Hoe zoek je het juiste socialmediakanaal bij jouw doelgroep?

Mandy Bakker 24 maart 2023 3 min
Categorie: Sourcing

Dagelijks scrollen we in Nederland gemiddeld 114 minuten door één of meerdere socialmediakanalen. En dit aantal ligt nog hoger onder jongeren en twintigers. Als recruiter of sourcer is het interessant om te weten waar je kandidaten kunt vinden en verleiden.

Want zeker 88 procent van alle Nederlanders is actief op sociale media. Welk socialmediakanaal zet je in om jouw doelgroep te werven? Onlangs bracht Newcom Research een nieuw onderzoeksrapport uit naar het bereik en gebruik van sociale media. Daarin zie je welke kanalen het populairst zijn en onder welke doelgroep.

LinkedIn veelgebruikt bij sourcen

Momenteel wordt LinkedIn veelvuldig ingezet als bekend medium voor sourcing. Denk aan de bekende LinkedIn Recruiter en andere verfijnde zoekprogramma’s die het sourcen wat makkelijker maken. In het onderzoeksrapport ‘Sourcing en recruitment 2022 staan Twitter, Facebook en Instagram ook in het rijtje als medium voor sourcing.

Gemiddeld 10 uur per week aan sourcen

Volgens datzelfde onderzoek van de bekende sourcer Marcel van der Meer besteden recruiters en sourcers gemiddeld 10 uur per week aan sourcen. De meesten moeten dan tussen de 10 en 20 vacatures vervullen. Dan kun je die tijd maar beter goed besteden op het juiste medium.

Top 5 grootste socialmediakanalen

Het nieuwste onderzoek van Newcom Research geeft een interessant kijkje naar het bereik en gebruik van sociale media. Waar bevindt de doelgroep zich? Hieronder een top 5 van de grootste socialmediakanalen tot nu toe.

  1. WhatsApp: 13,3 miljoen gebruikers
  2. YouTube: 9,9 miljoen gebruikers
  3. Facebook: 9,9 miljoen gebruikers
  4. Instagram: 7,8 miljoen gebruikers
  5. LinkedIn: 5 miljoen gebruikers

Verder staan Pinterest, TikTok, Snapchat, Twitter en Telegram ook in de top 10. Op Twitter als grootste verliezer na en Telegram, groeien deze sociale media razendsnel. TikTok wint ook aan populariteit als medium om personeel te werven. Lees daarover meer: Sociale media: zeer interessant om medewerkers te vinden en verleiden.

sociale media

5 tips voor het bereiken van jouw doelgroep via sociale media

Hoe weet je nu welk socialmediakanaal het meest geschikt is om de vacature te vervullen? Sourcen begint met research. Van tevoren doe je een grondige vacature-intake, zodat je weet waar een kandidaat aan moet voldoen. En nog belangrijker: wat je hen te bieden hebt. Want ook al vind je een waslijst aan talent, als je aanbod niet goed genoeg is, dan raak je talent alsnog kwijt.

  1. Identificeer je doelgroep

Met een grondige vacature-intake kom je achter de nodige eisen en kenmerken van een potentiële kandidaat. Welke harde en zachte eisen zijn nodig voor de functie? Welke kenmerken horen daarbij? Heeft iemand ervaring nodig in de branche om de functie uit te kunnen voeren? Welke doelgroep past daarbij?

  1. Vergelijk de socialmediakanalen

Zoals uit het onderzoeksrapport van Newcom Research blijkt zit er nogal verschil in het aantal gebruikers per platform. Op TikTok zien we vooral een toename van jongeren en twintigers, dertigers, maar ook onder 40-plussers. Facebook neemt af in populariteit onder jongeren. Instagram kent een stijgende lijn in gebruikers met een leeftijd vanaf 25 jaar en daarboven.

Ook is de contentvorm per kanaal verschillend. Denk dus goed na als recruiter of sourcer wat past bij de organisatie en of de doelgroep daarop actief is.

  1. Ken de mogelijkheden en beperkingen van elk kanaal

Maak vervolgens een rijtje van relevante socialmediakanalen. Ken de mogelijkheden in het gebruik van het platform en eventuele beperkingen. Sluit dit aan bij de organisatie? Kijk naar de content die je wilt delen en/of dat past bij de organisatie en potentiële kandidaat. Zo is Instagram visueel met tekst ingesteld. Maar heb je hierop ook de mogelijkheid om stories te delen. TikTok draait vooral om korte filmpjes. Op Facebook vind je een andere doelgroep en zie je vooral persoonlijke foto’s en verhalen van de directe omgeving. LinkedIn is een professioneel netwerk, waar het draait om een mix van zakelijke successen en persoonlijke verhalen.

  1. Kijk naar de concurrentie

Om inspiratie op te doen is het helemaal niet gek om bij vergelijkbare organisaties te kijken. Van welke socialmediakanalen maken ze gebruik? En op welke kanalen is de interactie hoog onder de doelgroep?

  1. Meten is weten

Voor veel geldt: meten is weten. Je weet pas op welk kanaal je het meest bereikt als je dit eerst probeert. Schroom dus niet om eens te testen op een ander medium dan bijvoorbeeld LinkedIn. En wat interessant kan zijn is dat je dan niet in dezelfde vijver als de andere sourcers en recruiters aan het vissen bent naar geschikt talent.

 

Ben je op zoek naar handige bronnen die jou op weg helpen met sourcen? In dit artikel staan 6 handige bronnen op een rij. Welk socialmediakanaal ga jij testen?

>