Op het gebied van personeelswerving is het alle hens aan dek. Hoe krijg je alle vacatures vervuld? Geen wonder dat steeds meer organisaties kijken naar referral recruitment. Dat is immers, zo blijkt uit onderzoek, de meest effectieve manier om vacatures te vervullen. Referral recruitment kent vele voordelen. Deze zullen verderop in dit artikel aan de orde komen.
Een referral recruitmentprogramma is een wervingsstrategie waarbij organisaties hun huidige medewerkers stimuleren om potentiële kandidaten aan te dragen voor openstaande functies. Medewerkers worden daarvoor beloond.
Dat kan een geldelijke beloning zijn, maar ook bijvoorbeeld een diner- of cadeaubon. Steeds meer organisaties maken ook gebruik van gamificatie. Via een dashboard wordt bijgehouden wie ‘scoort’. Ook worden bijvoorbeeld maandelijkse verlotingen georganiseerd onder medewerkers die een nieuwe collega hebben aangedragen of wordt met een Rad van Referral of een Wheel of Experiences bepaald welke beloning je krijgt. Deze (kans op) een beloning stimuleert medewerkers om te participeren in het referral recruitmentprogramma.
Het opzetten van een referral recruitmentprogramma kan aanzienlijke voordelen bieden voor organisaties. Drie belangrijke voordelen:
Lees ook het artikel: Tien statistieken die de meerwaarde van referral recruitment aantonen
Natuurlijk is het niet alleen maar halleluja met referral recruitment. Er kleven ook enkele nadelen aan.
Ten eerste kunnen werknemers geneigd zijn om alleen mensen aan te bevelen die op hen lijken. En dan kan het zomaar zijn dat een giftig werkklimaat ontstaat en in stand wordt gehouden. Bovendien kan dit leiden tot een gebrek aan diversiteit in het personeelsbestand. Werkgevers doen er dan ook goed aan om een diversitiybeleid te voeren en duidelijke beleidsregels op te stellen om te voorkomen dat alleen maar ‘kloontjes van’ worden aangedragen.
Ten tweede zit in het referral programma vaak ingebakken dat referral-kandidaten voorrang krijgen. Dat kan ten koste gaan van kandidaten die via andere kanalen zijn binnengekomen. Bewustwording bij recruiters en HR-professionals hieromtrent is wenselijk. Zo voorkom je dat tijdens het proces goede kandidaten (die dus via andere kanalen binnenkomen) afvallen, omdat het proces te lang duurt.
Tip! Lees ook: 26 tips voor het succesvol invoeren van een referral recruitment programma
Om een succesvol referral recruitmentprogramma te implementeren, moeten werkgevers verschillende stappen nemen.
Natuurlijk begint het met maken van een plannetje. Hoe ziet het systeem van referral recruitment eruit? Bij grote organisaties zal bijvoorbeeld inzetten van een systeem een optie kunnen zijn. Welke beloning(en) worden er gegeven? Wie mag iemand aandragen? Voor welke functies en functieniveaus geldt dit refferal beleid? Zijn recruiters en HR-professionals, of bijvoorbeeld de directie, uitgesloten van het programma?
Daarna volgt het informeren en activeren van medewerkers. Daarvoor moet alles uit de kast worden gehaald:
Ten slotte is het belangrijk om het referral recruitmentprogramma voortdurend te evalueren en te verbeteren. Organisaties moeten de resultaten van het programma bijhouden en de effectiviteit van het programma meten. Als daar aanleiding toe is moet het programma worden aangepast.
Een referral recruitmentprogramma is een effectieve manier van personeelswerving. Wel moet het aan een aantal voorwaarden voldoen om succesvol te zijn. Cruciaal is dat huidige medewerkers het naar hun zin hebben en de organisatie dus als werkgever willen promoten. De werkgever kan daarbij ondersteunen door goede ‘verkoopargumenten’ te geven. Over het (succes van het) programma moet voortdurend worden gecommuniceerd.