Er wordt veel geschreven over de verschillende generaties, de millennials, de happy holics, de Y en Z-ters. Zijn wij als werkgever wel toegerust om in te spelen op de wensen en eisen die wij wederzijds aan elkaar stellen? En die de maatschappij aan ons stelt? Sneller, beter en innovatiever?
De flexbranche staat ieder jaar weer hongerig te wachten op nieuwe millennials die enthousiast de werkarena gaan betreden. Nieuwe frisse medewerkers die de kennis die zij op hebben gedaan in praktijk willen gaan brengen. En die erachter komen, dat het daadwerkelijk in praktijk brengen van het geleerde niet altijd zo gaat als de boekjes je dat willen laten geloven.
De werkvloer is vaak grilliger dan verwacht. Snel productief zijn, het snappen van de politieke werkarena, niet meer wekelijks kunnen doorhalen, want ja half 9 blijft echt wel half 9. Maar ook nee leren zeggen tegen reisjes, feestjes vanwege uiteenlopende redenen en dan achteraf balen dat je er niet kon zijn. Het werkende leven is complex en vraagt veel. Hoe moet ik mijzelf kleden, gedragen, is dit normaal?
In 2015 (!) heeft het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) 21e eeuwse vaardigheden gedefinieerd. Met het aanleren van deze vaardigheden (maar ook kennis en houding en inzicht) zijn de millennials in staat om te kunnen functioneren in en bij te dragen aan de kennissamenleving.’ Oef! We zijn nu 4 jaar verder en is het gelukt? Heeft het onderwijs deze stap al echt gezet en wat merken wij er bij artra van?
Om welke vaardigheden gaat het precies? En wat betekent dit voor je functioneren:
Nieuwe medewerkers hebben in de afgelopen jaren prima leren denken en kunnen uitstekend informatie verwerven. Ook maken wij ons weinig zorgen over de ICT basisvaardigheden. Wat we wél merken is dat veel millenials het ingewikkeld vinden om echt persoonlijk te communiceren. Het echt maken van contact, blijkt voor veel millenials een kwestie van blauwe vinkjes op je device te zijn. Elkaar aanspreken, het geven van feedback en simpel de telefoon grijpen om elkaar te bellen is vaak best pittig. 40% van de talenten blijkt bel-angst te hebben. Wij hebben dus een prachtige klus te klaren!
Ja inderdaad! Kom maar op met die leuke nieuwe frisse medewerkers. Want leergierig zijn ze zeker. En kritisch ook! Graag leren wij hun net dat stapje extra te zetten in hun carrière en daarmee ook deze vaardigheid onder de knie te krijgen. En dat gaat niet ineens en is ook niet na 1 keer oefenen klaar. Zoals Covey ons destijds al leerde: houd de zaag scherp. En wij jou!
Ellen van Hierden, directeur van artra en de Academy for Recruitment en initiatiefnemer van keesz. Ellen houdt van werk en met name van flexwerk. Zij is nieuwsgierig naar ontwikkelingen binnen de flexbranche en bericht hier graag over!