Personeelsbehoud is een belangrijk aspect voor jou als organisatie waar we met deze blog verder op inzoomen. 60% van de werkgevers geeft aan te maken te hebben met krapte op de arbeidsmarkt. De vraag hoe je medewerkers bindt en verbindt aan jouw bedrijf staat daarin centraal. Natuurlijk wil je als organisatie ook weten wat personeelsbehoud oplevert? Ook dat zetten we voor je op een rij.
Het personeelsbehoud vertelt jou als bedrijf iets over het vermogen om werknemers in dienst te nemen en te houden en daarmee verloop te reduceren. Retentie is een ander woord voor personeelsbehoud, waarin we de volgende factoren definiëren: het totaal aantal personeelsleden afgezet tegen het totaal minus het aantal vertrokken personeelsleden. Gemeten over een bepaalde periode. Het cijfer geeft je inzicht in de tijd die mensen bij de organisatie blijven. Dit is goed om inzichtelijk te maken, want een hoog personeelsverloop heeft impact op je kosten en op de mate van in-house expertise.
Heb je te maken met een hoog personeelsverloop binnen jouw bedrijf, dan komen daar hoge kosten voor het werven, onboarden en opleiden van nieuwe medewerkers bij op. Denk bovendien aan het gebrek aan (tijdelijke) expertise en daardoor mogelijk gemiste kansen. Als we deze redenering andersom inzetten, zien we dat het behouden van medewerkers zorgt voor betere presentaties op klanttevredenheid en een positieve impact heeft op het mentale welzijn van collega’s zoals geluk en tevredenheid. Tot slot draagt het bij aan de concurrentiepositie en mate van wendbaarheid in de markt.
Het zorgen voor een schone, veilige en prettige ruimte om in te werken klinkt als een vanzelfsprekendheid. Maar dat is het niet. Denk hierbij aan comfortabel meubilair en een lichte omgeving, een ruimte die de productiviteit en creativiteit stimuleert. Daarnaast zijn thema’s als waardering, respect en samenwerking zaken die bijdragen aan een positieve bedrijfscultuur. Het is belangrijk dat werkgevers kunnen werken in een omgeving waarin hun ideeën gedeeld en gerespecteerd worden. Door ervoor te zorgen dat de bijdragen ook erkend worden, creëert dit tevens een gevoel van toewijding en verbondenheid.
Cruciaal voor het behouden van goed personeel is het investeren in hen. Door te investeren in jouw werknemers laat je zien dat je het belangrijk vindt om persoonlijke groei te zien en dat je verbetering waardeert. Daarnaast brengt het jou als bedrijf ook een groei. Met investering in je personeel breng je eveneens je bedrijf naar een hoger niveau. Het is daarbij van belang om ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden die aansluiten bij de individuele behoeften en ambities van je personeel.
Je hoeft deze opleidings- of trainingsmogelijkheden niet altijd extern te zoeken, moedig ook het delen van kennis en ervaringen intern aan. Dit kan zijn in overkoepelende vergaderingen of brainstormsessies. Dit draagt eveneens bij aan de vooruitgang van (nieuwe) werknemers en heeft een positieve impact op de waardering en erkenning van personeel.
Om betrokkenheid en loyaliteit van werkgevers continu hoog op de agenda te hebben, kun je ze betrekken bij visie en beleidsvorming. Op die manier ben je transparant naar je medewerkers over zaken als de richting die je met het bedrijf wilt inslaan of de doelstellingen die nagestreefd worden. Dit brengt met zich mee dat medewerkers zich onderdeel van het bedrijf voelen. Bovendien is het zeer waardevol om medewerkers hierin een actieve stem te geven zodat zij actief bijdragen aan strategische processen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan interactieve brainstormsessies, feedbackgesprekken of actieve werkgroepen. Deze vorm van een inclusieve aanpak draagt bij aan het gegeven dat iedereen zich gewaardeerd en betrokken voelt bij het bedrijf en waar het bedrijf naar streeft en voor staat.
Een ander aspect wat bijdraagt aan personeelsbehoud zit in flexibiliteit qua werktijden en werkplek. Hiermee geef je de mogelijkheid de balans tussen werk en privé te verbeteren. Doordat medewerkers hun tijden kunnen afstemmen op het privéleven, laat je daarmee zien aandacht te besteden aan ieders individuele behoeften. Dit laat eveneens zien een positieve impact te hebben op stressreductie en een toename van productiviteit en motivatie. Naast tijden kijken we dan ook naar de werkplek. Op afstand werken en digitaal aansluiten op meetings of bijeenkomsten is heden ten dage niet meer weg te denken uit het werkleven. Dit draagt wederom bij aan meer flexibiliteit. Door thuiswerkmogelijkheden toe te voegen aan je aanbod, toon je aan vertrouwen hebben in je team.
Ga het gesprek aan met je vertrekkende medewerker, want één op de drie van deze groep geeft aan dat de vorige werkgever hen wel had kunnen behouden. Het is daarom van groot belang om diverse contactmomenten in te plannen met je werknemers. Vragen rondom betrokkenheid, tevredenheid en organisatie staan dan centraal. Blijkt dat deze gesprekken niet bijdragen aan het behoud van een medewerker en dat deze toch vertrekt, ga dan wederom het gesprek met diegene aan en probeer samen om tot de kern te komen van de redenen tot vertrek. Op die manier kun je samen de onderliggende redenen voor vertrek boven tafel krijgen, waar je als werkgever weer lering uit kunt trekken. Bovenal staat centraal dat je op een goede manier uit elkaar gaat, zij zijn tenslotte ook de ambassadeurs voor jouw bedrijf.