Om de ontwikkeling en opleiding van medewerkers in het Midden- en Kleinbedrijf een impuls te geven is MKB!dee opgezet. De ministeries van Economische Zaken en Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid ondersteunen ondernemers die een goed idee hebben om de kennis en vaardigheden van hun personeel te ontwikkelen. Vanaf 2018 tm 2020 zijn 61 leerprojecten en scholingsexperimenten ondersteund. Van 17 van deze initiatieven is een verslag gemaakt. Voor middelgrote en kleine uitzendorganisaties staan hier interessante voorbeelden in hoe de ontwikkeling van medewerkers vormgegeven en opgepakt kan worden.
Een van de ideeën waar iedere uitzendorganisatie mee aan de slag kan is het opleiden van een of meerdere medewerkers tot ambassadeur of ondersteuner op het gebied van leren en ontwikkelen. Deze oplossing is vooral geschikt voor kleinere ondernemingen zonder eigen personeelsfunctionaris. Bijvoorbeeld om talenten van personeel beter te benutten, breder te kunnen werven en/of nieuwe medewerkers beter te begeleiden.
En het kan ook meteen mooie dingen opleveren, zoals:
In het kort komt de aanpak erop neer dat een of meer medewerkers worden getraind in coachingsvaardigheden en competentiemanagement. Op hun beurt begeleiden zij medewerkers en ondersteunen hen bij leren en ontwikkelen. Ze maken daarbij gebruik van onder andere talent- en competentiescans om bestaande talenten, kennis en vaardigheden in kaart te brengen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan Insights discovery, The Bridge Personality Test en de APK-kennistoets.
In de publicatie ‘Goed Idee, oplossingen van ondernemers om leren en ontwikkelen in het mkb te stimuleren’ (2021) wordt de volgende aanpak gesuggereerd:
Iemand die competentiemanagement/coaching er al ‘bij’ deed, een senior medewerker of een leidinggevende met affiniteit voor persoonlijke ontwikkeling.
Met behulp van tools, een handboek of een bestaande trainingsmethodiek. Kijk of je dit samen met bedrijven in de omgeving kunt doen.
De ondersteuner inventariseert ieders mogelijkheden, bijvoorbeeld met een competentie- of talentscan.
De ondersteuner bekijkt met collega’s op de werkvloer wat zij kunnen en wat het bedrijf nu en in de toekomst nodig heeft.
Het initiatief kan van de ondersteuner of de medewerker komen, de ondersteuner zorgt voor begeleiding.
De ondersteuner evalueert samen met de collega’s de aanpak en de resultaten. Daarna begint een nieuwe ontwikkelronde.
Daarnaast worden in de publicatie enkele randvoorwaarden beschreven die de slagingskans verhogen.
Een aantal ondernemers is geïnterviewd over het toepassen van dit idee. Zij geven aan dat het hard werken is om een leercultuur te creëren. Maar de opbrengsten daarvan wegen ruimschoots op tegen de tijd en moeite die erin gestoken wordt. Een van deze ondernemers noemt deze oplossing ‘personal resource management’: werknemers worden in hun kracht gezet, hun leervermogen geactiveerd en hun ontwikkeling gefaciliteerd. De bedenker geeft nog de volgende tip mee: “Kom er eerst achter wat álle kwaliteiten van je medewerkers zijn en investeer daarna in het beter benutten en (door) ontwikkelen van die kwaliteiten binnen het bedrijf.”
Het is dus voor iedere organisatie mogelijk om medewerkers (te stimuleren om zich) te ontwikkelen en scholen. Zonder dat daar een HR-of L&D-medewerker voor aangenomen hoeft te worden. Sterker nog, de medewerker die leerambassadeur wordt, ontwikkelt zich en passant ook!
Of wil jij meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op via artra@artra.nl of bel 026 333 75 72.