Carrièrecoach Octavia Goredema zet de tien vragen op een rij die je jezelf moet stellen als je overweegt een managementrol te gaan vervullen. Niet iedereen is immers geschikt managementmateriaal. En dat hoeft ook niet. Je kunt ook prima carrière maken zonder dat je een leidinggevende positie vervult. Overweeg je (toch) manager te worden, dan is het goed om je een aantal dingen af te vragen. Wat weet of ken je nog niet? Waar moet je nog aan werken? Door op deze vragen antwoord te geven kun je pro-actief werken aan je managementvaardigheden.
Allereerst moet je je een aantal dingen afvragen ten aanzien van je managementvaardigheden:
Bepaal hoe jij door anderen gezien wilt worden. Je leiderschapsstijl hangt af van je waarden, persoonlijkheid en sterke (en zwakke) punten, gekoppeld aan je visie en doelen. Uiteraard kun je je leiderschapsstijl aanpassen als je meer ervaring hebt.
Hulp nodig om te bepalen wat je zwakke en sterke punten zijn? Vul dan eens een The Bridge Personality test in.
Dit is echt een essentiële managementvaardigheid. Je moet begrijpen hoe je de prestaties van anderen op waarde schat. Je moet weten waar je team minder goed in is en wat (nog) ontwikkeld moet worden. Waar kan je team nog in groeien? Brainstorm alvast over ontwikkelmogelijkheden van het team. Hou daarbij rekening met de impact op het team van jouw promotie (als je dus opeens ‘de baas’ wordt van je huidige collega’s).
Moet je hier nog aan werken? Tijdens de tweedaagse training Coaching en leiderschap ga je hiermee aan de slag.
Het is als manager niet altijd makkelijk om aan alle verwachtingen te voldoen. Door de juiste prioriteiten te leggen en vervolgens de juiste mensen aan te haken, manage je effectief. Dit is echt een kwestie van continu finetunen. Je moet jezelf voortdurend afvragen waar je mee moet stoppen, waar je meer aandacht aan moet besteden en welk gedrag je beloont.
Als manager ben je spin in het web. Hoe je communiceert als manager is zeer belangrijk. Hoe zorg je voor betrokken medewerkers? Hoe ga je met verschillende stakeholders om? Vaak gebeurt dat in meetings. Hoe comfortabel voel je je als je een grote(re) groep toespreekt? Hoe gaat het leiden van meetings je af?
Ondersteuning bieden aan medewerkers, mensen aanspreken op hun prestaties en het oplossen van problemen zijn belangrijke managementverantwoordelijkheden. Denk eens terug aan kwesties die je mogelijk bij collega’s hebt gezien met betrekking tot processen, projecten of samenwerking. Heb je daar iets van geleerd? Welke vaardigheden heb je nodig om prestaties te managen en conflicten op te lossen als dat nodig is?
Wellicht kan de e-learning Performance gesprekken voeren je hierbij ondersteunen.
Nadat je jezelf deze vragen over managementvaardigheden hebt gesteld, kijk je hoe het met je kennisniveau gesteld is:
Uiteraard speelt de HR-afdeling (als die er is) een rol bij de communicatie over het personeelshandboek. Maar als je manager wordt zul je je er nog eens in moeten verdiepen. Jouw medewerkers kunnen je immers vragen stellen over bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden, veiligheidsprocedures en het voldoen aan wet- en regelgeving.
Als er een HR-afdeling is kun je deze wellicht inschakelen op het moment dat er iets speelt op het gebied van wet- en regelgeving. Maar zelf moet je wel iets van een basis hebben. Wat mag je wel en niet vragen aan een zieke medewerker? Kun je iemand zomaar ontslaan? Hoe zit het met de verschillende verlofregelingen? Wanneer is iets discriminatie? Zo zijn er heel wat zaken waar je toch echt enige kennis van moet hebben.
Tijdens de training Grip op verzuim: van preventie tot verzuimgesprek leer je wat je wel en niet mag vragen bij (ziekte)verzuim van een medeweker.
Als manager krijg je vroeg of laat van medewerkers vragen over arbeidsvoorwaarden. Dat kan over het salaris gaan, over pensioen, over compensatie in tijd, een bonus of (resterende) vakantiedagen. Je moet weten wat het beleid van de organisatie is op het gebied van beloning, al dan niet in combinatie met een promotie. Wat het beleid is voor het compenseren van bijvoorbeeld overuren of een bonus bij speciale gelegenheden.
Als manager moet je kunnen inschatten of extra capaciteit nodig is en hoe je dit dan invult (bv. flex, vast, zzp). Je moet kunnen aangeven hoe de functiebeschrijving eruit ziet. Op basis van een cv een beslissing kunnen nemen om iemand uit te nodigen voor een gesprek. Een selectiegesprek kunnen voeren. Goede feedback kunnen geven bij een afwijzing van een sollicitant. Of juist een aanbieding doen en de onboarding op rolletjes laten verlopen. Wellicht dat een deel van dit proces bij anderen of andere afdelingen belegd kan worden, maar als manager speel je altijd een cruciale rol bij het invullen van een vacature in je eigen team.
Tijdens de opleiding Werving en Selectie voor niet-recruiters komen al deze aspecten aan bod.
Hoe bevorder je diversiteit en inclusie in je team? Hoe voorkom je pesten, discriminatie, seksuele intimidatie en agressie op de werkvloer? Hoe zorg je ervoor dat iedereen van jouw team zich gehoord voelt? Hoe voorkom je verschillen in beloning tussen mannen en vrouwen? Het voorkomen van uitsluiting en het bevorderen van gelijkheid is niet altijd eenvoudig. Als manager moet je daar een antwoord op hebben.
Door het volgen van e-learnings op het gebied van grensoverschrijdend gedrag herken je signalen van bijvoorbeeld pesten en discriminatie en leer je hoe je hierop reageert.
Wil jij manager worden? Of beter worden als manager? Dan hebben wij dus altijd een passende opleiding of training voor jou. Check ook deze pagina voor alle mogelijkheden.