Wist je dat investeren in (persoonlijke) ontwikkeling een slimme zet is? Zo draag je bij aan het werkgeluk van jouw medewerkers en zorg je voor meer betrokkenheid en een hogere productiviteit. Hoe maak je leren nu leuker? Dat kunnen we het beste vragen aan één van onze trainers.
Onlangs ging ik in gesprek met trainer Jasper Henkelman. Sinds ongeveer een jaar verzorgt hij de marketingtrainingen voor artra. In dit artikel geven we jou tips en voorbeelden uit de praktijk. Ook deelt onze trainer meer over zijn perspectief rondom leren en ontwikkelen.
Jasper Henkelman (45) woont in Bilthoven samen met zijn vriendin en twee kinderen (9 en 7 jaar). Sporten doet hij graag in de sportschool en daarnaast houdt hij van mountainbiken. Voor een goede balans is hij ook dol op lekker eten met een wijntje of biertje. 😉
“Verder ben ik als trainer en coach actief bij de voetbalclub waar mijn kinderen spelen. Zo zit ik in het jeugdbestuur en ben ik in mijn vrije tijd ook trainer van het team O10-1.”
Jasper Henkelman
“Bijna een jaar geleden ben ik begonnen als trainer bij artra. Via Marco Hendrikse, die vroeg aan mij of ik marketingtrainingen wilde verzorgen. Dat klonk en blijkt erg leuk.’’
Inmiddels werkt Jasper Henkelman vanuit zijn bedrijf Businesscreatie voor artra. Zo ook voor de opleiding Middle Management Arbeidsmarkt met als onderdeel de marketingmodule. Daarin leren (aankomend) managers om marketingtechnieken slim toe te passen in de praktijk.
“Binnenkort ga ik aan de slag met de training positionering voor het OPSTAP-programma van flexondernemers. Wat ik echt leuk vind is dat je deelnemers ziet groeien en dat je ook hoort dat ze het geleerde direct in de praktijk kunnen toepassen.”
Hoe ziet jouw loopbaanontwikkeling eruit? Als rode draad zie ik marketing vaak terugkomen in jouw loopbaanontwikkeling.
“Klopt! Voor mijn studie heb ik bedrijfswetenschappen in Nijmegen gestudeerd. Inmiddels een tijdje geleden,” lacht Jasper. “Met als specialisaties Strategie, Marketing en Distributie aan de ‘Katholieke Universiteit Nijmegen’ en nu bekend als de Radboud Universiteit. Mijn werkende leven begon als management trainee bij Essent. Tijdens mijn traineeship heb ik aan een drietal marketingprojecten gewerkt. Vervolgens ben ik als marketeer werkzaam gebleven bij @Home kabelinternet, ook onderdeel van Essent. Daarna heb ik gewerkt bij VNU media voor het tijdschrift Management Team.‘’
“Snel lonkte de Telecom weer en ben ik als marketingmanager begonnen. Later was ik commercieel verantwoordelijk voor de glasvezelinternetprovider XMS, die valt nu onder KPN. Bij een aantal bedrijven onder de vlag van KPN heb ik behoorlijk wat loopbaanstappen gemaakt. Ik heb zelfs als directeur gewerkt. Naast het directeurschap ben ik altijd betrokken gebleven bij diverse marketingprojecten binnen KPN.”
“In 2017 begon ik voor mezelf met het adviseren van organisaties bij commerciële vraagstukken. Denk aan het uitwerken van een marketingstrategie, branding, groei, customer journey en nieuwe websites. Sinds eind 2021 geef ik ook parttime les als docent CE op de Hogeschool van Leiden. Een superfijne afwisseling en sinds 2022 verzorg ik voor artra ook de marketingtrainingen.”
“Dat vind ik leuk om te doen. Je hebt te maken met praktijkmensen die over het algemeen zeer gemotiveerd zijn en veel willen leren. En die direct kunnen (en willen) toepassen wat ze geleerd hebben. Waar ik als docent marketing voor Hogeschool Leiden met name werk met studenten met veel theoretische kennis en weinig praktijkervaring, is het in trainingen voor artra precies omgekeerd. Het kenmerkende verschil is dat je tijdens trainingen deelnemers krijgt die de kennis ook direct in de praktijk kunnen en willen toepassen.”
Hoe ziet een trainingsdag eruit? ”De marketingmodule van Middle Management Arbeidsmarkt is een halve dag, we beginnen altijd eerst met even landen. En verder probeer ik zelf niet teveel te zenden als trainer, maar laat ik de deelnemers vooral actief participeren. Hoe? Door veel vragen te stellen en soms dingen zelf uit te laten werken. Met een interactieve les maak ik leren leuker. En dan landt de theorie ook beter.”
Daarvoor hanteer ik ook de lesmethode ‘flipping the classroom’. Dat betekent dat de deelnemers naast de opleiding ook aan zelfstudie doen en het geleerde direct in de praktijk kunnen toepassen. Tijdens de lessen zorg ik voor een afwisseling van zenden en aanpakken.
Welke tip(s) geef je deelnemers mee tijdens jouw lessen?
“Logisch nadenken en ook goed nadenken over het einddoel. Dus voordat je gaat rennen eerst de richting bepalen!”
Kun je daar een voorbeeld van noemen? ”Als je dat naar marketing vertaalt dan kijkt men vaak te snel naar iets wat ze zelf willen of denken nodig te hebben. Of wat iemand in de organisatie wil. Bijvoorbeeld een nieuwe website. Is dat echt het probleem of gaat het eigenlijk meer om wat er op de website staat? En helpt dan echt een ‘mooiere’ site of ligt het eigenlijke probleem dieper. Eerst wil je een strategie bedenken voor het doel wat je voor ogen hebt. Er moet een duidelijke gedachte achter zitten. Kijk vooral ook naar een langetermijnplanning voor jouw organisatie. En een nieuwe website kan dan een gevolg zijn. Begin dus niet met het denken vanuit middelen en/of instrumenten, maar vanuit het doel.”
Jasper: ”Ik probeer te werken met concrete, leuke en herkenbare voorbeelden. En waar mogelijk de input van deelnemers toe te passen op de leerstof.”
Welke voorbeelden gebruik je dan? ”Waar mogelijk voorbeelden uit de flexbranche. Bij voorkeur van de organisaties waar deelnemers werken. Maar soms ook heel duidelijke of originele praktijkvoorbeelden uit andere branches.”
Jasper: “Ik probeer de stof toe te passen op de organisaties van de deelnemers. Ze over de stof na te laten denken en toe te passen. Bijvoorbeeld over positionering. Best veel bedrijven hebben nagedacht over hun positionering en denken dat deze uniek en goed is. Maar een uitzendbureau X dat betrouwbaar, flexibel, betrokken en betaalbaar is, hoe onderscheidend is dat? Zijn dat niet gewoon hygiënefactoren. Kortom: nadenken over waar uitzendbureau X nou echt uniek in is.
Aan het einde van de les stel ik voorbereidende vragen en vraag ik deelnemers om actief mee te denken. Zo blijft het geleerde beter hangen.’’
“Blijven doen! Het is belangrijk om jezelf continu te blijven ontwikkelen. Soms wat meer de diepte in op je eigen vakgebied, maar zeker ook jezelf willen ontwikkelen op andere vlakken.’’