Hoe bereik je ’the new kids in town’: Generatie Z?

Denise Brijan 25 februari 2021 5 min
Categorie: Recruitment

Er is een nieuwe generatie klaar om de arbeidsmarkt te bestormen: generatie Z. Je kan als recruiter verschillende redenen hebben om op zoek te gaan naar een talentvolle starter. Zo hebben starters de nieuwste kennis van het vakgebied in huis. Of misschien ben je op zoek naar wat ‘vers bloed’ om je team meer divers te maken. De eerste ‘leden’ van deze generatie hebben inmiddels de arbeidsmarkt betreden. Wat verwachten zij van hun werk en werkgever? En hoe bereik je deze generatie nou écht? Wat vinden ze belangrijk? En heeft corona hier nog invloed op gehad? Dat heeft Ripplematch onderzocht onder 1000 afstudeerders in 2020.

The new kids in town: generatie Z

De starters van nu maken deel uit van een nieuwe generatie: generatie Z. Zij zijn geboren in de periode van ongeveer 1996 tot 2012. Het is natuurlijk idioot om een hele generatie over één kam te scheren, maar er zijn wel degelijk een aantal grote overeenkomsten binnen deze groep. Ook zijn er aanzienlijke verschillen aan te wijzen tussen deze generatie en de generaties voor hen: de millennials, generatie X en de boomers.

Zo is generatie Z bijvoorbeeld opgegroeid tijdens een economische crisis, terwijl het in de jeugd van de millennials financieel niet op kon. Dit is terug te zien in hun houding: waar millennials vaak optimistisch zijn, is generatie Z pragmatischer ingesteld en vindt deze groep het belangrijk om al vroeg bezig te zijn met haar toekomst. In tegenstelling tot de millennials, die vaak van flexcontract naar flexcontract gingen, is deze generatie vastberaden om zo snel mogelijk een vast contract binnen te harken. Toch heeft deze groep ook een grote hang naar vrijheid: vrij om hun eigen dagen te vullen, eigen werktijden te bepalen en op vakantie gaan wanneer het hen uitkomt. Dit verklaart wellicht ook waarom veel leden van deze groep werken als freelancer.

Wat kenmerkt de Generatie Z?

Generatie Z is opgegroeid in een digitale wereld en kan zich geen wereld meer herinneren zonder internet en smartphones. Generatie Z is vastberaden om het verschil te maken in de wereld. Niet voor niets staan er veel meer jongeren op de kieslijsten voor de verkiezingen van 2021 dan vier jaar geleden. Jongeren van nu geven dan ook meer om de purpose van organisaties waar ze bij werken, dan de generaties voor hen. Dat past ook bij trends op de arbeidsmarkt, want experts merkten de opkomst van purpose-led organisaties al op. Deze generatie stelt hoge verwachtingen aan zichzelf. Meer dan andere generaties hebben de jongeren van nu last van een hoge prestatiedruk.

Vroeg op zoek naar een baan

Generatie Z vindt haar toekomst dus erg belangrijk. Ripplematch heeft er onderzoek naar gedaan onder 1000 Amerikaanse studenten. Deze studenten waren eind 2020 bijna klaar met studeren. De uitkomsten worden dus beïnvloed door de coronacrisis. Uit dit onderzoek blijkt, niet geheel verrassend voor deze generatie, dat slechts een op de tien studenten pas ná het afstuderen op zoek gaat naar een baan. Hoe zoeken zij dan? 84 procent van de afstudeerders is van plan om de vacaturepagina te bekijken van organisaties die hen interessant lijkt. Dit onderstreept nogmaals het belang van een goed employer brand. Ook zegt 54 procent dat ze nog niet weet welk carrièrepad ze wil bewandelen. Deze bijna afgestudeerden bekijken daarom eerst de gebruikelijke loopbanen die passen bij hun opleiding. Dat betekent voor recruiters in minder voor de hand liggende branches dat ze een proactieve rol moeten aannemen als zij die starters willen aantrekken.

