Niemand biedt betere inzichten over recruitment dan andere recruiters. Daarom interviewden wij strategisch recruitment adviseur Tamara Rood over ontwikkelingen in het vakgebied, hoe je bij blijft en wat je kan doen om jezelf beter online te profileren.
Wellicht ken je Tamara Rood al of herinner je haar uit ons lijstje van 10 recruiters die online personal branding echt goed begrepen hebben. Tamara heeft een eigen onderneming, waarmee ze strategisch recruitmentadvies geeft aan verschillende organisaties. Daarnaast is ze ook een van de moderatoren van de populaire Facebookgroep Recruitment Buddies. Tamara onderscheidt zichzelf door haar persoonlijke stijl. Ze haalt inspiratie uit haar eigen dagelijkse praktijk en illustreert haar berichten altijd met een herkenbare foto.
“Ik haal veel waardevolle kennis en inzichten uit het sparren met vakgenoten. Voor mij is sparren erg belangrijk om me te blijven ontwikkelen. Alhoewel ik veel contact heb met vakgenoten die even ervaren zijn als ik, probeer ik de laatste jaren toch ook veel contact te zoeken met minder ervaren recruiters. Ik merk dat mij dat weer andere inzichten geeft en ik hen tegelijk ook veel kan brengen. Hiervoor gebruik ik mijn eigen netwerk of recruitmentgroepen, zoals Recruitment Buddies. Ik heb in de loop der jaren een groot netwerk opgebouwd, dus als ik ergens in vastloop vraag ik het aan mijn netwerk. Zo weet ik altijd wel iemand te vinden die me kan helpen.”
“Verder haal ik ook heel veel kennis uit wetenschappelijke inzichten en boeken. Ik doe hiervoor zelf veel research. Er zijn zo veel onderzoeken te vinden over onderwerpen die belangrijk zijn voor recruiters. Ik heb een achtergrond in de psychologie, dus daar kan ik ook uit putten. Deze principes probeer ik dan toe te passen in mijn werk als strategisch recruitment adviseur, zoals sociale psychologie of positieve psychologie.”
“Ik ben inmiddels een aantal jaren moderator van Recruitment Buddies. Ik werd hiervoor gevraagd door Bas Westland, die ik al goed kende. Hij heeft het initiatief genomen om deze groep op te zetten. Ik ben altijd erg actief geweest in recruitmentgroepen, ook voordat ik beheerder werd. Dat komt omdat ik het belangrijk vind om impact te maken, anderen verder te helpen en zelf ook te blijven leren. Ik geniet en leer van de interactie met mijn vakgenoten. Hier neem ik graag de tijd voor, want ik wil het vak beter maken. Ik deel alles wat ik tegenkom: waar ik successen mee heb behaald én waar ik zelf mee op m’n bek ben gegaan. Zo probeer ik anderen te helpen.”
“Ik wil het vak beter maken, omdat ik oprecht geloof dat het nog beter kan, hoewel het al erg goed gaat en we de laatste jaren veel stappen hebben kunnen maken in recruitment. Recruitment krijgt nog niet overal de urgentie die het nodig heeft. Het is voor te veel organisaties nog altijd iets om ‘erbij’ te doen. Maar wat is er nou belangrijker dan de juiste medewerkers aannemen? Daarom denk ik dat recruitment altijd nog een stukje beter kan. Maar we moeten ook zeker niet vergeten om stil te staan bij wat er allemaal wél goed gaat.”
“Ik vind het belangrijk dat ik authentiek ben. Alles waar ik over schrijf komt direct uit mijn eigen praktijk of dat van mijn vakgenoten. Mensen vragen wel eens of ik mijn sociale media uitbesteed, omdat ik er zo actief berichten op plaats. Dat doe ik niet. Als ik het uitbesteed is het niet meer authentiek. Ik maak er tijd voor, omdat ik dat belangrijk vind. Het zijn mijn ervaringen, mijn visie op recruitment, het is hoe ik naar bepaalde dingen kijk. Dat kan ik alleen zelf onder woorden brengen en daarnaast is de interactie voor mij erg belangrijk. Op mijn sociale media wil ik verbinding maken: dat doe ik door topics te raken die zowel voor andere recruiters als kandidaten belangrijk zijn. Het is voor mij belangrijk dat mijn profiel persoonlijk, toegankelijk en herkenbaar is. Daarom plaats ik altijd een foto bij mijn berichten, want dan herkennen mensen me. Voor mij is dit de succesfactor.”
