In opdracht van SEU en met medewerking van ABU, NBBU en De Unie is onderzoek gedaan naar de intercedent en backofficeprofessional van de toekomst door onderzoeksbureau Panteia. Het onderzoek bestond uit deskresearch, uit enquêtes onder werkgevers en werknemers in de uitzendsector en acht interviews met experts. Onderstaand een aantal bevindingen uit het onderzoeksrapport.
De onderzoekers zien drie ontwikkelingen die van grote invloed zijn op de uitzendbranche en het werk van intercedenten en backofficeprofessionals. De volgende drie ontwikkelingen hebben grote invloed:
Deze ontwikkelingen hebben gevolgen voor de werkzaamheden en de functie-inhoud van de intercedent. Bovenal vergt het scholing van medewerkers in de uitzendbranche. Zij moeten kennis hebben van nieuwe wet- en regelgeving en recruitmenttechnieken. Uiteraard staat ook het ontwikkelen van digitale vaardigheden op de agenda.
In de enquêtes geeft 40% van de uitzendwerkgevers aan substantiële scholing aan vaste werknemers aan te bieden. Dat lijkt een behoorlijk percentage, maar geeft aan dat er nog veel ruimte is voor verbetering.
De werkgevers die veel scholing aanbieden bieden zowel langere opleidingen, zoals de Basisopleiding Uitzendprofessional en Basisopleiding Backofficeprofessional aan, als kortere trainingen in praktische vaardigheden.
Uitzendprofessionals zelf vinden het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden en meer kennis van wet- en regelgeving belangrijke doelen van scholing. Ze vinden dat ze meer kennis zouden moeten hebben op het gebied van sociale media en recruitmentmarketing-technieken. Werkgevers sluiten zich hierbij aan. Zij voegen hier nog scholing in digitale vaardigheden aan toe.
Uitzendondernemingen willen uiteraard de uitstroom van medewerkers beperken. Daartoe nemen ze verschillende maatregelen.
Sowieso vinden werkgevers scholing belangrijk. 60% van de werkgevers geeft zichzelf een ruime voldoende (een 7) voor haar scholingsbeleid. Uitzendwerkgevers zien het belang van scholing ook toenemen. Zo wil 86% van de werkgevers in de nabije toekomst veel aandacht aan leren en ontwikkelen van medewerkers besteden.
Naast een basisopleiding, vaak afgesloten met een SEU-diploma, is er veel aandacht voor vaardigheidstrainingen. Deze duren vaak 1 tot 2 dagdelen.
De zes belangrijkste redenen voor werkgevers om medewerkers scholing te laten volgen zijn:
Redenen zoals ‘het verhogen van de omzet’ en ‘meer kennis helpt met het verkopen van tarieven’ worden minder vaak genoemd.
Lees ook: Zo houd je je kostbare uitzendprofessionals binnenboord
De onderzoekers van Panteia komen op basis van hun bevindingen tot de volgende aanbevelingen voor uitzendondernemingen:
Onderzoek wijst uit dat formele scholing informeel leren bevordert. Dit betekent dat bovenstaande aanbevelingen integraal, in samenhang met elkaar, moeten worden opgenomen in het ondernemingsbeleid. Scholing en echte aandacht voor de (loopbaan)ontwikkeling van uitzendprofessionals zorgt ervoor dat ze langer blijven, productiever zijn, en vooral dat ze klaar zijn voor de eisen die aan de toekomstige intercedent worden gesteld.
Het onderzoek naar de toekomst van de intercedent kun je hier lezen: Rapport-intercedent-van-de-toekomst-def.