Uitdagingen van Generatie Z

Deze groep noemt het zelf een grote uitdaging om te weten waar ze moeten zoeken voor kansen en welke organisaties vacatures hebben. Daarnaast vinden ze het lastig om hun cv eruit te laten springen bij recruiters. En vinden ze het lastig om zich voor te bereiden op sollicitatiegesprekken. Daarnaast ondervinden ze een aantal uitdagingen in recruitment op afstand. Zo vinden ze het moeilijk om virtueel een goed gevoel te krijgen van de sfeer en cultuur van de organisatie.

generatie z

Wat vindt Generatie Z belangrijk in een baan?

Wat vindt Generatie Z het belangrijkst in hun zoektocht naar een baan? Volgens het onderzoek van Ripplematch waren dit de prioriteiten van afstudeerders in 2021:

  1. Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden
  2. Werk-privébalans
  3. Bedrijfscultuur
  4. Mogelijkheid om zich professioneel te ontwikkelen
  5. Stabiliteit

Maar hier hebben verschuivingen plaatsgevonden ten opzichte van een paar jaar geleden. Waar studenten in 2019 de mogelijkheden om zich professioneel te ontwikkelen het allerbelangrijkst vonden in de overweging om een baan te accepteren, vinden afstudeerders in 2021 het salaris en de secundaire voorwaarden belangrijker: in 2019 vond 42 procent van de afstudeerders salaris het belangrijkst, in 2021 is dat percentage gestegen naar maar liefst 77 procent. Daarnaast is het aantal studenten dat baanzekerheid belangrijk vindt verdubbeld. Afstudeerders vinden professionele ontwikkeling nog steeds belangrijk, maar de economische en persoonlijke gevolgen van de coronacrisis hebben ervoor gezorgd dat zekerheid voorrang krijgt.

Het corona-effect

Naast de traditionele factoren zoals salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, wegen de afstudeerders van nu ook mee hoe organisaties om zijn gegaan met de coronacrisis. Corona heeft veel impact gehad op hun leven: weinig contact met leeftijdsgenoten en virtueel onderwijs. Hierdoor vinden veel afstudeerders het belangrijk dat ze niet fulltime thuiswerken, maar ook hoe stabiel de organisatie is in crisistijd en hoe deze haar medewerkers heeft ondersteund in hun welzijn.

Diversiteit

Generatie Z verwacht daarnaast ook inclusiviteit van organisaties. En ze willen ook het resultaat zien van een goed diversiteitsbeleid (D&I). Dat wil zeggen: diversiteit in leidinggevenden en managementteams en het aannemen van talent van diverse achtergronden. De protesten van het afgelopen jaar tegen racisme heeft dat alleen maar versterkt.

In een notendop

Kortom, de nieuwe generatie staat te popelen om te beginnen met haar werkzame leven. Dit zijn de belangrijkste kenmerken van generatie Z op een rij:

  1. Ze bereidt zich al vroeg goed voor op hun leven na de studie
  2. Ze heeft behoefte aan persoonlijke contacten. Na virtueel studeren en stagelopen heeft deze generatie de hoop dat haar werkleven zich ook niet volledig op afstand gaat afspelen.
  3. Ze zoekt stabiliteit en financiële zekerheid
  4. Ze wil resultaten zien van D&I-initiatieven

Hoe spreek je generatie Z aan?

Wat kan je als recruiter nog meer doen om representanten van de generatie Z aan te trekken? Een paar tips:

  • Laat zien dat je organisatie verstand heeft van technologie en geen software uit het jaar 0 gebruikt.
  • Zorg dat je employer brand staat als een huis
  • Bied flexibiliteit, bijvoorbeeld in werkuren en werkplek. Als het jou niet uitmaakt wanneer het werk gedaan wordt, maar dat het wel voor de deadline af is, heeft dat een magnetische werking op Z’ers.
  • Neem hun behoefte om te werken aan een groter doel mee in jouw employer brand
  • Maak werk van diversiteit in jouw organisatie
  • Stroomlijn het recruitmentproces. Generatie Z is gewend aan snelheid. Snel support krijgen van organisaties via sociale media of chats en snelle antwoorden. Bied dit dan ook.
>