Het huisvesten van buitenlands talent is een van de grootste uitdagingen voor Nederlandse bedrijven. Zelfs met externe hulp blijft het voor organisaties van iedere omvang het belangrijkste verbeterpunt als het gaat om werkmigratie. Vanwege een krappe arbeidsmarkt heeft 65 procent van de werkgevers moeite met het vinden van de juiste Nederlandse werknemers. Zij zien zich gedwongen om talent uit het buitenland te halen. Kleinere organisaties doen alles zelf rondom het naar Nederland halen van kennismigranten. Grotere organisaties besteden dit vaker uit.
Vorig jaar migreerden 26.100 kennismigranten van buiten de EU en 129.000 Europeanen (EU-EFTA) naar Nederland, waarvan ongeveer een derde met het doel om hier te werken. Settly, het HR-platform dat voor bedrijven internationale werknemers begeleidt met hun verhuizing, voerde samen met 7People en Tellent onderzoek uit onder 104 Nederlandse bedrijven. Bijna 70 procent heeft in 2022 vijf of meer buitenlandse werknemers naar Nederland gehaald en ruim 10 procent zelfs meer dan 50.
Lees ook: Steeds meer inzet van kennismigranten
Gemiddeld genomen namen de aan het onderzoek deelnemende bedrijven in 2022 elk 17 werknemers uit het buitenland aan. Ruim zeven op de tien bedrijven gaven per werving rond de €5.000 uit per medewerker om alles rondom de verhuizing te regelen. Van de grotere bedrijven met 500-5000 werknemers gaf ongeveer de helft tussen de €10.000 en €20.000 uit per medewerker. Hoewel 46 procent van de kleinere werkgevers met 0-100 werknemers de verhuizingen zelf organiseert en begeleidt, rekent 85 procent van de grotere bedrijven op externe hulp.
“Steeds meer organisaties willen internationaal werven, maar zoeken daar wel de juiste hulp bij,” zegt Marieke van Iperen, CEO en medeoprichter van Settly. “Bij 40 procent verloopt het proces niet naar wens, resulterend in een ongelukkige werknemer en een vroegtijdige beëindiging van het dienstverband. Dat is natuurlijk zonde, want voor zowel de werknemer als de werkgever is het een behoorlijke investering. Het is dan ook onze missie om de werkmigranten en hun familie zich thuis te laten voelen in hun nieuwe land.”
Tip! Lees ook: In het nieuws in juni 2023: arbeids- en kennismigranten
Gemiddeld geven de bedrijven zichzelf een 7,3 voor hun ondersteuning in het migratieproces van nieuwe werknemers afkomstig uit het buitenland. Een voldoende, maar met ruimte voor verbetering. Zo’n twee derde wil dat het proces efficiënter wordt ingericht en minder tijd in beslag neemt. Bijna de helft vindt dat de ervaring van de werknemer rond het proces verbeterd kan worden en bijna twee op de tien bedrijven zien graag meer digitalisatie van het proces. Ongeacht of bedrijven het verhuisproces zelf regelen of uitbesteden, allen hebben de grootste moeite met het vinden van een tijdelijk of vast onderkomen voor hun nieuwe medewerkers.
Lees ook: Vijf tips voor soepele onboarding van kennismigranten