In 5 stappen naar een succesvol employer brand

Denise Brijan 18 mei 2020 4 min
Categorie: Employer branding

Werken aan je employer brand is een must geworden. Waarom? Omdat de organisatie zich hiermee als werkgever onderscheidt van de concurrentie. Het doel van employer branding is het aantrekken en behouden van talentvol personeel. Maar hoe creëer je een succesvol employer brand? Dat doe je in 5 simpele stappen.  

Wat is een employer brand ook alweer?  

Het employer brand is jouw reputatie als werkgever. Iedere organisatie heeft er in principe een. Bij employer branding staat het imago van de organisatie als goede werkgever centraal. Je bereikt hiermee twee belangrijke groepen: nieuw talent én je huidige medewerkers. Want talent sluit zich graag aan bij een aantrekkelijke werkgever en blijft graag langer bij je werken. Met een sterk employer brand kun je dus talent binnenhalen en meer engagement creëren bij je huidige medewerkers.  

1. Bepaal je identiteit en vind je verhaal 

Bepaal allereerst je identiteit. Waar staat de organisatie voor? Wat onderscheidt jouw organisatie van de anderen? En waarom willen medewerkers graag bij jouw werken? Ga, samen met de huidige medewerkers, op zoek naar de antwoorden op deze vragen om de identiteit van de organisatie te bepalen. Zodra je dit weet, kan je beginnen aan het verhaal dat je wil vertellen. Wees daarin authentiek, maar ook realistisch. Je kan aan sollicitanten een mooi verhaal ophangen over hoe het is om bij jouw organisatie te werken, maar ze zijn zo weer vertrokken als dit geschetste beeld niet overeenkomt met de werkelijkheid.  

2. Zorg voor draagvlak 

Nu je weet waar de organisatie voor staat, kan je beginnen met implementeren. Het verhaal moet bekend zijn binnen de organisatie. Want zo draag je het employer brand uit en stel je anderen in staat om dat ook te doen. Zorg dus voor draagvlak, want anders heeft employer branding geen zin. De medewerkers moeten ervan weten en het onderschrijven, dan pas kan je het gaan communiceren buiten de organisatie. Waar je als werkgeversmerk voor staat moet terugkomen in alle onderdelen van de organisatie. Op die manier vergroot je de werksfeer en tevredenheid. Zo zorgt employer branding er ook voor dat je talent behoudt dat je al hebt.  

5 stappen employer brand

3. Laat je medewerkers het verhaal vertellen 

Talenten kiezen graag voor een organisatie waar huidige medewerkers positieve verhalen over vertellen. Daarom is het enorm effectief om medewerkers in te zetten als ambassadeurs voor de organisatie. Als zij trots zijn op de organisatie, delen ze dat graag met anderen. Daarnaast heeft onderzoek ook uitgewezen dat bedrijfspagina’s en werkenbij-websites steeds minder worden bezocht, maar dat de persoonlijke verhalen van medewerkers veel meer mensen bereiken. En zeg nu zelf, jij leest toch ook liever een persoonlijk verhaal, dan een gewone, doorsnee advertentie?  

4. Spread the word! 

Word top of mind door jouw verhaal overal te verspreiden. Laat zien waarom het zo leuk is om bij jouw organisatie te werken! Dat kan je op veel manieren doen. Bijvoorbeeld met blogs, video’s, sociale media of nieuwsbrieven. Doe wat bij de organisatie past en weet waar jouw doelgroep te vinden is. Maar wees niet teleurgesteld als je niet direct resultaten ziet. Employer branding is gericht op de lange termijn. En een plekje verkrijgen in het hoofd van je doelgroep is zeer waardevol. Want zodra dat gelukt is, zal potentieel talent als eerste aan jouw organisatie denken als ze zoeken naar een (nieuwe) job.  

5. Maak het waar 

Een employer brand bouw je niet in één dag op. Het is de optelsom van alle inspanningen die je doet om je werkgeversmerk neer te zetten. Maar als je niet waar kan maken wat je belooft, kan dat als een kaartenhuis in elkaar storten. En dan is al het werk voor niets geweest. In het digitale tijdperk waarin we leven, delen mensen gemakkelijk negatieve verhalen via Facebook, Twitter of LinkedIn. Dan kent iedereen jouw organisatie, alleen niet op de manier die je voor ogen had. Vertel dus niet alleen wat jouw werkgeversmerk is, maar laat het anderen vooral ervaren.  

Het neerzetten van een goed employer brand en dit uitdragen is dus van strategisch belang voor de organisatie. Als je eenmaal een sterk employer brand bent, trek je gemakkelijker nieuw talent aan en houdt je huidig talent vast. En dat is belangrijk voor de groei en het succes van de organisatie! Ga dus aan de slag met dit stappenplan en zet een werkgeversmerk neer dat overal terugkomt in de organisatie. En laat iedereen weten waarom jouw organisatie de leukste is!  

Wil je nog meer employer branding tips? Download dan gratis deze whitepaper voor 101 employer branding tips, waar je meteen mee aan de slag kan! 

>