In de huidige krappe arbeidsmarkt komen sollicitanten niet zomaar op je vacatures af. Daarvoor moet je actief op zoek naar potentiële kandidaten. Kandidaten vinden en verleiden door sourcen wordt veelvuldig via sociale media gedaan. LinkedIn is daarbij een favoriet met verfijnde zoekprogramma’s voor recruiters.
Velen kennen dit socialmediaplatform als een zakelijk kanaal. LinkedIn is in 2003 opgericht als een B2B-socialmediakanaal, met als doel om makkelijker te netwerken met connecties uit een relevant vakgebied. Je onderhoudt contacten met personen binnen je eigen netwerk. Of daarbuiten. LinkedIn werd voorheen vooral voor zakelijke doeleinden gebruikt. De ene mijlpaal na het andere zakelijke succes werd gedeeld. Die tijd lijkt te veranderen en we willen nu ook echt wat leren van een (persoonlijk) verhaal. LinkedIn telt wereldwijd meer dan 900 miljoen leden. Waarvan meer dan 10 miljoen Nederlandse gebruikers. Voor recruiters dus een ideaal medium om sourcing in te zetten en daarmee vacatures te vervullen.
Bron: LinkedIn
Sourcen begint met research. Van tevoren doe je een grondige vacature-intake, zodat je weet waar een kandidaat aan moet voldoen. En nog belangrijker: wat je hen te bieden hebt. Want ook al vind je een waslijst aan talent, als je aanbod niet goed genoeg is, dan raak je talent alsnog kwijt.
Daarna ga je filteren binnen LinkedIn. Daar heeft dit socialmediakanaal handige zoekprogramma’s voor.
Dit medium kent uiteenlopende varianten voor het vinden, binden en aanzetten tot actie van potentiële kandidaten. LinkedIn Recruiter en de LinkedIn Recruiter Lite-variant worden veelvuldig gebruikt door onder meer recruiters. Zo blijkt ook uit een recent onderzoeksrapport van Marcel van der Meer.
Binnen deze zoekprogramma’s kun je ook gebruikmaken van een ‘recruiter seat’ of een ‘sales seat’. Daarmee kun je als recruiter geschikt talent vinden en potentiële kandidaten labelen, die mogelijk openstaan voor de vacature.
De bekende Nederlandse sourcer Marcel van der Meer, eigenaar van Klikwork, weet als geen ander hoe belangrijk sourcen is. Ook is het afgelopen jaar een tweede onderzoeksrapport uitgebracht ‘Het sourcing en recruitment-rapport 2022’. In totaal deden 209 corporate- en bureaurecruiters, recruitmentmanagers en sourcers hieraan mee.
Opvallend is dat voor bijna 70% van de respondenten ‘LinkedIn Recruiter’ op één staat als het gaat om een medium voor sourcen. Daar is LinkedIn een veelgebruikt middel voor. Naast LinkedIn Recruiter is er ook een lichtere variant: LinkedIn recruiter Lite. Dit is geschikt voor kleinere organisaties of freelance recruiters bijvoorbeeld.
Via ‘LinkedIn Recruiter’ kun je met filters en andere zoekmogelijkheden snel een lijst vinden van (beschikbare) personen met de gestelde criteria. Ook kun je via een pijplijn potentiële kandidaten toevoegen voor later en notities achterlaten. Zo weet je precies wat al is besproken. Hoe vaak je een contact hebt benaderd en wat de reactie was.
Ook al verstuur je tientallen berichten naar potentiële kandidaten, dan betekent dit nog niet dat je een match hebt. Zelfs voor de meest ervaren recruiters is het sturen van één bericht vaak niet voldoende. De response rate was in 2021 al laag met 32%. In 2022 is dit gedaald naar 29%. Dit blijkt ook uit de statistieken van de Intelligence Group. Als sourcer of recruiter moet je daar dus slim mee omgaan. Hoe? Ontdek 9 tips om ervoor te zorgen dat je een reactie krijgt op je bericht.
Blind sourcen op LinkedIn? Klinkt interessant. Om te voorkomen dat anderen onbewuste vooroordelen hebben bij een bepaalde profielfoto of naam, kun je gekozen profielen anoniem maken. Een bekende sourcer Marcel van der Meer, schreef daar een interessant artikel over. Wanneer je als recruiter of sourcer een interessante lijst met potentiële kandidaten hebt gevonden, wil je dat de hiring manager of een andere stakeholder kandidaten enkel beoordeeld op de nodige criteria voor de functie. Opleidingsniveau, ervaring en de (vorige) werkgevers kun je allemaal inzien.
Tip! Lees ook ons artikel over sociale media: zeer interessant om medewerkers te vinden en verleiden