Het hing al een tijdje boven de markt. Google for Jobs zou naar Nederland komen. Alleen, niemand wist precies wanneer. Maar vandaag 7 februari 2020 is het dan toch zover: Google for Jobs wordt ook in Nederland uitgerold.
Eigenlijk werd Google for Jobs al medio 2019 in Nederland verwacht. Zeker ook omdat in diverse andere Europese landen, zoals Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland, maar ook Wit-Rusland, Google for Jobs wel al beschikbaar was.
Velen verwachten dat deze Google Job Search Experience de vacaturemarkt flink gaat opschudden. Niet voor niets dienden 23 banensites een verzoek in bij de EU om er een onderzoek naar te starten. Zij vrezen voor hun toekomst. Of banensites als Indeed er echt last gaan krijgen is afwachten.
Als je op zoek gaat naar vacatures toont Google middels een widget de beschikbare vacatures. Google verzamelt de vacatures uit verschillende bronnen en presenteert ze op een overzichtelijke manier. Als je op een vacature klikt krijg je deze in zijn geheel te zien. Via Google maps wordt de reistijd naar je (mogelijk) nieuwe werkplek getoond. Boven de vacature staan filteropties (zoals afstand, locatie, type contract en datum geplaatst), zodat je makkelijk verder kunt zoeken.
Het lijkt er echter op dat je niet eens specifiek naar vacatures hoeft te zoeken. Bij mij leverde de zoekopdracht ‘hoeveel recruiters zijn er in Nederland’ al een lijst met vacatures op voor recruiters.
Veel werkzoekenden starten hun zoektocht naar een (nieuwe) baan op Google. Het is dus belangrijk dat jouw vacature via Google gevonden kan worden.
Wil je dat Google jouw vacature meeneemt in de zoekresultaten, dan zul je aan een aantal eisen moeten voldoen.
Ten eerste een kleine ’technische’ aanpassing. Dat moet je waarschijnlijk even bij webbeheer of de websitebouwer neerleggen. Het vergt namelijk wat programmeerwerk. Vacatures moeten volgens de richtlijnen van structured data aangeboden worden (zie schema.org voor een handleiding).
Het gestructureerd aanbieden van data is ook nodig om aan te sluiten bij de filtermogelijkheden binnen Google for Jobs. Dit betekent dat je in de vacature de velden functietitel, locatie, bedrijfsnaam en plaatsingsdatum van de vacature moet vermelden. Het invullen van het type contract en vermelding van het salaris / de salarisrange zorgen vermoedelijk ook voor een hogere positie in Google for Jobs. Verstandig dus om deze te vermelden.
Tenslotte is het natuurlijk altijd goed als je een goede vacaturetekst schrijft. Uiteraard is dat een niet-discriminerende vacaturetekst. De vacaturetekst moet overzichtelijk zijn, visueel aantrekkelijk. Daarnaast moet de tekst de beoogde doelgroep aanspreken. Maar vooral moet in de tekst naar voren komen wat voor de sollicitant de toegevoegde waarde is om bij jou te solliciteren. Wat bied je? Een ellenlange lijst met eisen is dus uit deze boze…
Benieuwd wat de eerste ervaringen met dit vacature-initiatief van zoekmachinegigant Google zullen zijn.