Expertisecentrum Pharos deed in 2021 een verkennend onderzoek naar gezondheid en welzijn van arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa. Hierbij kwam ook de toegang die arbeidsmigranten hebben tot zorg en ondersteuning aan de orde. Want, daar gaat het nog al eens mis. Je bent nieuw in Nederland en wordt ziek. En dan? Waar ga je naartoe? Wie bel je? Dat is voor veel (nieuwe) arbeidsmigranten onduidelijk. Op basis van dit gegeven ontwikkelde Pharos een infographic over de toegang tot eerstelijns gezondheidszorg voor arbeidsmigranten in 12 verschillende talen.
Omdat arbeidsmigranten de Nederlandse taal (nog) niet beheersen, de Nederlandse regelgeving, instanties en gebruiken niet kennen en ze (nog) geen sociaal netwerk hebben, zijn ze vaak sterk afhankelijk van hun werkgever/ uitzendbureau. Als uitzendprofessional kun je dus een belangrijke rol spelen bij het voorlichten van arbeidsmigranten over toegang tot de gezondheidszorg. Daarbij kun je de infographic in bijvoorbeeld het Pools, Roemeens en Oekraïens goed gebruiken. Zo kun je arbeidsmigranten goed voorlichten over de toegang tot de eerstelijns gezondheidszorg.
Arbeidsmigranten ervaren verschillende drempels bij het hulp zoeken bij gezondheidsklachten. Ze weten niet of en hoe ze verzekerd zijn. Ze weten niet wanneer zij de kosten voor een behandeling vergoed krijgen, waardoor ze het zoeken van hulp uitstellen uit angst voor hoge kosten. Daarnaast zijn er nog allerlei drempels van praktische aard:
Dit zorgt ervoor dat arbeidsmigranten relatief laat hulp zoeken bij gezondheidsproblemen. Dit kan ervoor zorgen dat klachten verergeren, waardoor arbeidsmigranten zich ziek moeten melden of zelfs langdurig arbeidsongeschikt zijn.
Licht arbeidsmigranten dus goed voor en wijs hen op de infographic in hun eigen taal. De infographic eerstelijnszorg is beschikbaar in de volgende 12 talen: