een aantal belangrijke bevindingen aangehaald. De belangrijkste trends en uitdagingen zetten we voor je op een rij.
Lees ook: Generatie Z betreedt de arbeidsmarkt: hier moet je op letten
Om aantrekkelijk te blijven voor nieuw talent, kunnen werkgevers inzetten op de volgende punten:
Laat zien waar je als bedrijf voor staat en draag dit consequent uit. Of het nu gaat om duurzaamheid of inclusiviteit: actie spreekt luider dan woorden. Betrek je medewerkers actief bij initiatieven en deel persoonlijke verhalen om een oprechte band met je doelgroep te creëren.
Bied ondersteuning via vitaliteitsprogramma’s, coaching of flexibele werkoplossingen. Zorg dat medewerkers weten dat hun welzijn een prioriteit is.
Organiseer leuke, gezamenlijke activiteiten om het teamgevoel te versterken en een positieve werkomgeving te creëren. Wanneer je medewerkers tevreden zijn, dan straal je dit ook uit naar buiten. Wil je een stapje extra zetten? Zorg dan voor verbinding met een community.
Jong talent waardeert werkgevers die hen helpen groeien. Bied opleidingsmogelijkheden, loopbaanbegeleiding en duidelijke groeipaden. Inspiratie? Een mooi voorbeeld uit de praktijk is dat van Flexfamily.
Leestip! Zo ondersteunt Flexfamily de loopbaanontwikkeling van haar medewerkers
Hybride werkstructuren en een goede balans tussen werk en privé zijn onmisbaar. Geef medewerkers ruimte om te kiezen hoe, waar en wanneer ze werken.
Met deze strategieën zorg je ervoor dat jouw organisatie aantrekkelijk blijft, ook voor een nieuwe generatie arbeidsmarktprofessionals.