Wist je dat Nederland op de werkvloer een zesjescultuur kent? Tenminste dit blijkt uit het gemiddelde rapportcijfer van een 5,8 dat werkend Nederland geeft aan hun werkgever. Sommige organisaties springen er echt uit en hebben zelfs de titel van ‘Great Place to Work’ gewonnen. Maar hoe zorg je nu voor goed werkgeverschap? In dit artikel delen we tips en best practices. Laat je inspireren en ontdek waar je op moet letten als uitzendorganisatie.
Goed werkgeverschap kent vele voordelen. Eerder schreven we al over de kracht van goed leiderschap. Want dit zorgt voor tevreden en betrokken medewerkers, die langer bij de organisatie willen blijven. En niet alleen voor je eigen medewerkers is een fijne en veilige werkcultuur noodzakelijk, maar dit straal je ook uit naar buiten. Zo willen anderen eerder werken voor een goede werkgever die hier aandacht aan besteedt. Daarmee trek je ook eerder nieuw talent aan.
Great Place to Work Nederland streeft naar meer aandacht voor goed werkgeverschap en beloont organisaties die hieraan voldoen. Voor de 21e keer op rij is in Utrecht het evenement ‘Walk your Talk’ gehouden. Tijdens dit evenement zijn de awards uitgereikt aan de koplopers op het gebied van goed werkgeverschap. Hierbij stond het belang van een positieve en veilige werkcultuur voor iedereen ook centraal.
In 2023 hebben in totaal 187 organisaties zich aangemeld voor de Best Workplaces van 2023. Daarvan is een top 40 samengesteld van koplopers in goed werkgeverschap. In het overzicht staan enkele bekende namen van detacheerders en organisaties uit de uitzendbranche die hebben gewonnen: ActiefWerkt!, Buro Nexis, Werkis en Werkmandejong.
Eerder kreeg ook Flexfamily de titel voor een Great Place to Work uitgereikt. En dat zelfs voor een derde keer op een rij. Benieuwd naar wat hen uniek maakt? Je leest het volledige verhaal in dit interview.
Dit is een knappe prestatie, want deze titel win je niet zomaar. Hiervoor vullen medewerkers een vragenlijst met 60 stellingen in met verschillende thema’s. Denk daarbij aan de thema’s: geloofwaardigheid, trots en respect.
Bron: Magazine van Great Place to Work 2023
Hoe zorg je voor goed werkgeverschap en waar moet je op letten? In het magazine ‘Best Workplaces 2023’ van een Great Place to Work Nederland staan belangrijke inzichten en focuspunten. Waarop maken organisaties echt het verschil? De volgende vijf focuspunten worden daarvoor benadrukt.
Communicatie is ontzettend belangrijk. Betrek je medewerkers bij je visie en bespreek de verwachtingen. Ook staat een goed leider open voor de inbreng van anderen.
In een tijd van arbeidsmarktkrapte en personeelstekorten spring je er als organisatie niet uit, wanneer je enkel de standaard arbeidsvoorwaarden biedt. Wat kun je (toekomstige) medewerkers bieden, die bijdragen aan goed werkgeverschap?
Voorbeelden
Een management met een heldere visie weet ook beter zijn team aan te sturen, coachen en te motiveren bij het gezamenlijke doel. Wanneer medewerkers zich als team stuurloos voelen, dan werkt dit averechts en niet motiverend.
Bij goed leiderschap betrek je ook je medewerkers bij belangrijke beslissingen. Wanneer medewerkers zich gewaardeerd voelen en op hun gemak dan zijn ze ook eerder bereid om hun ideeën te delen.
Een oprecht compliment doet wonderen. En wanneer je jouw waardering uitspreekt naar een ander dan geeft dit weer de frisse energie om er samen als team voor te gaan. Dit zit ‘m echt in de kleine details die een groot verschil maken.
Lees ook: 6 tips voor het behoud van medewerkers
Als we de gemiddelde Trust Index-scores van de Best Workplaces vergelijken met het gemiddelde van Nederland, dan valt het volgende op:
Gemiddeld scoort Nederland nog best laag vergeleken met andere landen als het gaat om het betrekken van medewerkers bij besluitvorming, de integriteit van leiderschap en de communicatie vanuit het leiderschap. Gemiddeld genomen ligt dit cijfer op een 5,8 volgens het onderzoeksrapport ‘Zesjescultuur op de Nederlandse werkvloer’ gehouden onder werkend Nederland.
Bron: Onderzoeksrapport Great Place to Work
Wil jij ook inzicht krijgen in de medewerkerstevredenheid? En hoe anderen je werkgeversmerk (employer brand) zien? Met deelname aan een Great Place To Work voelen medewerkers zich gehoord en weet je waar je als organisatie voor staat. Zo weet je wat de sterke – en verbeterpunten zijn. Met deze resultaten ga je aan de slag om een positievere werkomgeving te creëren wat leidt tot meer groei, behoud van medewerkers en betere prestaties.
Meer informatie vind je op hun site. Wil je in relatief simpele stappen echte ambassadeurs creëren van je medewerkers?