Lees ook: 5 tips voor een sterk personal brand op LinkedIn
“Mijn belangrijkste advies is: zoek je eigen weg hierin. Vorige week had ik een leuk gesprek met een vakgenoot die tegen me zei dat ze mijn manier van profileren op sociale media erg leuk vindt, maar dat zelf niet op die manier zou kunnen. Kijk, ik voel me comfortabel bij de manier waarop ik mezelf online profileer, maar dat wil niet zeggen dat het dé manier is. Het is gewoon een kwestie van proberen wat bij je past. Dat kan ik niet voor anderen bepalen. Ik denk dat het belangrijker is dat je gewoon dingen uitprobeert en dichtbij jezelf blijft. Wees vooral niet bang dat anderen het niet leuk vinden, dat is voor veel mensen een grote reden om er niet aan te beginnen. Ik geloof er sterk in dat je een personal brand niet kan pushen. Je krijgt dit van anderen, want het is de manier waarop zij jou zien. Ik kan wel willen dan anderen me zien als de beste recruiter, maar zij bepalen zelf wat ze van me denken. Ik kan er echter wel sturing aan geven.”
“Recruitment wordt steeds belangrijker in organisaties. Je komt straks echt niet meer weg met vacatures die gisteren al ingevuld hadden moeten worden. Daar is de markt niet meer naar. Het gat tussen vraag en aanbod is dusdanig groot – en wordt in de toekomst nog groter – dat dit niet meer werkt. We zullen dus anders moeten denken. Niet langer ‘dit is wat ik nodig heb, dus dit is precies wat ik ga zoeken’. We moeten creatiever worden en buiten de gebaande paden denken. Bijvoorbeeld door meer te focussen op talent en ontwikkelpotentieel, in plaats van wat iemand al kan en bereikt heeft. Als recruiter moeten we onze vooroordelen loslaten en de organisatie meenemen in deze mindset. Dat wordt een uitdaging voor veel recruiters, want bij menig organisatie geldt nog altijd dat de hiring manager bepaalt. Ga jij dan maar uitleggen dat je die persoon met een hbo-diploma en drie jaar werkervaring niet gaat vinden en dat jullie iets anders moeten bedenken. Maar de markt vraagt dat wel van ons’’.
“Het is belangrijk om te praten met vakgenoten om informatie en advies in te winnen en je daarin te laten begeleiden. Recruiters zijn een eigenwijs volkje, die zich niet zomaar laten helpen. Daarnaast moet je uit de machtsverhouding stappen. Ik zie nog veel de mindset: de hiring manager vraagt, dus wij draaien. Nee, het is jouw proces, niet dat van de hiring manager. Jij bent immers de recruiter. Als recruiter kan je meer een adviserende rol spelen, niet alleen bezig zijn met het uitvoerende. Niet iedere recruiter vindt het leuk om strategisch bezig te zijn en ook niet iedereen kan het. Maar ik denk wel dat recruiters moeten kijken naar het grotere plaatje, niet alleen naar de vacature die ze voor hun neus hebben liggen. Het is van belang dat je het hele proces kunt overzien en dat je durft te kijken naar wat een afdeling écht nodig heeft en hoe je hierover kan adviseren. En tegengas durft te geven. Dan ben je gelijkwaardig en laat je jezelf niet ondersneeuwen.”
Lees ook dit eerdere interview met Tamara Rood: Dit is waarom je als recruiter aan de slag moet met strategisch recruitment
Wil jij ook meer inzichten halen uit de praktijk van vakgenoten? Een groot pluspunt van de opleiding Recruitment Professional is dat je kan sparren met andere recruiters en een kijkje krijgt in verschillende keukens. Neem contact met ons op voor meer informatie!